/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
uro i benene om natten
Fra : aasenissum
Vist : 8648 gange
300 point
Dato : 16-04-09 21:53

for et godt stykke tid siden, var der et tip her mod uro i benene.
rådet hed maldon salt, som jeg straks fik købt, MEN hvordan skal det bruges?? det "glemte" jeg selvfølgelig at få skrevet ned. for det var jo så nemt.
nu lider manden i mit liv af et par djævelsk urolige ben.
hjææææælp.

hvis der skulle komme andre forslag end saltet, så er manden så træt, at gymnastiske strækøvelser og andre udfoldelser, ikke kan komme på tale.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 16-04-09 22:06

jeg har lidt af uro og kramper i benene i mange år. Det sidste halveår har jeg observeret at kosten er betyder noget. det begyndte med at jeg opdagede, at hvis jeg spiste meget sukkerholdige ting, var det helt sikkert at jeg fik svær uro og kramper i benene når jeg kom i seng. Så begyndte jeg at lægge mærke til hvad jeg havde spist i de perioder hvor der var ro i benene. Og fandt ud af, at når jeg spiste masser af kartofler hver dag og næsten ingen sukker, så fik jeg en rolig nat. 3-4 dage uden kartofler starter uroen igen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-04-09 22:07

Jeg har hørt fra flere, at de siger de har bundet en uldtråd om foden/tåen, og at det skulle virke???

men du kan læse flere forslag her

http://www.google.dk/search?hl=da&q=uldgarn%2Buro+ben&meta=&aq=f&oq=

Min mand har det på samme måde som din mand, men hjælper intet, da det er noget der er ødelagt i benet og ikke hverken gigt eller restless legs eller hvad det nu hedder alt sammen, det er kan være et rent mareridt og møj hamrende trættende at hoppe rundt sådan den halve nat

Håber der er noget der kan hjælpe din mand

Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 310 point
Dato : 16-04-09 22:10

http://www.kandu.dk/tiphist.aspx?tid=18297
Jeg ved ikke om andre kan få glæde af dette - men, jeg har med held opløst 1 tsk. maldonsalt i ½ glas vand - efter at have indtaget det, går der ca. 10 min. - og - VUPTI så forsvinder min uro i benene.

Var det det du søgte ...

Kommentar
Fra : tararam

Dato : 16-04-09 22:11

Sifrol - som kan fås på recept skulle hjælpe, især hvis man er op i årene. Så - ned til lægen.

Kommentar
Fra : gøgeungen

Dato : 16-04-09 22:25

UDEN AT SKULLE træde i din SPINAT/ spiral_ suppe

ÆD MINE TÆ_èr
det gør NAS__og kommer af at sove DÅRLIGT

Ellers ser C _ du for meget TV2__ med ??? HVAM eller WHAT`S that´s
Og en Abe kat__

Kommentar
Fra : gøgeungen

Dato : 16-04-09 22:27

Ellers __bare dårlig BLOD _ OMLØB = åreknuderr/ = koldbrand =////

Kommentar
Fra : gøgeungen

Dato : 16-04-09 22:29

?

Kommentar
Fra : gøgeungen

Dato : 16-04-09 22:30

Varm_brand

Tror ikke der er noget der heddere det__MEN

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 16-04-09 23:52

Sifrol er ikke man skal spise, hvis man kan undgå det. Det er parkinsinmedicin. ose havd der skrives på medicin.dk: Forsigtighedsregler
Risiko for somnolens og pludselige, undertiden uvarslede søvnanfald i dagtimerne. Ses især i optitreringsfasen. Det er derfor sikrest, at patienten afstår fra at køre bil samt undgår potentielt farlige arbejdsopgaver, indtil der er opnået en vedligeholdelsesdosis. Patienten bør løbende udspørges og advares mod disse symptomer.
Bør anvendes med forsigtighed ved aktuel eller tidligere ulcussygdom, pleurapulmonale forandringer, hypertension og kardiovaskulær sygdom samt ved samtidig behandling med lægemidler, der kan påvirke blodtrykket. På grund af risiko for ortostatisk hypotension bør blodtrykket kontrolleres både liggende og stående, især initialt.
Oftalmologisk monitorering anbefales med regelmæssige mellemrum og ved forekomst af synsabnormiteter.

Trafik
Forsigtighed tilrådes ved bilkørsel og maskinbetjening.

Bivirkninger

Meget
almindelige
(> 10%) Kvalme.
Hypotension.
Svimmelhed, dyskinesier, somnolens.
Almindelige
(1-10%) Træthed.
Obstipation.
Perifere ødemer.
Hovedpine, abnorme drømme, konfusion, hallucinationer, søvnløshed

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 16-04-09 23:56

undskyld skrivefejlene. der skulle stå: Sifrol er ikke noget man skal spise, hvis man kan undgå det. Det er parkinsinmedicin. og se hvad der skrives på medicin.dk

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 17-04-09 00:57

værs´go Åse

http://kandu.dk/tiphist.aspx?tid=18297

for i øvrigt - padma28 hjælper også - og på en del mere (for eks hjertet styrkes - er testet og oplyst af frederiksberg hospital der gerne oplyser videre)

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 17-04-09 06:18

Jeg har urolige fødder og det er ikke fordi jeg ikke dyrker motion, snarere tværtimod.
Jeg er beyndt at drikke meget mere vand i med lidt himalaya salt i. Det hjælper også at smøre dem ind i en god fugtighedscreme, lindring kan mærkes med det samme Og så masser af hvile for det er kun i starten af søvnen at det er der.

Kommentar
Fra : LarsLøkken

Dato : 17-04-09 06:42

Kære aasenissum.

Ville bare lige høre om du er blevet tjekket hos din læge? Der findes flere forskellige medicinske præparater, eksempelvis Khinin (Kinin). Yderligere vil din læge også kunne give dig gode råd om hvad man selv kan gøre for at lindre uroen. Natlig uro i benene kan være ulideligt, men det kan afhjælpes. Så: Tag et smut til lægen.

Mvh. Jannie (sygeplejerske)

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 17-04-09 06:57

http://www.dsgnet.dk/Sites/artsym/Uro_og_kramper_i_benene.asp

--------------------------------------------------------------------------------
Uro og kramper i benene – restless legs
Uro i benene er et symptom og ikke en sygdom i sig selv. Det er derfor ikke en god idé at tage medicin for det, før man har gjort alt for at finde frem til årsagen. Der kan være tale om en arvelig lidelse, men der kan ligge mange sygdomme bag uroen, fx sukkersyge, lungesygdom, nyresygdom eller lidelser i nervesystemet.

En del ældre har uro i benene, fordi de har fået en ubalance i indholdet af salt i blodet på grund af behandling med vanddrivende medicin. Salt er natriumklorid, og mangel på natrium giver hyppigt kramper i benene. Det samme kan mangel på magnesium, der også tabes under behandling med vanddrivende midler, og mangel på kalk, der oven i uroen vil bidrage til, at du får skøre knogler. Mangel på jern eller B-vitaminet folinsyre kan også være årsagen. Visse former for medicin kan forårsage eller forværre tilstanden, fx epilepsimedicin, medicin mod depression og litium.

80 procent får også uro i armene, hvilket kan give småopvågninger natten igennem og deraf følgende træthed. Din læge kan hjælpe dig med at få opklaret, hvad der er i vejen.

Er det kun i benene, der er uro, kan der være tale om, at du ikke havde strakt dine muskler og sener i ben og fødder ordentligt ud, før du går i seng. Ved stor belastning af benene i dagens løb, fx under arbejde, er det vigtigt med udspænding. Det er også godt at massere benene før sengetid og evt. at tage vekselbade, hvor man skiftevist holder benene i varmt og koldt vand i tre minutter.

En blandet vitamin/mineralpille vil kunne dække dit daglige behov for jern og folinsyre, men tag gerne et ekstra tilskud af folinsyre, fx 800 mikrogram dagligt (håndkøb) samt E-vitamin og B-complex. Du kan også med fordel tage et kalktilskud, men sørg først for at få undersøgt kalkindholdet i blodet. Spis ikke for store måltider sent på aftenen, og drik ikke for meget kaffe, da det er vist, at der er en sammenhæng mellem koffein og uro i benene. Lad være med at ryge, da det generer kredsløbet i kroppen. Kaffe medfører også mangel på magnesium, så det er klogt at tage et tilskud af dette mineral, fx 500 mg dgl.

Drik mindst fem glas vand (godt halvanden liter) hver dag. En radiolytter fortalte, at hun havde haft så voldsomme kramper i benene om natten, at manden måtte slæbe hende ud under den varme bruser, og medicin hjalp hende ikke. Efter at hun begyndte at drikke fem glas vand hver dag, forsvandt hendes kramper i benene totalt.

Kinin har en vis virkning på uro og kramper i benene. Man kan få en mindre dosis kinin ved at drikke en tonic-vand før sengetid. Det er ikke godt med sovepiller. De giver afhængighed, og så har man et ekstra problem, ligesom mange oplever at blive trætte og svimle om dagen af dem.

Parkinson-midlet Madopar har vist sig at være effektivt hos nogen, når det gives om aftenen og evt om natten. Epilepsimidlet clonazepam hjælper nogen. Der sås tidligere god effekt af de såkaldte Vesterhavspiller, der foruden kinin indeholdt kodein og fenemal (fenobarbital) i en mindre dosis. Epilepsimidlet primidon kan evt forsøges i hårdnakkede tilfælde (lægerecept). Start med 50 mg ved sengetid og evt stigning med flere dages mellemrum til højste 25o mg ved sengetid. Midlet omdannes for en dels vedkommende til fenemal i kroppen. Det bør dog være sidste udvej på grund af mulige bivirkninger.

Er der kredsløbsproblemer involveret, kan man forsøge med naturmedicinen Padma 28 eller gingko biloba. Gangtræning er også vigtig. Når vi ikke går så meget, men sidder det meste afd tiden, belaster vi vores venepumpe - blodets tilbageløbssystem - og ofte hæver benene mere eller mindre i løbet af dagen. Naturlægemidlet Rutinol R, der indeholder pagodetræsknopper, kan til en vis grad forhindre udsivningen af væske og den deraf følgende hævelse. Ved længere tids brug forebygges derfor hævelse og uro i benene.

Akupunktur eller zoneterapi er også muligheder.

Forfatter:
Læge Carsten Vagn-Hansen
Carsten Vagn-Hansens Hjemmeside
--------------------------------------------------------------------------------
DISCLAIMER!
Jeg vil gerne gøre opmærksom på, at jeg ikke er ansat eller på anden måde økonomisk involveret i nogen form for helsekost-, medicinske eller naturmedicinske virksomheder. Carsten Vagn-Hansen
--------------------------------------------------------------------------------

Denne side ejes af Bent Jenny Andersen og redigeres af Kim Anker Andersen, som er ansvarlig for sidens indhold.
Intet på denne side kan tages som anbefaling af et bestemt produkt, eller erstatte et besøg hos din egen læge.
DSGnet v/Kim Anker Andersen
Nordre strandvej 2, Lumsås, 4500 Nykøbing Sjælland.
Telefon 5932 1074 eller Mobil 2128 1074, Telefax 5931 1072,
Mail til Kim Anker Andersen kim(at)designgroup.dk, (at)=@

--------------------------------------------------------------------------------

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 17-04-09 10:18

du godeste en masse fine svar.
manden skal både til læge og fys i dag.
jeg vender tilbage snarest.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-04-09 10:22

Ti hi, ja læsestof er der nok af, men smut du bare ud og nyd vejret, læsestoffet render ingen vegne

Jeg selv holder lige en pause, - fra køre brænde i skuret -

Godkendelse af svar
Fra : aasenissum

Dato : 18-04-09 02:48

Tak for svaret HelleBirgitte. det var netop, hvad jeg efterlyste.

og tak til alle I andre.

ultralyd, massage samt oplysningen - slidt hofte, som er årsagen til mange smerter.

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 18-04-09 02:54

vanddrivende medicin og salt??? jeg forstår godt mandens - nej tak. selv om han nu sidder i sin stol igen.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 18-04-09 06:36

Tak skal du have Jeg kan godt forstå din mands skepsis - rigtig god bedring til ham og god weekend til jer begge to

Kommentar
Fra : niss45

Dato : 11-05-09 20:36

Prøv magnesium, fra Berthelsen, det har hjulpet mig efter en uge både hvad angår krampe og uro i benene, som jeg har været meget plaget af. Jeg blev anbefalet det af nogle venner og har prøvet mange af de andre tin som anbefales her uden held, og magnesium giver ikke bivirkninger som mange læge midler kan ..
niss45

Kommentar
Fra : Darl

Dato : 17-03-10 14:37

prøv at læs det her: http://www.dr.dk/DR1/laegen/Programmer/2004/041007/Sp%C3%B8rgsm%C3%A5l/20050815130028.htm

Min mormor havde engang uro i benene men hun tog baldrian..

Roden af Baldrian kaldet Valeriane har været medicinsk brugt i et par tusind år. Dens nuværende popularitet skyldes dens beroligende og søvnfremmende effekt. Ligeledes virker Baldrian overfor angst og uro. Baldrian er en staude, der vokser i våde områder i Europa og kølige regioner i Asien og Amerika. Stauden kan sagtens vokse i ens have, hvor der er lidt fugtigt og halvskygge.

http://www.ren-velvaereshop.dk/naturlaegemidler-346/soevnbesvaer-og-uro-350/valerina-forte-baldrian-80-tabletter-348.html

håber du kan bruge noget af det.. ^^

Kommentar
Fra : niss45

Dato : 17-03-10 15:46

Hej har du læst mit indlæg fra den 11-5-2009
Kan fortælle at jeg er meget glad for at bruge det og bruger det hver dag, tager 2 piller om morgenen og mærker næsten ikke til det mere.
Berthelsens magnesium , kan bl.a. købes i Føtex.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-03-10 15:51

Jer som har skrevet i tråden efter den er lukket, skulle næsten skrive til aasenissum, at der bliver skrevet videre i hendes tråd

aasenissum er den eneste der ikke får mail til denne tråd, efter den er lukket -- en dum fejl ved kandu

Det vil være synd hvis hun ikke ser jeres svar, så skriv til hende

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 17-03-10 17:09

det står jo i det svar du gav point.
Citat
Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte
Modtaget 310 point
Dato : 16-04-09 22:10

--------------------------------------------------------------------------------
http://www.kandu.dk/tiphist.aspx?tid=18297
Jeg ved ikke om andre kan få glæde af dette - men, jeg har med held opløst 1 tsk. maldonsalt i ½ glas vand - efter at have indtaget det, går der ca. 10 min. - og - VUPTI så forsvinder min uro i benene.

Kommentar
Fra : qasper

Dato : 08-05-12 22:42

Der er yderligere information om uro i benene på http://navlen.dk/uro-i-benene-restless-legs/ . God inspiration til alle de muligheder der kan reducere eller afhjælpe sygdommen.