/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvad er en andelslejlighed?
Fra : eZtaR
Vist : 549 gange
65 point
Dato : 14-04-09 23:14

Kæresten er gået helt amok i boligsøgen og vi er faldet over begrebet andelslejlighed og vi undrer os begge over hvad det er for en størrelse da der både står et ret så højt beløb, men også en månedlig ydelse..

Hvordan fungerer sådan en størrelse?

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 14-04-09 23:23

Du kan læse om det her: http://www.andelsportal.dk/andelslejlighed1/
alimak

Accepteret svar
Fra : granner01

Modtaget 75 point
Dato : 14-04-09 23:25

En andelslejlighed er en betegnelse for et køb af en andel og ikke en salgspris på hele lejligheden.

Andelen er købt og ud over det betaler man husleje. Man har købt en andel af lejligheden.

Ved et regulært køb betaler man ikke husleje men betaler kun afdrag og renter på lånet til lejligheden.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 14-04-09 23:25

Her kan I finde en masse om andelslejligheder, meget kan være lidt svært, love og regler

http://www.andelsportal.dk/love_regler/

Kort sagt, hvis du køber en andelslejlighed ejer du en andel, altså noget af den fælles ejendom, sammen med de andre andelshavere og det er den andel du betaler indskuddet for. Moderejendommen har forsklleige udgifter, som du betaler gennem de månedlige ydelser, alt fra fælleslån, ejendomsskatter over udvendig vedligeoldelse til vicevært mv.

Godkendelse af svar
Fra : eZtaR

Dato : 14-04-09 23:27

Lige det svar jeg havde brug for :D

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 14-04-09 23:29

Citat
Ved et regulært køb betaler man ikke husleje men betaler kun afdrag og renter på lånet til lejligheden.
man betaler også fællesudgifter

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-04-09 23:32

Det er en lejlighed som ejes af en andelsboligforening.

Det er i praksis næsten altid en hel ejendom, som ejes af foreningen. Beboerne er medlemmerne i foreningen, og ejer hver en andel svarende til størrelsen af deres bolig plus del af fællesarealer.

Indskuddet (prisen) svarer til delen af foreningens formue. Den månedlige udgift ( huslejen ) svarer til andelen af driftsudgifter, herunder varme , vand, og især afdrag og renter af gæld i ejendommen.

Gamle andelslejligheder uden væsentlige forbedringer gennem tiden har lave driftsudgifter, medens de de foeninger som har lånt mange penge , til mere eller mindre fornuftige formål, kan være dyre.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 14-04-09 23:33

Citat
Andelen er købt og ud over det betaler man husleje. Man har købt en andel af lejligheden.

Nej, man har købt en andel af ejendommen.
alimak