/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
hvilken bassinpumpe anbefales
Fra : Dullermaren
Vist : 2448 gange
100 point
Dato : 19-04-09 12:48

Har et lille bassin i min gårdhave, den er ca på 500 ltr+ et mindre sump bed.
jeg vil gerne have en lille pumpe med filter til at rense / klare vandet. men hvilken skal jeg investere i ?
kom med jeres erfaringer

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 19-04-09 13:13

Køb den gammel bil, og sæt slangerne fra køleren ned i dit bassin. Start nu bilen, og vandet cirkulerer. Sæt en kaffepose på slangen hvor vandet kommer ud, og alt skidt vil blive opsamlet der. Bilen kan du bruge til drivhus til diverse planter. Og en ekstra bonus ved det hele er at du bliver i stand til at have tropefisk i dit bassin, da den varme motoren vil afsætte i vandet når det kører igennem kølesystemet holder vandet i dit bassin dejligt varmt. God fornøjelse.

Kommentar
Fra : Dullermaren

Dato : 19-04-09 14:14

Foretrækker seriøse svar

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 19-04-09 16:05

Besøg et havecenter og se på deres udvalg af basinpumper.
Hvis det kun er 500 liter det drejer sig om, behøver du umiddelbart ikke så stor pumpe.
Men umiddelbart vil jeg anbefale en pumpe med tilhørende opsamlingsbeholder, som kan stå på land. Opsamlingsbeholderen vil normalt være udstyret med diverse filtre og evt. UV-lys.

Prøv at søge på nettet, så kan du finde sider som disse:
http://www.edokoi.dk/default.asp?Action=Details&Item=287
http://www.superkoi.dk/cms.ashx/tips-og-r%C3%A5d

Har du eller forventer du, at have fisk i bassin, og hvor mange? Det har også stor betydning for pumpens størrelse.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 19-04-09 17:10

Jeg ville også besøge et havecenter, men hop ikke på deres anbefaling om en lille springvandspumpe, godt nok ilter den vandet og giver god cirkulation, men det lille filter der er monteret stopper lynhurtigt til,m det drejer sig om få dage hvis der kommer alger i vandet eller en periode med meget nedfald af tørre blade samt forrådnelse af vandplanterne.

Jeg har selv til et 400 l bassin lavet en løsning med en lille pumpe med et net foran for at tage det grove så det ikke tilstopper pumpen, det resterende snavsede vand går så op i et stort biologisk filter og kommer "klart" ud igen.
UV-lyset som IBM 760 omtaler holder algerne nede, men man kan også blødgøre vandet da alger hader blødt vand, de vil helst have det hårdt.