/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Maling af klinker
Fra : tararam
Vist : 5141 gange
100 point
Dato : 17-04-09 06:45

Vi har bl.a et gammelt wc som vi er ved at renovere. Dvs - sætte klinker på væggene, som nu kun er vandskuret. Men på gulvet er der for mange år siden lagt klinker i en ækel brun/rød farve. Da der er varme i gulvet, ville jeg helst male dem i lysere farve, istedet for at tage dem op, lægge nyt gulv, eller lægge nye klinker ovenpå de eksisterende.
Har nogen erfaring om det findes og om det holder.
De skal jo heller ikke være så glatte af malingen at man skvatter.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-04-09 06:49

Jeg har ikke erfaring med at male klinker, men umiddelbart lyder det som noget der ikke kan holde??

Til gengæld har vi lagt klinker ovenpå klinker, det kan man sagtens

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 17-04-09 07:42

Maling af gulvklinker i et vådrum kan ikke anbefales - men det kan lade sig gøre med et epoxy produkt. Dog vil jeg ikke garantere dig at det holder i længden.

Den bedste løsning er helt sikkert at hakke de gamle klinker af, og lægge nye - alternativt (hvis der er plads til et ekstra lag) kan du påføre et lag selvnivelerende flyde-spartel og lægge en ny klinke.

Derimod kan vægklinker som ikke er udsat for stærk vandpåvirkning sagtens males (dvs. IKKE i en brusekabine eller lignende). Behandlingen er som følger:

* Afvask 2 gang med en eddikesyreopløsning (ca. 5%) - skyl med rent vand og lad tørre.
* Påfør 2 gange hæftegrunder med en fin rulle i skum - husk at være omhyggelig for at undgå rullespor.
* Påfør 1-2 gange almindelig interiørlak i ønsket farve - igen med en skumrulle.

Husk at lade alle behandlinger tørre som anført på beholderen inden næste overmaling!

Af epoxuprodukter til gulvet er Sigural eller tilsvarende nok den bedste løsning, du kan se det tekniske datablad her: http://www.farve-lak.dk/basegrafik/datablade/jotun/Tekniske%20datablade/TD_Scanox%20Produker/sigural_a_b.pdf

NB!!! Som med alt anden epoxy (også den vandbaserede) må du under ingen omstændigheder få maling på huden, så brug gummihandsker SOM ER GODKENDT TIL FORMÅLET!

Hilsen maleren!

Kommentar
Fra : jensalexander

Dato : 18-04-09 08:40

jeg ville helt klart legge nye fliser oppå de gamle. Det vil aldrig blive pænt med maling uanset om det kan holde eller ej. Det kan dog vere at det vil tage lidt lengere tid for at varme gulvet op men det vil vel tilsvarende holde på varmen lengere tid. Husk at slå fra varmen når du går igang. Go fornøjelse.

Accepteret svar
Fra : krestenklit

Modtaget 100 point
Dato : 21-04-09 02:14

Jo man kan godt male klinker.
Du skal bare sørge for at gøre de grundlæggende arbejde først.
Der skal f.eks primes og anvendes en passende maling. Jeg er ikke sikiker på, at du absolut skal anvende epoxy. Det er noget djævelskab!

Men selvfølgelig, hvis du ikke vil give gulvet en overhaling hvert femte år, så må man jo bruge skrappe midler.

Ellers kan din lokale farvehandler hjælpe dig. Sørg nu for at du får en med ordentlig erfaring. En som ikke bare har afprøvet malingen i baglokalet. Jeg har god erfaring med Flügger og Beckman. De har vist nok også professionelle til at betjene kunderne.

God arbejdslyst

Godkendelse af svar
Fra : tararam

Dato : 19-06-09 22:28

Tak for svaret krestenklit.

Kommentar
Fra : freeware

Dato : 07-03-11 08:54

Ked af at sige det .. men det bliver ikke godt at male dem ,, ,, du kan dog lægge nye klinker direkte over på de andre ,, hvis der er lidt højde fra det gulv der er der nu og til døren ,,, så døren stadig kan åbne ,,, så skulle det ikke være noget problem ,,

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 07-03-11 09:44

Hej freeware

Ja, at male klinker vil vist altid være et kompromis. Klinker er netop skabt til at skulle stå præsenteret "med egen overflade".
Nu var det ikke det, tararam spurgte om. Det var blot OM man kunne male

Men der vil også være ulemper med et dobbeltlag klinker:
- forhøjelse af gulvnivo, som du skriver
- da der er gulvvarme giver det større forsinkelse ved skift af varmeindstilling
- og ikke mindst vil der være et slid på malingen, uanset malingens slidstyrke