/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Find Gunna(e)r Strømvig!
Fra : heller22
Vist : 2855 gange
100 point
Dato : 20-04-09 23:48

Mon en venlig sjæl kan hjælpe mig med at finde Gunna(e)r Strømvig? Det eneste jeg ved er, at han i 30-erne emigrerede til Swaziland, Afrika.

Venlig hilsen

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 21-04-09 07:26

Hvor boede han i DK ?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-04-09 07:39

Strømvig nok fra Fyn? Oprindelig Svensk Strömvig??

Her måske hans forældre og søskende:
"
Odense, Sønder Boulevard (ulige nr.), Sønder Boulevard 19, Stabs.off. bygn. -, 4, FT-1921,
Christian Johannes Strømvig 26/2 1877 Gift Husfader Oversergent Ejby Pr. Odense
Andrea Jensine Strømvig 30/7 1885 Gift Husmoder - Vissenbjerg
Henry Evard Juul Strømvig 20/3 1908 Ugift Barn Skoledreng Odense
Ragnhild Strømvig 22/3 1916 Ugift Barn - Odense
"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-04-09 08:51

Her har du Gunnars stamfader?

"
CHRISTOPHER STRöMVIK
Marriages:
Spouse: HELENA BERNER
Marriage: 1724 Satila, Alvsborg, Sweden
"

Bare for at vise hvordan navnet oprindelig1 så ud på Svensk...

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 21-04-09 10:59

Det her er godt nok fantastisk. Svendgiversen: Hvordan gør du? Forøvrigt skriver du ? efter stamfader.

MKH
PS! Du står til 300 point!

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-04-09 11:51

? fordi det naturligvis er meget usikkert om Gunnar stammer fra Avlborg i Sverige...

Du må komme med flere oplysninger om Strømvig familien, hvis vi skal hjælpe med den?
Eksempelvis hans forældre og hvor de boede...

Og angående Gunnar: Mormonerne har ingen oplysninger om nogen Stromvig i Swaziland.

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 21-04-09 12:45

Christian Johannes Strømvig er søn af Eskil(d) Nielsen og Maren Martinussen, Svendborg?

Gunnar Strømvig har en søn, der hedder Erik Stromvig, og som bor i South Africa.

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 21-04-09 12:46

Til Teil.
Som du kan se, er familen fra Svendborg

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-04-09 13:06

Når hans forældre ikke hedder Strømvig, er det så bare et købr konstrueret efternavn?
Så kan vi ikke hjælpe dig med aner i Sverige...

Dette kan være hans mor, nederst?

"
Svendborg, Vindinge, Vindinge, Holckenhavn, Vindinge sogn, gaard, Hovedbygningen, 1, FT-1890
Christian Ejler Holck 42 Gift husfader hofjægermester, lehnsbaron Vindinge sogn, Svendborg Amt
Louise Marie Julie Holck 34 Gift husmoder Holsten
Ellen Mathilde Rudolphine Holck 7 Ugift barn Vindinge sogn, Svendborg Amt
Mogens Conrad Christian Holck 4 Ugift do [barn] do [Vindinge sogn, Svendborg Amt]
Margrete Louise Holck 2 Ugift do [barn] do [Vindinge sogn, Svendborg Amt]
Louise Marie Heer 30 Ugift bonne?? Schweitz
Marie Jensen 36 Ugift barnepige Kirke Stillinge sogn, Sorø Amt
Anna Eline Fisker 33 Ugift husholderske Bregninge sogn, Svendborg Amt
Johanne Frederikke Caroline Margrethe Petersen 42 Ugift oldfrue Odense
Maren Marie Rosengaard 28 Ugift stupige do [Odense]
Laura Jacobine Rosengaard 22 Ugift do [stupige] do [Odense]
Caroline Christiansen 33 Ugift kokkepige Rønninge sogn, Odense Amt
Maren Martinussen 19 Ugift underkokkepige Aunslev sogn, Svendborg Amt
"
Og sønnen i Syd Afrika må da vide, hvad der er blevet af hans far??

Kommentar
Fra : Henrikstromvig

Dato : 21-04-09 17:57

Hej Svendgiversen.

Jeg hopper lige ind og deltager, for mig og heller22 arbejder sammen om kring vores fælles strømvig navn.

Eskil Nielsen og Maren Martinussen fik så vidt jeg ved 8 børn, hvor af de 5 kom til at hedde strømvig.
Det eneste jeg ved om Maren og Eskil, er at de mødte hinanden på en gård ved ringe, og at Eskil har været med til at bygge jernbanen mellem svendborg og nyborg.

Deres 8 børn er:
Sigfred Martinus Strømvig.
Antoni Christoffer Strømvig.
Kirstine Strømvig.
Christian Johannes Strømvig.
Knud peter Strømvig.
Agnes Katrine Nielsen.
Hans Valdemar Nielsen.
Anne Henriette Nielsen.

De sidst 3 nævnte med Nielsen navnet, har jeg ingen efterkommere på, men mener næsten jeg har styr på de andre 5. Er selvfølgelig ikke helt sikker.

Jeg har fået kontakt med nogle Stromvig-er i Sydafrica, og de fortæller at deres far Gunner strømvig, Forlod en kone og nogle børn i danmark, for at gifte sig med en ny sort kvinde fra swaziland, og fik tre børn der.
Gunner Stromvig/Strømvig er født 19-1-1927 i danmark og død i Swaziland i 1983.
Det er vist det eneste han efterkommere ved om ham.

Jeg kan ikke placerere ham på nogle af den øvers beskrevne søskne-liste

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-04-09 19:29

Og hvorfor hedder de 5 ældste børn så Strømvig?
Og hvis ikke Gunnar er i mellem dem, hvorfor hedder han så Strømvig??

Tilsyneladende har I styr på de danske Strømvig,
og vi kan sikkert ikke hjælpe jer med Gunnars tilværelse i Swaziland...

Kommentar
Fra : Henrikstromvig

Dato : 21-04-09 19:41

Den søskne flok på 8 er født imellem 1870 og 1882, og Gunner er jo født i 1927, så han må jo næsten være en efterkommer af en af de otte.

Eller kan det tænkes at Gunner har skiftet navn, i forbindelse med sit skift af land, kone, og børn.
Det var jo ikke ligefrem vellidt at lade sig skille på den tid.

Ja hvorfor han hedder strømvig ville jeg rigtigt gerne vide.

Det virker som om i har meget tjek på det her slægtsforskning. Måske i vil være behjælpelig med lidt mere information om Maren Martinussen & Eskil Nielsen. Eks-vis dåbs datoer, døds datoer osv.

Lige et sidste spørgsmål. Hvorfor omtaler du dig selv i flertal?

Tak

Kommentar
Fra : Henrikstromvig

Dato : 21-04-09 19:42

Det er forresten tilfældigt den måde jeg satte de 8 søskne op på. Dem der hedder strømvig er ikke kun de ældste.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-04-09 20:05

>og vi kan sikkert ikke hjælpe...

>>Det virker som om i har meget tjek på det her slægtsforskning
>>Hvorfor omtaler du dig selv i flertal?

Det samme som du selv antyder, vi kandu slægtsforskere...

Kommentar
Fra : Henrikstromvig

Dato : 21-04-09 20:18

Kan du ikke forklare noget mere om det at du kæede strømvig sammen med noget svensk

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-04-09 20:19

Da Maren er mor til Christian Johannes Strømvig 26/2 1877
kan Maren Martinussen 19 ( i 1890) Ugift underkokkepige Aunslev sogn, Svendborg Amt ,
altså født ca 1871 ikke være denne mor.

I stedet nok hende her: Maren den ældre...
"
Svendborg, Vindinge, Ullerslev, Ullerslev mark, , 7, FT-1860
Christoffer Madsen 28 Gift Gjør træskoe Her i Sognet
Karen Nielsdatter 37 Gift hans kone Nyborg
Maren Martinussen 13 Ugift deres børn Nyborg
Hans Peter Madsen 2 Ugift deres børn Nyborg
"
Altså født ca 1847, det kan bedre passe?

Sjovt nok begge fra Vindinge...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-04-09 20:23

Her bliver Maren den ældre gift med Eskild
"
MAREN MARTINUSSEN
Marriages: Spouse: ESKILDE NIELSEN Family
Marriage: 11 NOV 1871 Rynkeby, Odense, Denmark
"

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 21-04-09 20:23

Strømvig-navnet er købt - Henrik har datoen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-04-09 20:33

>at du kædede strømvig sammen med noget svensk

Fordi Strømvig (Strömvik) lyder svensk,
et almindeligt svensk efternavn, næsten ukendt i Danmark, hvor vi ikke har så mange strømme...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-04-09 20:40

>Strømvig-navnet er købt.

Hvis du bare havde fortalt det lidt før, havde jeg og andre sparet nogle søgninger...

Er der så nogen der ved hvorfor det netop var det navn de købte?
Relationer til en dansk strømmende vig eller alligevel til Sverige??

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-04-09 20:45

Noget tyder på Maren var "uægte" barn?

Og jeg finder ikke Eskild født??
Har I hans familie???

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-04-09 20:55

Det ser ud til at Eskild er helt fra Valby?
"
Odense, Odense, Vor Frue, Eiby Mark, Frue Landsogn, et huus, Lilliendahl, 13, FT-1880
Lars Nielsen 56 Gift huusfader, huusejer Særslev sogn
Abelonne Nielsen født Hansen 48 Gift hans hustru Skamby sogn
Anne Katrine Larsen 21 Ugift deres barn do [Skamby sogn]
Karoline Larsen 11 Ugift do [deres barn] Veflinge sogn
Niels Peder Larsen 6 Ugift do [deres barn] her i sognet [Vor Frue Landsogn]
Simon Andersen 26 Gift husfader, dagleier i agerbruget Ubberud sogn
Kristine Magrete Andersen født Hansen 31 Gift hans hustru Odense
Anders Jørgen Andersen 3 Ugift deres barn do [Odense]
Johanne Kirstine Andersen under 1 aar Ugift do [deres barn] do [Odense]

Eskild Nielsen 36 Gift husfader, arbeidsmand i agerbruget Valby sogn, Sjælland
Maren Nielsen født Matinosen 32 Gift hans hustru Hjulby, Nyborg
Agnes Katinka Nielsen 7 Ugift deres barn Ullerslev
Hans Valdemar Nielsen 5 Ugift do [deres barn] do [Ullerslev]
Antoni Christoffer Nielsen 4 Ugift do [deres barn] Kirkeby sogn
Anna Henriette Nielsen 1 Ugift do [deres barn] her i sognet [Vor Frue Landsogn]
Christian Johannes Nielsen 3 Ugift do [deres barn] do [Vor Frue Landsogn]
udøbt drengebarn under 1 aar Ugift do [deres barn] do [Vor Frue Landsogn]
"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-04-09 21:04

Nu er der jo 2 valby sogne:

Valby sogn, Holbo herred, Frederiksborg amt
Valby sogn, Valby-Vanløse, København amt

I hvem af dem fødes Eskild?

Kommentar
Fra : Henrikstromvig

Dato : 21-04-09 21:08

Navnet er så vidt jeg kan se købt af nogle i 1914, og de andre kom på i 1916.

Hold da op Sven hvor du giver oplysninger. Hvordan gør du. Lad os endelig holde denne tråd kørende.

Mvh

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 21-04-09 21:09

Undskyld, men jeg har haft gæster, og kom først ind her for en time siden igen. . Og nu har jeg aftalt med Henrik, at han overtager herfra, da Henrik er længere fremme med Svendborg-grenen end mig. Og foreløbig 1000 tak for hjælpen.

Værs´go Henrik.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-04-09 21:41

Jeg finder Hjulby kirke og Hjulby kirkedistrikt men ikke Hjulby sogn?

Hvor Maren fødes med en anden far end lillebroderens = konens ægtemand,
derfor måske uægte barn?

For at se dette skal du have fat i kirkebøgerne i Arkivaleronline...

Og jeg finder ikke Eskild født i nogen af de 2 Valby er.

Hverken i mormonernes Family Search eller folketællingerne.

Så skal du også her have fat i kirkebøgerne i Arkivaleronline...

Kommentar
Fra : Henrikstromvig

Dato : 22-04-09 05:51

Det er mærkeligt med ham Eskil. Jeg vil forsøge at tage kontakt med nogle af hans efterkommere, for at se om de ligge inde med nogle oplysninger.

Ville det være muligt at finde nogle af Agnes Katinka Nielsen´s børn, og deres børn, for måske en af de 3 Nielsen har oplysninger.
Det er nemlig de eneste 3 jeg ikke har noget slægt på, og været i kontakt med.

Mvh

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-04-09 08:59

Her fødes Agnes Katinka
"
AGNES KATINKA JOHANNE NIELSEN
Christening: 26 MAY 1872 Ullerslev, Svendborg, Denmark
Father: ESKLID NIELSEN
Mother: MAREN MARTINUSEN
"
bemærk forkert stavet ESKLID
og MARTINUSEN kun med et s

Hjulby ligger klods op af Ullerslev så måske samme sogn?

Svært at finde noget på nettet efter 1890, derfor nok heller ikke hendes børn?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-04-09 09:07

Og dog, Agnes Katinka gifter sig Jensen:
"
Odense, Odense, Odense Købstad, Nygade, , 1, FT-1901,
Jens Hermann Georg Jensen 19. september 1872 Gift Husfader Modelsnedkersvend Odense By
Agnes Katinka Johanne Jensen 21. september 1872 Gift Husmoder Ullerslev By
Ferdinand Kristoffer Jensen 23. november 1891 Ugift Odense
Karen Gertrud Inger Jensen 25. april 1896 Ugift Odense
Valborg Jensen 26. december 1897 Ugift Odense
Ejnar Georg Jensen 5. juli 1899 Ugift Odense
"
Altså 4 børn, men de hedder Jensen og lever jo ikke længere...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-04-09 09:19

Hvis du efterlyser Eskild i et nyt spørgsmål født nok i Valby?
eller Maren født i Hjulby måske Ullerslev??
er der nok nogen der vil finde dem til dig i kirkebøgerne...
Det er jeg ikke så god til.

Her har du de mest almindelige søge steder som vi gør brug af:

http://www.familysearch.org/Eng/Search/frameset_search.asp
http://ddd.dda.dk/
http://www.sognetraef.dk/
http://www.arkivalieronline.dk/

God fornøjelse,
Svend

Kommentar
Fra : Henrikstromvig

Dato : 22-04-09 11:25

Hej Sven 1000 tak for din hjælp, den har været meget givrig.

Vil du hjælpe mig med en sidste ting. At finde ud af efterekommere til Hans Valdemar nielsen, og Anna Henriette Nielsen, lige som du gjorde med Agnes Katinka.
Så har jeg nemli en masse at arbejde vidre med.

Mvh

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-04-09 11:34

Det sidste jeg finder om Hans Valdemar Nielsen, i tjeneste som 15 årig:
"
Odense, Odense, Vor Frue, Eiby, Jordlykkegaard, [19], FT-1890
Per Andresen 58 Gift husfader hestehandler Revninge sogn, Odense Amt
Mætte Steffensen 58 Gift husmoder do [Revninge sogn, Odense Amt]
Hans Salomon Hansen 29 Ugift - tjenestekarl Hellerup sogn, Svendborg Amt
Hans Valdemar Nielsen 15 Ugift - do [tjenestekarl] Ullerslev sogn
Maren Kathrine Nielsen 34 Ugift - tjenestepige Lumby sogn
"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-04-09 11:42

Og jeg finder kun Anna Henriette Nielsen, som 1 årig i 1880.

Som nævnt er det svært at finde nogen på nettet efter 1890,
det var lidt af et lykketræf jeg fandt Agnes Katinka gift Jensen i 1901...

Nogle folketællinger findes dog nu frem til 1921,
men så skal du helst kende amtet de flytter til...

De bliver vist ikke på Fyn???

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 22-04-09 15:47

Hej Svend.
Jeg er meget imponeret over din hjælp.
Lige et helt andet spørgsmål fra mig. Hvordan giver jeg dig point uden at lukke spørgsmåler?
MVH

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-04-09 16:11

Det kan du ikke,
man giver points ved at acceptere...

Nogle vælger at stille et nyt ekstra spørgsmål, eksempelvis: Tak til Svend.
Jeg søger dog primært på nettet af interesse, for sjov ligesom når man lægger pudslespil...

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 22-04-09 16:37

Det var også et godt svar.

Forøvrigt er Kandu en fremragende side

Kommentar
Fra : Henrikstromvig

Dato : 22-04-09 18:15

Til Svengiversen

Du skrev tidligere i inlægget sådan her:
Her har du Gunnars stamfader?

"
CHRISTOPHER STRöMVIK
Marriages:
Spouse: HELENA BERNER
Marriage: 1724 Satila, Alvsborg, Sweden
"

Bare for at vise hvordan navnet oprindelig1 så ud på Svensk...

Jeg skal lige forstå den her rigtigt. Ham Christopher du hentyder til her, er han en virkelig person, og skulle han ha en søn der hedder Gunner strømvig/STRöMVIK

Mvh

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-04-09 18:30

Ja og nej.
Han en virkelig person, fra Sverige i 1700 tallet.

Men han har sikkert ingen søn der hedder Gunnar?
Og slet ikke din Gunnar, der emigrerer fra Danmark i 1930 erne...

Med stamfader mente jeg den ældste STRöMVIK jeg kunne finde,
dengang vidste jeg jo ikke Strømvig var købt i Danmark i 1914...

Så glem alt om de svenske Strömvik.
Med mindre navnet er valgt og købt, fordi I har forbindelser til Sverige langt tilbage??
Hvorfor købte hvem? dette efternavn??

Kommentar
Fra : Henrikstromvig

Dato : 22-04-09 18:37

Jeg kender ikke den nødagtige historie om hvorfor navnet Strømvig blev valgt, og er ikke helt sikker på hvorfor, men jeg er i besiddelse af orginal-dokumentet hvor kong christian den 10. giver tilladelse til navnet.
Men jeg må ærligt indrømme at jeg ikke kan tyde alt hvad der står på dette, da det jo er meget gammel skrift. Jeg er ikke nået så lang at få nogle til at hjælpe mig med at tyde det.

mvh

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-04-09 18:45

Men hvem søger og får tilladelsen?

De hed vel Nielsen før de købte navnet??

Kommentar
Fra : Henrikstromvig

Dato : 22-04-09 18:54

Hej ja de hed Nielsen før strømvig.
ifølge den tilladelse jeg har er der en masse der får navnet samtidigt.

Kunne du være interesseret i at hjælpe mig med at tyde og forstå dette dokument.
Hvis ja kunne jeg forsøge at scanne det ind, og maile til dig.

Mvh

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-04-09 19:16

Det er ikke lige min stærke side.

Kan du ikke lægge den et sted på nettet og så angive link...

Kommentar
Fra : Henrikstromvig

Dato : 22-04-09 19:44

Sådan som jeg forstår tilladelsen er at Anthony Christoffer Strømvig, får tilladelsen. Det står som om den er stilet til ham, men alle de navne som står på tilladelsen er i denne rækkefølge:

Anthony Christoffer Strømvig.
Aage valdemar Nørbo Strømvig.
Leo Alexander Nørbo Strømvig.
Inga Stefanie Nørbo Strømvig.
Erik Nørbo Strømvig.
Marie Feodora Nørbo Strømvig.
Sigfred Martinus Strømvig.
Poul Ellis Strømvig.
Gurli Elisabeth Strømvig.
Ella Maria Strømvig.
Knud Peter Strømvig.
Erna e Strømvig.
Kirstine Strømvig.
Edel Erika Strømvig.

Denne tilladelse er givet d 8-2-1916

Men længere omme i dokumentet er der skrevet sådan her:
Navneforandring for Inga Stefanie Nørbo Strømvig er inført i vor sogns (Noget jeg ikke kan læse)

Os er det stemplet Vor frue sogn svendborg.

Men men at ha hørt at Christian Johannes var den første med strømvig navnet, men hans navn dukker slet ikke op i dette dokument.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-04-09 21:56

Der må jo være en fællesnævner for alle disse nye Strømvig,
måske en fælles farfar eller oldefar?

Ofte skifter en forudseende, ældre fætter navn før de andre,
det er måske også tilfældet i din familie??

Du har vel sammensat alle disse Strømvig i et slægts træ???
Mon de alle hed Nielsen før, nogle hed jo også Nørbo...

Boede de ved kysten der på sydfyn?
Vist ikke meget strøm der??

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 100 point
Dato : 23-04-09 10:03

Så fik jeg hjælp til at finde Maren, i mit Hjulby spørgsmål: Og rigtigt hun var "uægte" barn.
"
Svendborg Amt, Vininge Herred, Nyborg, 1842-1847, Opslag 85, Nr. 13:

Født 6. marts, /uægte/ Maren Martinusdatter, døbt 1. april 1847
Oplysningerne om moderen og faderen kan jeg ikke tyde, men jeg synes at kunne ane Hjulby i teksten.

Mit bud:
Faderen Martinus Jansen, tjenestekarl i Hjulby.
"
Ingen børn er jo uægte, forkert oversat fra tysk "Ohne Ehe" Uden for ægteskab...

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 23-04-09 16:33

Svend.
På Windows Live Skydrive har jeg oprettet en mappe: Navneatt. I Den mappe ligger scannet tilladelsen fra 1916 til navneforandring til Strømvig. Jeg håber, du kan finde den mappe

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-04-09 17:01

Jeg har nu tilmeldt mig Windows Live Skydrive, men hvordan finder jeg din mappe?

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 23-04-09 17:19

På startsiden skal der gerne stå Windows Live, og til højre Startside mm. I Mere finder du Skydrive. Under Oversigt burde du kunne finde mig. (Jeg hedder IKKE Michael)

Bare det nu virker, for dette er mit første forsøg med en sådan ting
MVH

Godkendelse af svar
Fra : heller22

Dato : 12-05-09 01:17

Tak for svaret svendgiversen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-05-09 07:35

Selv tak,
God fangst fremover...