/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Enstrenget varme sommerlukning
Fra : winetaster
Vist : 1410 gange
15 point
Dato : 21-04-09 12:27

En medbeboer mener, det ikke kan svare sig at sommerlukke et enstrenget varmeanlæg,
da det så skal genindstilles til efteråret.

Ved du, om det er korrekt ?
Mvh W.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-04-09 12:45

Det tror jeg ikke på.
Det er helt afsindigt at bruge el til cirkulation og have varmetab fra rør, kedel , og skorsten hele sommeren.
Hvis man kører med kedel og fyr om sommeren for at lave varmt vand, er der alligevel en del at spare ved at lukke for cirkulation af radiatorvand.

Der kan være to problemer .
cirkulationspumpen kan gro fast. Kør med den i 10 minutter en gang om ugen, med koldt radiatorvand forstås.

Termostater på radiatoret kan sætte sig fast om sommeren, fordi folk skruer ned og det bliver varm af solvarme i rummet. så klemmer termostaten så fast og så længe at den ikke kan lukke op igen, når det bliver fyringssæson igen. Luk for varme cirkulationen, og få folk til at skrue helt op på maks på radiatorindstillingen. Det skulle kunne afhjælpe problemet.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 21-04-09 12:59

Vi har haft en strengssystem i vores hus sinde 1977, og hvert eneste forår slukker vi helt for pumpen.
Vi bruger generelt 1500liter olie om året, i sommer perioden, når vi slukker for pumpen bruger vi kun 300liter olie, til opvarming af brugsvand.
Så det koster kassen i energi at have cirkulationspumpen til at køre.

Der skal ikke laves nogle justeringer, når man tænder for pumpen igen. Også dog.
Jeg stiller på min shunte "hele" tiden. Kan jeg se på vejrudsigten at der bliver minus 10grader, skruer jeg op for den og igen bliver de 12 grader en uge i streg, justerer jeg den ned.

Hvad fremløbets temp skal være på jeres system afhænger af hvor stort hus/antal radiatorer osv. Men hvis i har en indstilling som i kørte med sidste år passede, så passer den også igen året efter.
Det kan godt tage noget tid (timer) før den falder til ro, første gang man tænder for pumpen.

Erfaringsmæssigt så har vores pumpe fra 1982 aldrig sat sig fast i de 6-8mdr den er slukket.
Tænder for den en eller to gange i 1 min. sommeren over hvis jeg husker det.

Så sluk endelig for pumpen.......

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 26-04-09 10:44

Vrøvl.
Jeg har selv haft et-stregs anlæg, og har altid lukket for det om sommeren.

Og hvad er det helt nøjagtigt der skal genindstilles til vinteren????

Gasmanden2

Kommentar
Fra : Bonife

Dato : 08-05-09 08:44

Jeg har enstrenget anlæg tilsluttet fjernvarmen.
Jeg lukker for varmen på anlægget, når jeg synes, det er forsvarligt og åbner igen når det er blevet lidt klamt i vejret.
Har aldrig haft problemer med termostatsventiler eller pumpe som selvfølgelig slukkes.
Det eneste problem jeg sommetider har er, at jeg glemmer at tænde for puinpen til fyreingssæsonen.
Jeg har haft fjernevarme i måske 15 år. Så det...