/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
Nymfeparakit
Fra : hagbart1
Vist : 1497 gange
200 point
Dato : 05-04-03 12:52

Hej alle:jeg vil lige se om vi kan få lidt hjælp,vi har en nymfeparakit som på en eller anden måde får luft ind imellem
skindet og kødet ser det ud til,i begyndelsen blev den normal igen,det kunne ske flere gange om dagen,men nu er den
oppustet næsten hele tiden,når den er mest oppustet kan man ligefrem se lige igennem den,efterhånden ser den forfærdelig ud,den ligner nærmest en batmintonbold der har været med i en 14 dages turnering,hvis der er nogen der har
en ide om hvad det kan skyldes ville vi være meget glade for at høre fra jer på forhånd mange tak.Mvh.Hagbart1

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 05-04-03 13:08

Øh... er det fjerdragten, der er oppustet eller selve gøjen???
Hvis det er selve gøjen, synes jeg du skal kontakte dyrlægen hurtigst muligt.
Hvis det er fjerdragten, den puster op, er det helt normalt!
Skriv igen...
Christina

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 05-04-03 13:13

fugle puster sig op både for at "blære" sig og for at holde varmen.. hvis den er oppustet hele tiden, bør du stadig gå en tur til dyredoktoren med den.

Du tror ikke bare, den er i fældning?
Spiser, drikker og støjer den, som den plejer?
Hvordan ser øjnene ud?
Afføring?

Mvh, Christina

Kommentar
Fra : hagbart1

Dato : 05-04-03 19:42

Hej Skingur:jeg kan se at du er hjemme både inden for Peugoet+nymfeparakiter,men ind til videre har vi snakket
med ihvertfald de første 4 dyrlæger ingen hjælp der.Mvh.hagbart1

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 06-04-03 11:56

Hm.. det er altså selve fuglen og ikke fjerdragten? Det lyder som om den kunne have "vand i kroppen" måske? Hvad præcis siger dyrlægerne? Hvad får den at spise? Hvis den lusker rundt når I spiser, kan det være, den spiser noget af jeres mad, der ikke er godt for den... (har engang delt en portion spaghetti & kødsovs med en blåpandet amazonpapegøje.. den blev nu ikke syg, men forelskede sig voldsomt i mig!!!)
Mvh Christina

Kommentar
Fra : hagbart1

Dato : 06-04-03 12:11

Hej Skingur:De dyrlæger vi har talt med siger at det luftsækkene det er galt med,den har af og til spist et par
brødkrummer,men det kan vel ikke skade ??,tak for svar.Mvh.hagbart1.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 06-04-03 13:10

hm. Nå men hvis kræet ellers ser ud til at trives, er der vel ikke andet at gøre end leve med, den ligner en godt brugt badmintonbold...
Brødkrummer skader bestemt ikke, ligesom salat mv heller ikke gør! Håber det bliver bedre eller at den ihvertfald ikke har det dårligt!
Lader du spørgsmålet stå åbent?
Mvh, Christina

Kommentar
Fra : hagbart1

Dato : 06-04-03 17:06

Hej Skingur:Jeg lader spørgsmålet stå åben,det kunne jo være at vi var heldige at der var en der kom med et godt
svar.Mvh.Hagbart1

Kommentar
Fra : hugobot

Dato : 29-04-03 12:47

jeg er ikke sikker men jeg vil da lige ud sige at du skulle gå til dyre lægen
PS. Jeg er d helt sikker håber u finder ud af det

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 01-05-03 11:12

http://www.metzger.nu/index.html?content=menu6/books/indhold_tamme_papegoejer.html

Oppustet eller tendens til oppustet kro.
Den måde som fuglen opfører sig på kan sammenlignes med opgylpen af foder til den unger eller partner. Nogle dråber nektar kommer til syne på spidsen af næbbet, men bliver senere spist. Specielt i de tidlige stadier, lider fuglene kun af en tendens til at kroen pustes op. På dette tidspunkt taber fuglen ikke vægt og den viser ikke andre tegn på sygdom.

Kopi af hele artiklen findes på:
http://www.lorisiden.dk/artikler/sygdomme.htm

OBS!!! Dette er desværre ikke noget svar, men viser at du ikke er alene....
http://www.dyrebrevkassen.dk/html/spoerg/frmsp.html?svfugl1.html&2
Spørgsmål:
Hej!
Jeg har en meget tam nymfeparakit på næsten 10 år. For ca. ½ år siden havde den en infektion den fik antibiotika for. Siden har den, næsten daglig, været oppustet, på en måde, så det er ud som om, der er luft under dens skind. Der hvor den buler ud, er den helt bar. Bulerne kommer på nakken bagerst på hovedet og et lille stykke ned af ryggen. Indimellem er den helt normal, pusser sig osv. Vi har prøvet at tage forskellige ting fra den, og placeret den andre steder, men intet hjælper. Hvad kan der være galt?
Peter M. Meegaard, Holsted

Svar:
Kære Peter M. Meegaard
Dit spørgsmål kan ikke umiddelbart besvares af mig, det ser for mig ud som om du bør kontakte den dyrlæge der har ordineret Antibiotika og her få fuglen undersøgt.
Held og lykke.
Med venlig hilsen
John Vestergaard

mvh Christina igen-igen!

Kommentar
Fra : Marleline

Dato : 25-05-03 17:29

Husk altid at checke jeres fulge for papegøjesyge. Jeg havde en dejlig nymfeparakit, den var tit syg, men ingen dyrlæger kunne sige hvad den fejlede. Endelig efter mange år fandt vi ud af den havde papegøjesyge, efter dyrlægen havde sendt prøver til Tyskland. Desværre måtte den aflives. Jeg glemmer aldrig den dag Savner den stadig meget, selvom det er 2 år siden...
Mvh Line