/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Gammel harddisk i XP pro
Fra : Franko
Vist : 568 gange
100 point
Dato : 04-04-03 18:29

Jeg har lige installeret min XP uden problemer, nu har jeg sat min gamle harddisk (der tidligere sad i en WIN 98) over i og den spørger om den skal formateres når jeg klikker på den - det vil jeg jo ikke!
Jeg har sat de 2 disks på samme kabel, sat jumperne rigtigt (slave & master) men den vil ikke...hvorfor?

Kommentar
Fra : technet

Dato : 04-04-03 18:43

er det fat32 eller ntfs på master disken ??

Kommentar
Fra : Franko

Dato : 04-04-03 19:06

fat32

Kommentar
Fra : xou

Dato : 04-04-03 19:30

prøv som technet at bytte om på jumperne så master bliver til slave og slave master

Kommentar
Fra : technet

Dato : 04-04-03 19:34

sæt din gamle hd op som sekunder master

eller det bedste , tag en backup af de ting der ligger på den og så formatere den og læg så dine ting ind igen

måske dette
master1 (winxp + slave) cdrom,dvd
master2 (win98 + slave ) brænder

for det kan godt være at du mister en masse hvis du bare forsøger dig frem så derfor tag en backup

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 04-04-03 20:28

Den 98' er er måske aktiv så det er derfor XP ikke kan li' den.
Jeg kører ikke xp lige nu, men jeg tror du kan styre det fra XP.
Hvis du havde Partition Magic kunne du hide den og unhide den bagefter så den bliver til none, og kan så ses af XP. MEN TAG BACK UP først
Emesen.

Kommentar
Fra : xou

Dato : 04-04-03 20:52

hej igen !
selv om jeg ikke er så sikker på min ide så skal der i bios sættes til at boote fra harddisk 2 (hdd1 hvis den første er hdd0) men håber du ikke mester noget....???

Kommentar
Fra : Franko

Dato : 05-04-03 19:38

Jeg har nu forsøgt at sætte bagge mine disks over i den gamle maskine, og starte 98'eren op igen - det fungerede heller ikke. Skulle man ikke bare kunne sætte disken i og lade XP åbne uden at formatere?

Kommentar
Fra : Franko

Dato : 05-04-03 19:39

Nu har jeg fundet ud af at den gamle disk er RAW og min nye er FAT32?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 05-04-03 19:43

Når du har xp med 98 som slave på din nye maskine kan du så se 98 i diskhåndtering.
Emesen

Kommentar
Fra : Franko

Dato : 05-04-03 19:52

Nej, jeg kan bare se at den er aktiv og iorden!

Kommentar
Fra : Franko

Dato : 05-04-03 19:53

Hvad hvis man konverterer til dynamisk disk...vil alt så blive slettet?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 05-04-03 19:55

Sorry jeg ved ikke hvad en dynamisk disk er.
Emesen.

Kommentar
Fra : Franko

Dato : 08-04-03 11:44

Kan det virkelig være sandt at jeg ikke kan redde denne?
Status er nu, at den disk (40 GB) der indeholder mit styresystem kører perfekt (filformat FAT 32), derimod er min gamle HD på 10 GB helt i knæ. Hvis jeg tjekker egenskaberne på den siger den at det er filformatet RAW og den indeholder 1,97 GB...
Hvis jeg bare klikker på den, spørger den om den skal formateres...det skal den stadig ikke!

Kommentar
Fra : xou

Dato : 08-04-03 17:41

hej !
jeg håber ikke at det skal være sandt,ellers prøv at gendanne slettet (mistet ) filer:
http://www.pcinspector.de/file_recovery/dk/download.htm
du kan måske osse sætte den der er helt i knæ i anden computer der vil godtage den,og optette netværk >>kopier...
hvis den ikke er ødelagt,men mon ?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 08-04-03 18:29

Kan 10gb HD køre selvstændigt, altså som eneste HD på gammel maskine.
Prøv hvis du ikke har prøvet, og lad høre. En mulighed for at få den til at køre alene på gammel maskine er:
Ind med en win95 ell. win98 startdiskette Kan '98 ikke så kan '95 måske.
start og ved A:\> fdisk /mbr og enter (een afstand mellem k og /)
Emesen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 08-04-03 21:06

En løsning med mange hvis'er.
Hvis du kan køre med 10gb på gammel maskine.
Hvis gammel maskine har USB.
Hvis xp kan læse dit "raw" filsystem.
Hvis du meget gerne vil ha' dine filer.
Så:
Jeg har lige investeret en lille USB til USB PC-linq (filtransportledning) fra sandberg med drivere til 98-Me-2000-XP på CD-rom. Pris 250kr. hos Computer City.
Med den kan jeg overføre filer rimeligt hurtigt fra 2000 til 98 og omvendt. Lige testet.
Emesen.

Kommentar
Fra : Franko

Dato : 09-04-03 09:13

Jeg prøver...tak for hjælpen!
Jeg har kørt 98 på den med de 10 GB alene...dvs. den kan godt køre selvstændigt. Problemet er bare, at jeg tror disken er ødelagt, da den ikke engang kan boote den gamle 98'er op (som den altid har gjort).
Sletter den harddisk'en hvis men booter op fra den gamle 98 cd? Faktisk det samme som en re-installering.

Tusind tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 09-04-03 11:36

Der er stor mulighed for at den beholder de filer den havde, når du lægger samme '98 oveni.
Men det er ikke sikkert.
Emesen.

Kommentar
Fra : Franko

Dato : 10-04-03 10:30

Hm...nu prøvede jeg som du foreslog, Emesen. Problemet er bare at min gamle maskine ikke engang vil boote en ny Win98 ovenpå den gamle - den siger at der er problemer med HD'en. Mit gæt er, at den fysisk er gået i stykker. Eneste sidste mulighed er at prøve det program Xou foreslog (http://www.pcinspector.de/file_recovery/dk/download.htm).
Eller avt. lege lidt med Partition Magic som sidste mulighed...

Tak for hjælpen!