/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
Tykkelse af eet lag molekyler
Fra : winetaster
Vist : 500 gange
50 point
Dato : 14-04-09 11:29

Hvis man kunne stryge et gennemsnits-materiale ud
til kun at være eet lag molekyler tykt,
hvor tykt er så det, målt i millimeter ?

Mvh W.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 14-04-09 12:05

Nu er der ikke noget gennemsnitsmolekyle. Heliums består af ét atom, mens visse virusarter (som er kæmpemolekyler) "næsten" er store nok til at ses i optiske mikroskoper. Vær lidt mere specifik.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : winetaster

Dato : 14-04-09 12:08

Helium er fint.
Hvor tykt er eet lag helium i millimeter ?

Mvh W.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-04-09 12:13

Det er et dårligt formuleret spørgsmål.
hvis der kun er et molekyllag vil de flestestoffer slet ikke eksistere. De faste kræver en netstruktur, og molekylstørelsen plejer man at angive som afstanden mellem molekylcentre i en fast struktur.

For de luftformige er et lag absurd, for så var de ikke luftformige.

Tilbage er væskerne , hvor man i princippet kunne have et molekyllag olie på vand.

sådan et molekulelag olie er omkring 10^-7 m tykt.

Også kaldet 1/10 mikrometer.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 14-04-09 12:13

Så skal vi også lige ha temperaturen

Kommentar
Fra : SimonGjer

Dato : 14-04-09 12:18

Hej

Grafen er et nyopdaget enkeltatomlags materiale med en tykkelse på 0.142 nm, dvs. der kan være 7 milliarder lag på en millimeter. Desuden er det det stærkeste kendte materiale.

http://en.wikipedia.org/wiki/Graphene

Mvh. Simon

Kommentar
Fra : SimonGjer

Dato : 14-04-09 12:20

Rettelse:

0.142 nm giver 7 millioner lag per millimeter.

Kommentar
Fra : semmer

Dato : 14-04-09 14:53

Jeg lærte engang
at en sukkerknald fylder 1 cm på hvert led
og at der på den centimeter ligger 100 mio. molekyler

altså fylder 10 mio. molekyler 1 mm

hele sukkerknalden må vel så indeholde 1.000.000.000.000 molekyler?
tallet efter en milliard hedder vist en trillion

Mvh - SEM

Med venlige hilsener fra
JAPANSKEDANMARK.DK

Tomiko & Svend-Erik Mortensgaard
Internet: www.japanskeDanmark.dk
samt www.japanskemoebler.dk
Mail: kontoret@japanskedanmark.dk

Kommentar
Fra : SimonGjer

Dato : 14-04-09 15:52

Jeg har vejet en sukkerknald:

m = 3,63g

Molvægten for alm. sukker (sukrose - C12H22O11)

M = 342,3 g/mol

Antallet af molekyler, hvor Na er Avogrados tal:

N = n x Na = m / M * Na = 3,63 g / 342,3 g/mol * 6,022 10^23 = 3,39 10^21 sukkermolekyler

Eller sagt på en anden måde: 3 tusinde milliarder milliarder sukkermolekyler i en sukkerknald.

En trillion på dansk er 10^18 mens det på amerikansk er 10^12

En trilliard på dansk er 10^21, så der er med andre ord mere end 3 trilliarder sukkermolekyler i en sukkerknald.

Mvh. Simon

Kommentar
Fra : SimonGjer

Dato : 14-04-09 16:08

Antages en sukkerknald, at være kubisk. Fås ved at tage den tredje rod af antallet af mollekyler, at der går 15 mio. sukkermolekyler på hver led af sukkerknalden.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-04-09 17:17

ja men sukker knalder har bare ikke noget med spørgsmålet at gøre.

i sukkerknalden kan man regne ud hvor tæt molekylerne sidder; men det har ikke noget at gøre med tylkkelsen af et lag molekyler.

Kommentar
Fra : semmer

Dato : 14-04-09 18:04

[CITAT][i sukkerknalden kan man regne ud hvor tæt molekylerne sidder; men det har ikke noget at gøre med tylkkelsen af et lag molekyler]

Det har det nu alligevel Transor

Når der er 10 mio. molekyler på en millimeter
så skaber du bare væk indtil du har et enkelt lag
og samtidig har du tykkelsen på laget
nemlig 1/10.000.000 mm

Kommentar
Fra : SimonGjer

Dato : 15-04-09 10:18

Ups. Endnu en rettelse:

Tykkelsen for grafen er ikke 0.142 nm, men lidt tykkerere. Måske 0.2 nm

Mvh. Simon Gjerløv

Kommentar
Fra : SimonGjer

Dato : 15-04-09 10:33

Tykkelsen for grafen lader sig nok næppe enkelt besvare, idet elektronskyen omkring kulstofatomerne aftager gradvist, ligesom tykkelsen på Jordens atmosfære aftager gradvist.
Derimod kan man argumentere, at hvis man lægger lag på lag af grafen-molekyler oven på hinanden får man grafit og afstanden mellem grafit-lagene i grafit er 0,335 nm.
Der er dog tale om en kemisk binding mellem grafit-lagene så afstanden bliver kortere herved.

Mit bedste bud på tykkelsen for et lag grafen bliver 0.4 nm.