/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Fjerne spireahæk
Fra : me67
Vist : 4011 gange
100 point
Dato : 20-04-09 14:31

Hej kandu´er.

Gode råd til fjernelse af stor og lang (25 meter) spireahæk efterlyses.

Har du et godt råd til hvordan man lettest fjerner en sådan hæk, så sig frem.

Venligst me67

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-04-09 14:35

En lille gravemaskine, eller en greb og godt med drikkelse

Hvis du tænker på gift, så er det round-up eller det endnu bedre -Zeppelin

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 20-04-09 14:35

Har prisen noget at sige ?
For ellers er det jo klart nemmest at få et stor maskine, til at køre det hele op.

Men skal det være lidt mere prisbevidst, vil jeg tror at du kan grave en 25 meter lang spireahæk op på 3 timer med et spade. (Det er med ølpauser)

Kør evt. en motorsav igennem hækken i en meters højde, så er rødderne til at komme til, og du har stadigvæk noget at tage fat i.

Spirea rødderne er ikke særlig store

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 20-04-09 14:49

Det tager en chauffør med en lastbil og grab en halv time at fjerne den, så er du af med alle rødder så de ikke skyder igen. Kan du få fat i nogen der har brug for en hæk af din type så skærer du den ned til 20 - 30 cm og lader ham betale for dødderne, de kommer meget hurtigere end nykøbte da de har et større rodnet.

Kommentar
Fra : me67

Dato : 20-04-09 19:26

Ja jeg har også overvejet selv at grave dem op - men begynder da også
at overveje enten, at få en med en lille gravemaskine til at grave dem op,
eller som stig siger en lastbil med grab til at tage dem op.

Har blot et lille problem som består i at, der på den ene side af hækken
ca en ½ meter fra hækken ligger knækfliser som udgør en form for dige
da haven ligge lavere end hækken står (½ - 1 meter) hvis i forstår og
jeg ville være lidt træt af hvis nu de faldt sammen / væltede når man trak
hækken op.

Afventer lige og ser om der skulle komme flere gode råd inden jeg lukker
spørgsmålet.

Venligst me67

Accepteret svar
Fra : stig54

Modtaget 100 point
Dato : 20-04-09 19:51

Rødderne går ikke så langt ud, hvis du bruger kran/lastbil kan du få ham til at stampe jorden efterhånden.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 20-04-09 23:18

Så må du sprøjte round-up på dem så går de ud og så er det måske nemmere at fjerne dem.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 21-04-09 08:50

Hvis du sprøjter dem så dør de og er sværere at fjerne da vil knække alle vegne.

Kommentar
Fra : me67

Dato : 21-04-09 13:30

Citat
Rødderne går ikke så langt ud, hvis du bruger kran/lastbil kan du få ham til at stampe jorden efterhånden.
Ja det bliver jo nok i sidste ende den vej jeg skal hvis ikke lige man selv vil igang med en skovl - hvilket jeg helst ville undgå.

Og gift er jeg ikk så meget for at bruge i haven, så det er nok udelukket.

Godkendelse af svar
Fra : me67

Dato : 22-05-09 23:44

Tak for svaret stig54.