/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
DVB-T - multireciever ?
Fra : berpox
Vist : 2724 gange
100 point
Dato : 20-04-09 23:46

Når nu der slukkes for de analoge tv-signaler er alle vi uden adgang til kabeltv, eller købt adgang til satellitmodtagelse pisket til at anskaffe DVB-T modtagere til alle ældre fjernsyn uden indbygget DVB-tuner.

Her bliver boxer-tv umiddelbart interessant, men jeg synes der er et problem: Vi har i husstanden adskillige tv, og med unge mennesker i huset vil de jo gerne kunne se hver deres kanal, mens "de gamle" ser noget helt andet på husalteret i stuen.

Hvordan gør man så det? Jo man anskaffer DVB-T modtagere til alle tv, og køber sig i dyre domme til ekstra kort til alle modtagerne..... iøvrigt max to ekstrakort pr. husstand.

I et hus med teenagere er det ikke unormalt med et tv til hver, et i stuen, og et i køkkenet - så det bliver hurtigt til 4+ apparater.

Spørgsmålet er nu: Findes der dog ikke en måde at broadcaste ALLE de kanaler samtidigt man har købt sig til via f.eks. Viasat, Boxer-tv, CanalDigital eller lign. via én central reciever, og til eget lokalt "kabel-tv" indenfor hjemmets 4 vægge?

Jeg synes jo at det er helt hovedløst med alle de ekstra modtagere den danske befolkning skal anskaffe, det øgede energiforbrug som følge heraf, og den ekstra betaling man "påduttes" hvis man ønsker at købe en tv-pakke til husstanden, hvis der er flere end bare ét tv!

mvh berpox

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 21-04-09 01:00

Jeg tvivler. Det ville kræve meget processor kraft at decode alle kanalerne på en gang og sende dem videre. Nogle boxe kan sende det program som den er indstillet til, videre på en antenne udgang.

Digital TV er noget bøvl, specielt fordi det er meget nyt og skal indføres på meget kort tid.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 21-04-09 01:03

Egentlig tror jeg at TV over antenne (jordbaseret eller pr. satellit) er et overstået kapitel om nogle få år, snart vil alle se alt TV over internettet.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-04-09 01:15

Jo det findes men er temmelig dyrt, hvis det skal være godt.
I princippet skal der være en digitalmodtager og modulator til hver kanal. Hvis du vil nøjes med en tre til fire kanaler kan det dog fås for kun en tre fire tusinde. En af de tricky ting er at text tv også skal dekodes og genkodes i det nye analoge tvsignal.

Se f. eks
http://www.kjell.com/

Der er multikanalmodtager og en cardsplitter, så fler kan bruge samme kort.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 21-04-09 06:57

transor
kan du ikke lige nærmere beskrive hvilket apparat du fandt på "kjell.com"

Svenskerne laver multibox a2b ( har selv en virker ok )men hver box kan kun sende 3 kanaler ud- boxene kan dog sammenkobles så man kan få 3-6-9-12 osv men det løber op da hver box koster ca 2800 svkr-på den måde virker alt dit gamle udstyr som før ( ikke noget med nye fjernbetjeninger mv ) Dog mener jeg kun de klarer gratis kanaler-og så den værste ulempe : i 2012 når der slukkes for MPEG-2 og der overgåes til MPEG-4 virker multibox a2b ikke mere-firmaet har pt ikke planer om at udvikle en box til MPEG-4,men mon ikke der kommer "so ein ding"-Boxer havde ellers lovet at markedsføre en dims der kunne tilbagekonvertere MPEG-4 til MEPEG-2-så ville a2b boxen jo stadig kunne virke efter 2012. Det franske firma der var i gang med udviklingen har vist kastet hånklædet i ringen !

berpox
selfølgelig må udstyret findes-alle kabeltv kanaler må jo have sådan noget grej stående-spørgsmålet er lige hvor man får fat i det ( hvad hedder sådant et apparat forresten )og om der skal en større lotto gevindst til for at erhverve det( der findes da også så kabeltv foreninger med begrænset budget )

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 21-04-09 07:53

som transor skriver: Det kan lade sig gøre, men det bliver huleme dyrt, fordi du skal have en modtager og dekoder til hver eneste kanal, en kanalmodulator til hver samt en samledåse til alle signalerne. Så her hver jeg bor er der dvb-modtager på alle tre etager. Vi anskaffede, fordi tdc/yousee skruede prisen voldsomt op på kabelsignalet. Antenne, forstærker kabler og dvb-boxe er betalt ind på 4 måneder. Desværre skal vi nu til at anskaffe boxe eller TV med mpeg4-dekoder, hvor vi hidtil har klaret os med mpeg2-som var tilgængeligt, da det blev aktuelt.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-04-09 09:19

Du køber da bare en "stak" nye TV med DVB-T

Teknologi er jo under alle omstændigheder ikke noget der kan bremses og uanset HVAD du investerer i holder det ikke ret længe...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-04-09 09:20

PS....

I øvrigt er det KUN DR og TV2 du får problemer med

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 21-04-09 16:31

refi .... en stak DVB-T modtagere er faktuelt ikke et problem. Problemet er, at hvis man køber en tv-pakke hos en udbyder, så skal der kort i alle modtagere......både HDD optager, videomaskine samt alle tv - og udbyderne er jo så smarte, at de skal have ussel mammon for alle kortene.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-04-09 16:35

Citat
at hvis man køber en tv-pakke hos en udbyder, så skal der kort i alle modtagere

Sådan har det da altid været (hvid det skulle være lovligt)....

Du køber KUN EET tilslutningssted...

Og du skal da stadig IKKE bruge DVB-T modtagere hvis du får signal fra en UDBYDER...

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 21-04-09 16:40

Med vore dages processorkraft har jeg meget svært ved at forstå hvorfor det skal være så svært at konstruere en multikanal reciever/broadcaster.

Min go'e gamle MPEG-2 Lumatron DVB-T modtager kan samtidigt vise DR1, DR2, TV2 lorry og TV2 øst i 4 små samtidige billeder.

Transor >>> helt nøjagtigt hvilke produkter fandt du på www.kjell.com ? Jeg synes kun jeg kan finde en card-splitter.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 21-04-09 17:47

¨det kræver allerede ganske meget processorkraft at pille 8 TV-kanaler ud af ét antennesignal (mpeg2), og mpeg4 kræver fler muskler end der er i de fleste laptopPCer.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 26-04-09 12:41

Det er heller ikke "svært" men bare heller ikke lovligt for almindelige menesker at have sådan en multikanal reciever/broadcaster da du jo tager et kodet signal og dekoder det for herefter at sende det videre til flere modtager.

Det er ikke korrekt at det kraver meget CPU at pille 8 TV-kanaler ud, det kraver bare en tuner pr. DVB frekvens pakke hvis ukodet, problemet er at nå at behandle alt denne information. Hvis signallet er kodet kraver det en tuner pr. kodet kanal med tilhørende dekoder.
Men ja hvis man prøver at dekodet et MPEG4 signal med en CPU kraver det rigtigt meget CPU kraft da en CPU ikke er specielt designet til denne type beregninger, hvorfor man jo også for det meste bruger ATI eller Nvidia grafikkort i PC'er til at håndtere MPEG4 afspilning. Hvis man så snakker om 8 kodet kanaller tror jeg ikke engang en PS3 er CPU kraft nok, det vil krave specielt hardware, og da denne type hardware ikke må sælges til eller ejes af private er market meget lille og derfor dyrt.

Grunden til man ikke bare kan købe en multikanal reciever/broadcaster med dekoder, er denne jo også kan bruges til i fælles antenne net, smart ikke :) et abonnement 2-xxxx hjem som modtager. Det er næsten samme grund til man ikke kan finde en HDMI optager altså en hardisk optager som kan optage signallet som kommer ud af din Blueray/DVD afspiller.

PS. hvis du er ligeglad med loven så kig efter DreamBox og lignede produkter, en ind mange ud.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 26-04-09 14:39

Jeg Er Her
"dreambox og lignende produkter"-kan du være mere præsis ang lignende produkter

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 27-04-09 22:00

Jeg har ikke selv sådan et setup, men der findes produkter som har en hoved enhed med kortet i som så har x tuner og så kan sende ønsket signal videre eks. streamet, og DreamBox bruges også med speciel firmware til dette foremål, kan læses i diverse forums.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 28-04-09 10:47

>DuErDer: Der ER en dedikeret CPU i en DVBT-modtager, det er bare ikke én til alm. PC-brug, og der SKAL bruges meget muskelkraft til at pille de mange signaler ud. I sagens natur bliver der kun udsendt en ottendedel af billedinformationen til hver modtagen station. CPUen skal så selv interpolere mellem de udsendte pixel-informationer, og især til HD-TV vil det kræve mangebits-højhastigheds-signalbehandling; og det køber du ikke lige for en hundredmand hos Brinck Elektronik. De løse mpeg4-modtagere, jeg har set ligger i 1300-3300 kroners segmentet, mens jeg ikke har givet mere end 350 kr. for den dyreste af mine mpeg2-modtagere. Men som ved al anden forbrugerelektronik forventer jeg, at priserne om et par år er nede under de 500. De signaler, jeg kan tage med mpeg2 er i øvrigt nok indtil videre for mig; jeg har kun to øjne.
mvh
pbp
PS: CPU står for central processing unit og en sådan findes der også i en lommeregner og en vaskemaskine, bare af en tredie og fjerde slags.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 28-04-09 18:33

Jeps ved det de kaldes normalt GPU eller MPU (Graphic processing unit / Media processing unit) ala dem som ATI og Nvidia har på deres skærmkort, men det er ikke dem som splitter signalet ud, en DVB-t frekvens med 8 bit båndbrede kan inde holde flere MPEG2 kanaller som i dag DR1,DR2,TV2,DRUPDATE sendes alle i MPEG2 på en bære-frekvens og en demultiplexer splitter dem så ud, derefter behandler CPU/GPU/MPU (MPEG2/MPEG4 chip) eller hvad du vil kalde den, den kanal du ønsker se.
Når nu Boxer kommer med kodet kanaler sidder der så en decoder før MPEG4 "chippen".

Så vi er vist enige om at svaret til berpox om "der findes en måde at broadcaste ALLE de kanaler samtidigt på" er NEJ
Der er jo en grund til at fællesantenne anlæg er så store/dyre.

PS. Vedrørende CPU kraft og MPEG4, er det normalt at CPU belastningen falder med 80% når GPU (grafikkortet) med MPEG4 codecs overtager MPEG4 dekodningen fra CPU'en.

Så berpox flere Tuner slipper du ikke for men kig eks. her -> http://www.futureino.se/
http://www.youtube.com/watch?v=MDpKhQxBe4E

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 01-05-09 17:07

Refi ... hvis man køber en TV-pakke hos Boxer er der tale om DVB-T .... så det er noget sludder du skrev....

Jeg køber måske ét tilslutningssted ... nemlig min HUSSTAND - sådan er det også med internetforbindelsen. Der har jeg min egen router bag den jeg har fra internetudbyderen. Så kan vi allesammen dele internetforbindelsen.

Ved TDC-kabeltv (YouSee), Stofa og lignende kabeltv-udbydere kan de almindelige analoge signaler også sagtens fordeles nemt og uden at købe sig til en hel masse ekstra....

Så set i det lys, er det da komplet ligegyldigt hvad "plejer" gør - jeg vil have andre løsninger - løsninger der er mere i tråd med hvordan en husstands forbrug af medier er fordelt idag, og ikke som dengang der kun var ét tv-apparat i en husstand.

Dét er der ikke taget højde for ved udbredelsen af DVB-T pakkeløsninger, som vi der bor langt ude på bøhlandet er afhængige af hvis vi gerne se mere end blot TV2, DR1 og DR2.

Eneste fornuftige alternativ er at benytte sig af "kabeltv" via internetforbindelsen, Viasat eller CanalDigital.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 01-05-09 17:09

Til alle: Løsninger med flere tunere kan gå an - så http://www.futureino.se/ er et godt bud....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 01-05-09 18:27

Citat
Refi ... hvis man køber en TV-pakke hos Boxer er der tale om DVB-T .... så det er noget sludder du skrev....

NEJ

Det er ikke sludder - Boxer betragter jeg IKKE som en udbyder - det er blot dem der har vundet licitationen på master

De "få" kanaler du får extra er blot pga. de aldrig har været sendt analogt - det er stadig din egen antenne der modtager dem....

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 02-05-09 09:23

>Eneste fornuftige alternativ er at benytte sig af "kabeltv" via internetforbindelsen, Viasat eller CanalDigital.

Øh, bare du ved det så kraver det også flere bokse og koster ekstra, plus de trækker hver din del af din internetforbindelse så med 4 TV skal du ha over 2Mbit, og så kan du ikke downloade samtidigt.
Jeg ville ikke gå efter InternetTV uden mindst en 10Mbit forbindelse, bare tænk når HD virkeligt kommer frem. Og 10Mbit på "bøhlandet" er svært at få, med mindre man er en af de heldige der har fået Fibernet.

Så VIASAT eller CanalDigital via Internet (ADSL) aldrig, så kan man ligeså godt sætte Parabol op, det er billigere også selv om man skal ha flere kort. Via Fibernet tja det er en anden sag, bruger man eks. DONG eller SEAS-NVE belaster TV signallet ikke ens Internet båndbrede det er del.

Og jo Boxer er en udbyder lige som TDC, Stofanet, ...., og deres "design" i Sverige er faktisk slet ikke så dårligt, slet ikke hvis man sammenligner med VIASAT og CanalDigital hvor man er slås til få Parabol modtagere(tunere), og Stofanet med deres Zaptor. Selv TDC har skiftet deres design til at ligne Boxer så man kan bruge standard modtagere hvis man vil -> http://yousee.dk/publish.php?dogtag=ktv_priv_tv_eksi_bok Boxer tilbyder det bare via DVB-T så os på landet også kan være med.

Næ jeg har ikke så mange TV'er men vil tit se en ting og optage noget andet, så når Boxer kommer til Sjælland køber jeg nok noget ala -> http://boxertv.dk/?page=1661
PS. Godkendt betyder ligesom hos TDC at ekstra muligheder er tilgængelig så som planlæg optagelse via deres programguide,... (altså at boksen kan bruge udbyder services)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-05-09 09:42

Citat
Og jo Boxer er en udbyder lige som TDC, Stofanet

Citat
I forbindelse med lanceringen vil Boxer TV tilbyde en særlig attraktiv, midlertidig pakke bestående af ni af de mest populære betalings tv-kanaler: TV 2 Zulu, TV 2 Charlie, TV 2 NEWS, TV 2 Film, Kanal 4, Kanal 5, 6’eren, Discovery Channel og Animal Planet. Derudover kan man som nu gratis modtage DR1, DR2, TV 2 og DR Update.

Det kalder jeg IKKE en udbyder

Kommentar
Fra : hejhejdikal

Dato : 18-05-09 22:42
Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 21-05-09 17:48

Rolig REFI, check lige Boxer i Sverige, i Danmark er de jo kun ved at starte op
Boxer SV kanalliste -> http://www.boxer.se/?page=1933

hejhejdikal: jeps den kan bruges hvis man har en stream afspiller på/til hvert tv

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-05-09 20:44

Citat
Rolig REFI, check lige Boxer i Sverige

Det er da ligegyldigt HVAD de kan i Sverige - Det er vel her det drejer sig om

Om Boxer nogensinde bliver udbyder i DK er jo i realiteten et spørgsmål om de kan tjene penge på det - konkurrencen er HÅRD......

Fiber vinder mere og mere terræn....