/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Jordens tyngdekraft
Fra : winetaster
Vist : 528 gange
47 point
Dato : 14-04-09 11:51

Hvis jorden -ret teoretisk- var det eneste legeme i universet,
villle dens tiltrækningskraft så være uendelig, omend aftagende
med afstanden fra jorden ?

Mvh W.

Kommentar
Fra : winetaster

Dato : 14-04-09 11:57

z

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-04-09 11:57

Ville være ret underordnet da der hverken ville være liv eller andet...

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 14-04-09 12:01

NÆH, den ville virke lige som nu, bortset fra, at målingen af dens påvirkning ikke længere ville blive forstyrret af alle mulige og umulige andre legemer. Men som nævnt: Der ville ikke være nogen til at konstatere det.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-04-09 12:02

Ja,
men hvis der ikke er et andet legeme med masse i universet er denne tyngdekraft uden betydning.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-04-09 12:10

Her ser du hvorfor der skal to masser til for at give en masse tiltræknings kraft:

http://en.wikipedia.org/wiki/Law_of_universal_gravitation

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 14-04-09 12:12

Nåjomen - hvis man nu kunne måle tyngdekraft uden at have et andet legeme, sp ville det fint passe.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-04-09 12:18

Nej,
som sagt kræver en tyngdekraft (= masse tiltræknings kraft) to masser,
i dette tilfælde Jordens masse og en anden masse...

Tyngdekraft uden en masse ud over Jordens giver ingen mening.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 14-04-09 14:04

Nu måler vi tyngdekraft ved to legemer, men tyngdeFELTET kræver teoretisk kun det ene legeme. Et elektrisk felt defineres traditionelt med kraftpåvirkning på en ladet partikel, men kan i praksis sagtens måles uden, ligesom feltet omkring en magnet sagtens kan måles uden Rogowskispole.
mvh
pbp
Så hvis der med "tiltrækningskraft" menes tyngdeaccelleration (hvad jeg gætter på), så er svaret på det stillede spørgsmål et JA.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 14-04-09 16:17

hvis der ingen andre legemer var, var afstanden også ubetydelig..

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-04-09 17:09

pbp et er ind på noget af det rigtige men konkluderer alligevel forkert.

tyngdekraft er mellem to legemer.
Hvis der kun er et legeme er der ingen tyngdekraft.

Hvis vi nu modificerer dit spørgsmål en smule , og spørger : Hvis der kun var to legemer i verden (jorden og en et rumskib) ville rumskibet så blive tiltrukket af jorden uanset hvor langt det var væk.

Og svaret er : JA.

Tyngdekraften virker også uendelig langt væk i den virkelige verden . Der er bare det ved det, at når man er kommet passende langt væk fra jorden er tyngdekraften fra de andre store himmellegemer så meget stærkere, at man vanskeligt kan konstatere virkningen fra den fjerne jord.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 14-04-09 19:17

>transor: Prøv lige at læse min 14:04 igen!

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-04-09 19:30

>Prøv lige at læse min 14:04 igen!

Du siger Ja kl. 14.04

Jeg sagde Ja kl. 12.02

Og uanset om du sammenligner et tyngdefelt med et elektrisk potentiale felt...

Denne formel kræver to masser: F=G * m1 * m2 / r^2
eksisterer m2 ikke, har du ingen masse tiltræknings kraft.

Derfor mit første svar: Ja,
men hvis der ikke er et andet legeme med masse i universet er denne tyngdekraft uden betydning.