/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / PaintShopPro / Spørgsmål
10  Better_Pe.. 210
vektor- bitmap grafik
Fra : ajohansen
Vist : 774 gange
200 point
Dato : 18-04-09 10:41

Hejsa
Er der nogen der kan give mig en god forklaring på hvad vektor grafik er og hvad bitmap grafik er? og er den ene bedre end den anden?

Har faktisk ikke en sk.. begreb om hvad det er, så please skåret ud i pap eller feks nogle gode links helst på dansk.

//ajohansen

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 18-04-09 10:47

Her er googles side om vektor. Jeg er ikke dygtig nok til og give dig et Enegyldigt svar, men kan da henvise dig til disse sider, der måske kan give dig et praj om hvad der er

http://www.google.dk/search?hl=da&rlz=1B3GGGL_daDK307DK308&ei=GJfpSdifDdHisAbF--2KBw&sa=X&oi=spell&resnum=0&ct=result&cd=1&q=vektorgrafik&spell=1

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 18-04-09 11:20

Prøv at se denne side: http://da.wikipedia.org/wiki/Vektorgrafik

hvor forskellen på vektorgrafik og bitmat beskrives eksempelvis via en lille tegning.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 18-04-09 14:21

Vektor gemmer billeder nærmest matematisk så de kan forstørres ubegrænset. Og de fylder ikke ret meget

Bitmap er et format som gemmes som punkter (prikker) Det fylder meget og kan ikke forstørres ret meget.