/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
3 der skal leje lejlighed.
Fra : scooter
Vist : 1619 gange
300 point
Dato : 17-04-09 21:29

Jeg har en ejendom hvor jeg kan bruge den ene lejlighed til unge studerende... der er 3 soveværelser i lejligheden. Hvordan skal man skrive lejekontrakten så den gælder for dem alle 3 ??
Kan de stå på den alle sammen eller er der en der skal stå for den sepperat.. ?? Det skal bare være juridisk korekt... der må ikke være noget at komme efter bag efter.

MVH. Scot.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 17-04-09 21:35

Du er nødt til at lave 3 lejekontrakter.

hvis du kun laver en kan du få problemer hvis:

En af dem vil flytte
En af dem ikke betaler sin del af lejen
En af dem ikke følger reglerne i det hele taget

Lejekontrakten til hver enkelt skal udformes således, at man lejer et specifikt værelse med adgang til fælles område

Kommentar
Fra : scooter

Dato : 17-04-09 21:46

Ja men hvad så hvis den ene flytter så er der jo kun 2 til at betale... der kommer jeg jo til at mangle husleje for en person. Hvad nu hvis jeg kun laver en lejekontrakt hvor der kun står en person på og jeg kan få ham eller hende til at opkræve husleje for dem alle. Er den gang bar

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-04-09 21:55

Det er jo også noget juks hvis du gør sådan.

Hvis nu personen der står på lejekontrakten ønsker at flytte og de to andre ikke vil, hva så?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-04-09 22:02

Citat
Lejekontrakten til hver enkelt skal udformes således, at man lejer et specifikt værelse med adgang til fælles område

Jeg er helt enig, alt andet dur ikke og er noget rod.

Citat
Hvad nu hvis jeg kun laver en lejekontrakt hvor der kun står en person på og jeg kan få ham eller hende til at opkræve husleje for dem alle. Er den gang bar

Så er vi ude i, at personen med lejekontrakten skal stå som fremlejer...heller ikke godt, og så vil vedkommende selv skulle hæfte for lejen, såfremt nogen flytter. Det tror jeg ikke særligt mange vil acceptere.

Citat
Ja men hvad så hvis den ene flytter så er der jo kun 2 til at betale

Næ, den tredje part betaler udlejer, som ved alle andre udlejningsejendomme, indtil det igen bliver lejet ud.
Du kan aldrig pålægge andre lejere at betale huslejen for et værelse der ikke er en del af deres lejemål

Kommentar
Fra : piratfizken86

Dato : 17-04-09 22:03

Alle de gange jeg har boet i "bofællesskaber" har der kun stået én på kontrakten som har administreret det og været den ansvarlige. Så har de andre afregnet hos ham.. Hvis én ønsker at flytte må de andre så enten finde en ny roommate eller alle flytte ud af lejligheden..
Ønsker den på kontrakten skrevne at flytte kan de andre evt. overtage lejemålet og der bliver lavet en ny kontrakt..

Desuden kan du sagten lave én kontrakt med alle 3 på hvis det er det du ønsker. Så hæfter alle solidarisk for husleje, indskud og evt. betaling af diverse.. De skal bare alle skrives på kontrakten som lejere og underskrive..

Dette er nok den mest sikre måde at gøre det på - Ikke for dig, men for lejerne. Så er det ikke bare vedkommende der har skrevet under der kommer til at hæfte..

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 17-04-09 23:55

det letteste for dig må vel være at leje det hele ud som en lejlighed,
altså som at leje ud til en familie på 3 (personer) m / én ansvarlig underskrift,
bliver der problemer,.. er det den ansvarlige (underskriveren) der må ordne det / dem.

hvis du lejer ud til tre,.. bliver du nok nød til at kalde det for 3 ”værelser”
m / fælles køkken, bad, toilet mm.
så vidt jeg ved er lejen på et ’værelse’ incl./(med) forbrug (el, vand, varme)

du kan printe en lejekontrakt ud her :

http://www.vfm.dk/Temaer/By-bolig/Studie-og-ungdomsboliger/Lejeboliger/Lejekontrakter/Documents/lejekontrakt%20A.doc

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 18-04-09 08:06

du kunne jo dele lejligheden op i tre lejemål. så kan du leje den ud som værelse med adgang til køkken og bad. på den måde kan du jo bare sætte n ny lejer ind hvis den ene ikke betaler eller ønsker at flytte.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 18-04-09 08:08

men husk nu, at skattevæsenet vil have deres del af indtægten. og de kan godt være hårde ved dig.
og du skal skrive udvidet selvangivelse når du driver udlejningsvirksomhed.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 18-04-09 10:43

scooter

såfremt du udlejer det som værelser med adgang til køkken og bad, kan der ikke opnåes boligtilskud, til lejemålet, men står der en lejer som lejer af det hele kan der opnåes boligtilskud, denne ene lejer kan så udleje de to værelser, eventuelt billigere, da der opnåes boligtilskud.

per