/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Fjerne klæber fra billak
Fra : bhermann
Vist : 3728 gange
100 point
Dato : 15-04-09 18:12

Har beskadiget sådan en beskyttelsesfolie bag bagdøren lige ved bagskærmen. Har købt en ny og skal skifte den. Klæberen bliver siddende på lakken, når man fjerner den gamle folie. Fyren på værkstedet sagde, at det kunne man fjerne klæberen med rensebenzin. Det lyder heftigt, og får mig til at tænke, at så ryger lakken da en tur. Hvad tror I?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-04-09 18:17

Lakken tåler mer end så, så fyren har ret.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-04-09 18:17

Du kan jo gi det en gang voks efter rensning.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-04-09 18:20

Du skal ikke give voks før du klæber den nye på. det holder ikke så godt på voks.

det afhænger lidt af bilens lak hvor godt den tåler benzin.

brug ikke motorbenzin , men en rensebenzin, så går det nok med en moderne lak.

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 15-04-09 18:49

En hårtørrer gør underværker.
Varme gør alle typer folieklæbere blød, så det kan nulres af, evt. med en blød plast spartel.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-04-09 19:05

Ikke for megen varme. Det gør også lakken blød.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 15-04-09 19:24

Dæk lidt af omkring stedet der skal renses, rensebenzin pårvirker straks voks eller lakforsegler.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 15-04-09 19:31

Biltema har en spray udviklet lige til dette formål - skriv label off i søgefeltet
Citat
Label Off, spray
Fjerner klistermærker, etiketter, limrester, olie- og fedtpletter. Til de fleste plast-/lakoverflader. Citronduft. 400 ml. pris 69, 90-

http://www.biltema.dk/

Kommentar
Fra : bhermann

Dato : 15-04-09 20:22

Har lige prøvet rensebenzin, det er overhovedet ikke kraftigt nok.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 15-04-09 20:34

Citat
Har lige prøvet rensebenzin, det er overhovedet ikke kraftigt nok

Rensebenzin er jo ellers et temmeligt skrapt produkt - Biltema har jo desværre kun 2 fysiske butikker, så det kan være svært at få fat i label of Men lignende produkt kan købes flere steder Kig selv her
http://www.kontaktchemie.dk/Produktoversigt/label_off_50.htm

Kommentar
Fra : rocoolsen

Dato : 16-04-09 20:19

Jeg har prøvet på bla, Opel / VW og der er klæberen ikke til at opløse uden cellulosefortynder, men bruger selv en gummi-rondel på boremaskine. Tror dog kun den handles til fagfolk, men er af samme materiale som hjulene til ungernes løbehjul.

Kommentar
Fra : bhermann

Dato : 16-04-09 21:18

Fortynder var lige præcis det, som jeg endte med at tage klæberen af med. Men det var godt nok med rystende hånd, for jeg var sikker på, at lakken ville ryge med. Men det gjorde den ikke - tror jeg ikke ihvertfald

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 17-04-09 01:04

næsten alle klæbere fjernes blidest med ganske almindelig madolie.
Smør madolien på klæberen, lad det stå et døgn (eller to afhængig af temperaturen) så er klæberen lige til, at nulre af.
Vask efter med lunt sulfovand, og tør efter med en klud med sprit eller rensebenzin.

PS. Hvorfor falder etiketten altid af madolieflasken?