/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
stege temp.ved grill
Fra : 1133
Vist : 11344 gange
500 point
Dato : 14-04-09 12:14

hej jeg mener jeg har set en side hvor der er en liste over stege temp. ved grill med kød temp.
kan bare ikke lige huske hvor har prøvet på weberforum uden resultat det er en side hvor man ser temp. i evt en steg

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 14-04-09 12:48

Det skema har du set hos weberguru, men siden med de oplysninger er slættet

Sig hvad du er i tvivl om, så kan vi i fællesskab lave en liste

her er en start

http://www.google.dk/search?hl=da&q=stegetemperatur+ved+grillning+af+k%C3%B8d&meta=

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 14-04-09 12:55

Køb dig et stegetermometer - der står stegetemp. det er alletiders og giver altid godt kød f.eks. http://www.davidsenshop.dk/pi/WEBER_DIGITALT_GRILLTERMOMETER_TR%C3%85DL%C3%98S_TERMOMETER_T_GRILL_1991_.aspx

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 14-04-09 13:11

hej olesen god ide med en liste men jeg mener at havde set en liste med kød størrelse m.m.
kan bare ikke lige huske hvor det er nogle år siden

bentjuul jeg har indkøbt termometer 2 stk. på tilbud til 50,- kr denne uge i super brugsen med en trådløs remote så jeg ikke behøves at være ved grill hele tiden den har clips til bukselommen så nu vil jeg gå med den som da der kom bærbare (slæb bare tlf) tlf så folk kan se jeg har tjek på det der

Accepteret svar
Fra : piaskov

Modtaget 500 point
Dato : 14-04-09 13:33

Her er min liste og den virker
Skinkesteg med svær 70 - 75 grader
Svinekam med svær 72 - 80 grader
----------- uden svær 72- 80 grader
Nakkekam 75 - 80 grader
Lammeryg 70 - 72 grader
Lammekølle 70 - 75 grader
Lammebov 70 - 72 grader
Oksehøjreb 60 - 70 grader
Oksefilet/ roastbeef 55 grader
Culotte 60 - 70 grader
Dyreryg 65 - 70 grader
Dyrebov 65 - 70 grader

Kødet skal ALTID hvile når det tages af grillen.
Jo lavere temp. jo rødere.

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 14-04-09 13:34

Stegetermometer med REMOTE???

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 14-04-09 13:56

Det der er så smart ved de trådløse termometre er at man først vælger kød og hvilken stegning og så kommer stegetemp. så er det bare at afvente at temp. er nået.

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 14-04-09 14:23

jeps bentjuul
og så lige sidde ved nabo og få en kold og så den externe modtager (remote) siger beeb
og så må smutte nu grillen er klar ret cool ikke

og piaskov mener også jeg har set den med vægt m.m. men tak det er da en fin ledetråd
men venter lige med at lukke tråden det kunne være der dukkede noget mere op

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 14-04-09 14:43

Jeg havde mit igang i lørdags og den tyndsteg vi havde over var bare perfekt.
Det er netop dejligt at drikke et par pilsner og ikke skulle hænge over stegen før remoten beep'er

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 14-04-09 14:57

Hej her er en side med anbefalede centrum temperaturer, håber du kan bruge den, den er i en printvenlig udgave

http://hotstart.dk/netmag/templates/vis1.aspx?articleid=512&zoneid=30

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-04-09 14:59

Her er lidt mere til listen

Oksekød, lam, kalv

Meget rødt (Lilla) 58 grader
Rødt 63 grader
Medium (Hamburger) 72 grader
Gennemstegt (til Mormor) 77 grader

Svinekød

Medium 75 grader
Gennemstegt 77 grader

And, kylling og kalkun

And, Kylling og Kalkun 83 grader

Fisk

Diverse 72 grader
Husk meget væde, da det nemt bliver tørt

Hviletid

Alt kød har godt af at hvile inden det bliver skåret ud og serveret.

Regn altid med minimum 10 minutter. En and kan godt tåle 15 minutter tildækket med prikket staniol.

TAG ALTID MADEN AF GRILLEN 3-4 GRADER FØR DEN ER KLAR, DA DEN FORTSÆTTER MED AT STEGE EFTER DEN ER TAGET AF.

DETTE ER EN FEJL MANGE KOMMER TIL AT LAVE.

http://www.weberguru.dk/weberguru1_0/22490_Stegetider.html

og en liste mere

Bevar svinekødets saft og kraft med den rigtige stegetid

Svinekød på grillen er nemt og lækkert. Følg disse tips for at få det bedste resultat

Grill-tider er kun vejledende. Stegetiden er afhængig af grill-ristens afstand til gløderne, og om der er blæst og træk omkring grillen.

Ved kort stegetid skal kødet være tæt ved gløderne.
Ved lang stegetid skal kødet være langt fra gløderne.
Her ser du de totale stegetider for de mest solgte udskæringer af svinekød. Husk at de anførte tider kun er vejledende.

Sauté-skiver 2 minutter
Skinkeschnitzler 5 minutter
Svinelever 5 minutter
Forkogte spareribs 8 minutter
Koteletter 8 minutter
Medaljon 8 minutter
Mørbradskiver 8 minutter
Ribsteaks 8 minutter
Vikingsteaks 8 minutter
Forkogte ribben 10 minutter
Skinketern 10 minutter
Farsruller på spid 12 minutter
Flækket skinkemignon 13 minutter
Bovsteaks 15 minutter
Flækket Filet Royal 16 minutter
Nakkekoteletter 16 minutter
Hel mørbrad 22 minutter
Hel skinkemignon 27 minutter

http://www.svinegodt.dk/smcms/Svinegodt/Magasin/Sommer_2008/Kvalitet_saelger/Stegetider_paa_grill/Index.htm?ID=2762

I dette link, står der både stegetider, tykkelse på kødet og afstanden til kullet

http://www.sporditkod.dk/page11651.aspx

Stegetider på en weber grill

Kød
Vægt Stegetider Kødets temp. Stegemetode Hviletid
Dyrebagkølle 1,5 kg Medium 60 min. - Indirekte 20 min.
Dyreryg 1 kg Medium 45 min. - Indirekte 20 min.
Flanksteak 600 gram Medium 16 min. - Direkte 10 min.
Flanksteak 300 gram Medium 10 min. - Direkte 10 min.
Lammefilet 200 gram Medium 8 min. - Direkte -
Roastbeff 1,2 kg Medium 45 min. 52 Indirekte 15 min.

Fjerkræ
Vægt Stegetider Kødets temp. Stegemetode Hviletid
Kylling 1,5 kg 90 min 80 Indirekte Ingen
Kalkun 3,6 kg 200 min 80 Indirekte Ingen

Fisk
Vægt Stegetider Kødets temp. Stegemetode Hviletid
Torsk 0,7 kg 60 min - Indirekte Ingen

Stegetider på en weber grill

Kød
Vægt Stegetider Kødets temp. Stegemetode Hviletid
Dyrebagkølle 1,5 kg Medium 60 min. - Indirekte 20 min.
Dyreryg 1 kg Medium 45 min. - Indirekte 20 min.
Flanksteak 600 gram Medium 16 min. - Direkte 10 min.
Flanksteak 300 gram Medium 10 min. - Direkte 10 min.
Lammefilet 200 gram Medium 8 min. - Direkte -
Roastbeff 1,2 kg Medium 45 min. 52 Indirekte 15 min.

Fjerkræ
Vægt Stegetider Kødets temp. Stegemetode Hviletid
Kylling 1,5 kg 90 min 80 Indirekte Ingen
Kalkun 3,6 kg 200 min 80 Indirekte Ingen

Fisk
Vægt Stegetider Kødets temp. Stegemetode Hviletid
Torsk 0,7 kg 60 min - Indirekte Ingen

http://www.nivi.dk/weber/grill.html

Så er du vist ved at være dækket ind

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 14-04-09 15:27

Citat
Det er netop dejligt at drikke et par pilsner og ikke skulle hænge over stegen

Netop

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-04-09 15:37

Ok. i snupper en kold, bare jeg kan få et glas rødvin

Nu bliver jeg godt nok sulten --- savle smily her

http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/tilberedningsmetode-2.php?id=70

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 03-05-09 10:00

Hej Her er listen:

Godt at vide om stegetider og -metoder

Af stegemetoder skelnes der mellem:
ovnstegning
grillstegning
pandestegning
grydestegning
stegning i ovnfast fad eller stegeso
friturestegning, også kaldet dybstegning

Stegning i ovn

Stegning i ovn kan anvendes til alle former for steg, og kødet kan steges med eller uden tilsætning af væske.
Flæskesteg
Gåsesteg
Kalkunsteg med fyld
Kalvesteg

Stegetermometer

Stegetiden for forskellige kødstykker kan være vanskelig at beregne.
Det sikreste er at anvende et kødtermometer.
Der findes forskellige typer af termometre.
Køb, eller ønsk dig, et af hver slags, så har du god mulighed for at gøre dig fortrolig med den type, du helst vil anvende ved forskellige typer af kød, og hvilken metode, du vil bruge.
Kødtermometret skal sættes i den mest kødfulde del af stegen.
Sættes det i ved ben eller i fedt, vil det medføre en usikker temperaturmåling.

Digitaltermometer

Her har du mulighed for at sætte alarmen til at ringe, når kødstykket har opnået den temperatur, du ønsker.
Det kræver, at du ved, hvilken temperatur det kødstykke skal have for at være færdigstegt.
Det er en god og dejligt afslappet måde at stege på, fordi du er sikret at få besked, når kødet er klart.

Termometerstav

Det kødtermometer virker enten ved en viser, der peger på kødtypen, og temperaturen, den er bedst ved. Det kan også være et termometer, der stiger ved hjælp af væske, så du kan se, hvor høj temperaturen er netop nu, og hvilken kødtype det passer til.
Termometret er godt, hvis du står uden at vide, hvilken sluttemperatur, det stykke kød er færdigt ved.
Ulempen er, at du selv skal kontrollere hele tiden, fordi den mangler en alarm, der giver besked om, hvornår kødet er færdigt.

Stegning

Stegen lægges på rist i bradepanden, kødtermometret stikkes i, og stegen sættes i ovnen ved 160 grader.
Skal der være sky til sovs, hældes der en halv liter vand i bradepanden.
Du kan lægge friske eller tørrede krydderurter eller suppeurter i vandet. Det vil give en god smag til sovsen.
Fordamper vandet, kan du hælde mere ved efterhånden.

Kødtermometer sluttemperatur

Hvor lidt og hvor meget kødet skal steges, er for okse-, kalve- og lammekød en smagssag, men svinekød skal altid være gennemstegt for at være velsmagende.
De angivne grader er det, kødtermometrets sluttemperatur skal være.

Oksekød:

meget rød: 60 grader

rosa: 65 grader

svagt rosa: 70 grader

Kalvesteg:

svagt rosa: 70 grader

grå: 75 grader

Lammesteg:

rosa: 70 grader

grå: 75 grader

Flæskesteg:

meget svagt rosa: 75 grader

grå: 85 grader

At brune kødet først

Ønsker du at brune kødet først, lægges stegen på rist som ovenfor.
Opvarm ovnen til 250 grader, inden stegen sættes ind. Brun kødet 10 til 15 minutter med åben ventil og ovndøren på klem.
Sæt derefter temperaturen ned til 160 grader, luk ovndøren, og hæld eventuelt væske ved.

Her er et par eksempler på stegetider ved 160 grader med forbruning:

and, hel: 55 minutter per kilo

kalkun, hel: 50 minutter per kilo

gås, hel: 60 minutter per kilo

flæskesteg: 35 minutter per kilo

lammekød: 45 minutter per kilo

oksekød: 35 minutter per kilo

Langtidsstegning

Det er ikke nødvendigt at brune kødet først. Det bliver brunt i løbet af stegetiden. Om nødvendigt kan det efterbrunes ved højere temperatur i fem til ti minutter.
Ved langtidsstegning ved 160 grader skal du beregne 50 procent længere stegetid end nævnt ovenfor, fordi stegen skal sættes i en kold ovn.
Langtidsstegning giver et meget saftigt stykke kød, fordi saften forbliver i kødet, mens det roligt står og varmes op.

Omtrentlige stegetider i ovn

I en forvarmet ovn er den cirka angivne stegetid:

oksefilet, uanset størrelse og længde: 45 minutter

oksesteg - tyksteg, tyndsteg, højreb: 40 minutter per kilo

kalvesteg - kølle: 50 minutter per kilo

kalvesteg - kam: 45 minutter per kilo

lammesteg - kølle: 50 minutter per kilo

lammesteg - ryg: 45 minutter per kilo

flæskesteg - skinke, bov: 50 minutter per kilo

flæskesteg - kam: 45 minutter per kilo

For frosset, uoptøet kød regnes cirka en tredjedel længere stegetid.

Uden stegetermometer

Uden stegetermometer kræver det nogen øvelse at bedømme, hvornår kødet er stegt tilpas.
Du må støtte dig til de omtrentlige tider, der kan opgives, eventuelt stikke i kødet med en nål eller kødpind, og se på den saft, der siver ud.
Oksesteg kan have mere eller mindre rød kødsaft alt efter, hvor meget kødet, er stegt.
Siver der blod ud, er det tegn på, at kødet endnu er råt indeni.

Kalve- og lammesteg kan have let rosafarvet eller klar kødsaft:

rosafarvet kødsaft: Kødet er næsten gennemstegt

klar kødsaft: Kødet er gennemstegt
Flæskesteg skal som være gennemstegt.

Der skelnes dog mellem lige netop gennemstegt og fuldstændig gennemstegt kød.

lige netop: kødet er svagt rosafarvet og har svagt rosafarvet kødsaft

fuldstændig gennemstegt: Gråt kød og klar kødsaft

Hviletid

Når stegen er stegt tilpas, hældes eventuel sky fra, og stegen sættes tilbage i den slukkede ovn 10 til 15 minutter, inden den skæres for.
Du kan også dække kødet med et stykke folie og ovenpå et tykt håndklæde i hviletiden.
I hviletiden binder kødet kødsaften, så der forbliver så meget som muligt i kødet ved udskæring.

Grillstegning

Grillstegning kan foregå i almindelig ovn med grillelementer, i en speciel grillovn eller over gløder.
Ved grillstegning steges kødet ved strålevarme – infrarøde stråler - der har en temperatur på 250 til 300 grader.
Denne direkte, kraftige varme bruner og mørner kødet på kort tid.
Ved grillstegning over gløder er det vigtigt, at du venter med at lægge kødet på, til der er klare gløder, fordi kødet ellers får afsmag.
Kun kød af god kvalitet egner sig til grillstegning, men til gengæld bliver det særdeles velsmagende.
Kødet kan marineres inden grillstegningen. Større kødstykker, for eksempel roastbeef og kyllinger, kan steges på drejespid, hvis ovnen har det rette apparatur.
Ellers må kødet skæres ud, og kyllingen parteres, så den kan lægges fladt ud inden grillstegningen.
For at undgå salmonella fra for eksempel kyllingen, kan du forkoge den parterede kylling. På den måde undgår du, at kyllingen bliver for brændt og tør, inden varmen er trængt helt ind til benet.
Det er vigtigt, at kyllingen bliver gennemstegt.
Større stykker, som for ekempel lammekølle, kan ligeledes forkoges, inden den grilles færdig på havegrillen.
Kødet bliver på den måde oftest dejligt saftigt og overfladen undgår at blive forbrændt.
I ovnen grilles mindre kødstykker direkte under grillen. Større kødstykker som T-bone og kylling sættes lidt længere væk fra grillen.
Se i den vejledning, der følger med din ovn, hvordan du bør gå frem ved grillstegning.

Omtrentlige tider for grillstegning

På drejespid:

lille lammesteg, udbenet, og svinekam uden spæk: cirka 60 minutter

kylling og roastbeef: 35 til 40 minutter

mixed grill: 5 minutter
På grillrist: Lige under grillelementet længere nede i ovnen

bacon: 1 til 2 minutter på hver side

bøf: 2 til 3 minutter på hver side

hamburgers: 2 til 3 minutter på hver side

hakkebøf: 3 til 4 minutter på hver side

lammekoteletter: 3 til 4 minutter på hver side

entrecote tynd: 4 til 5 minutter på hver side

entrecote tyk: 8 til 10 minutter minutter på hver side

T-bone-steak tynd: 4 til 5 minutter på hver side

T-bone-steak tyk: 8 til 10 minutter på hver side

pølser: 4 til 6 minutter på hver side

svinekoteletter: 6 til 7 minutter på hver side

kylling: 10 til 15 minutter på hver side

Ribben, vendes jævnligt: 30 til 45 minutter

Ved grillstegning på gløder må du prøve dig frem, da der er mange faktorer, der kan spille ind, som afstand, mængden af kul, grillens udformning med mere.
Hilsen Mcloud

Godkendelse af svar
Fra : 1133

Dato : 07-06-09 15:12

Tak for svaret piaskov.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 07-06-09 15:45

Det var så lidt...skulle det være en anden gang.