/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
Afmelding af spejderhytte leje
Fra : Birgitte32
Vist : 664 gange
100 point
Dato : 20-04-09 23:46

Jeg står sammen med nogle andre og har lejet en spejderhytte/lejrskole. Vi bliver i midlertid nødt til at afblæse weekenden pga et dødsfald, og jeg har aflyst hytten.

I kontrakten står der:
"Ved evt. aflysning sker der kun tilbagebetaling/frigørelse af lejemålet, hvis det lejede bliver genudlejet til anden side."

Jeg ved godt, at jeg HAR skrevet under på det, da man jo ikke regner med at skulle aflyse sådan en weekend pga sådanne omstændigheder, og nu er der flere, der fortæller mig, at det rent faktisk er ulovligt, at skrive sådan i en kontrakt - og at vi ikke skal betale lejen (næsten 8000 kr), når vi aflyser i hvad der må siges at være god tid.

Er der nogen, der ved noget om dette? Jeg har kontaktet udlejer, som selvfølgelig holder sig til kontrakten og kræver det fulde beløb betalt.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-04-09 00:34

Det mest anvendte er at man betaler et depositumm og selvklart mister det.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 21-04-09 00:39

Så vidt jeg kan se må den sædvanlige lejelov gælde.

Der er så vidt jeg kan se ingen grund til at I ikke skal betale det i har bestilt:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=20610#KXIII

Kommentar
Fra : Birgitte32

Dato : 21-04-09 03:51

LuffeA - det mener jeg også er normal kotume, men spørgsmålet er selvfølgelig, hvad lejeloven siger.

BertelBrander - det kan godt være, at det er mig, der bare ikke kan finde det, men omhandler det stykke ikke kun, hvis udlejer opsiger lejemålet?

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 21-04-09 07:50

Der er ikke tale om lejeloven i det tilfælde, men nok nærmere købeloven, og den er ikke på samme måde som lejeloven præceptiv, hvilket vil sige, at lovens bogstav er fravigelig ved gensidig overenskomst.

På dansk.. Hvis du har skrevet under, så hænger du på den

Kommentar
Fra : Birgitte32

Dato : 21-04-09 10:34

Men gælder købeloven, så kan man vel også returnere varen og få pengene tilbage inden for et vist tidsrum?
Jeg ved godt, at jeg fisker lidt meget, og at jeg HAR skrevet under .. Jeg bliver bare ved med at få stukket i næsen, at det er ulovligt - derfor kunne jeg godt tænke mig at kigge på lidt lovstof :)

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 21-04-09 10:38

Der findes ingen returret i købeloven, at en del handlende tilbyder det er ud over lovens krav.

Som udgangspunkt er en aftale bindende med mindre der er fejl ved det leverede, og det er jo ikke tilfældet her

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 21-04-09 12:39

Det er da en ærgerlig situation - prøv at ringe/maile til gratis retshjælp, så du kan få styr på paragrafferne
Jeg tror desværre ikke, der er noget at gøre, men kan godt forstå, at du vil have vished.

Der er åbent idag kl 16.00- 18.00

http://www.retshjaelp.com/