/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Kedelig murstensvæg.
Fra : PJ_tarup
Vist : 1288 gange
100 point
Dato : 04-04-03 14:12

En blank mur i en stue opført for ca. 25 år siden med en køn sten, der hedder "Rød Brasilia" er lidt kedelig at se på: død, afbleget, træt. Fugerne fejler ikke noget. Muren er blevet vasket af med let sæbeopløsning, dernæst gentagende gange med rent vand. Støvsuget efter tørringen, så der er intet støv eller snavs på stenene. Men den trænger alligevel til at blive frisket op i den røde farve. Hvordan kan man gøre det ?

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 04-04-03 14:29

Hvis det er blanke, glaserede eller polerede sten, kan de måske genopfriskes med "stenolie".. sådan noget man vistnok også bruger til marmor. Jeg kigger lige på nettet...
Christina

Kommentar
Fra : mango

Dato : 04-04-03 14:31

hvad med at vandskure den?? det er blevet lidt yt, med murstensvægge..ja jeg går ud fra at det er en indvendig mur vi taler om??
Venligst
Mango

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 04-04-03 14:32

Det er ikke s�sv�t
[PDF/Adobe Acrobat]
... er helt rene og blanke - smører i et jævnt lag ... behandles med f.eks. stenolie,. der gnides på med en ... linie, for en. mursten plus en fuge fylder 6,6 ...
www.dabbolig.dk/internyt/om_dab/omtaler/det_ik/smaa_rep.pdf

Min computer vil ikke åbne filen, men det kan være, at din vil!
www.dabbolig.dk

Held og lykke! Christina

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 04-04-03 14:33

hej mango.. tror ikke, man kan vandskure på blanke (glaserede?) sten....
Kh Christina, der kan opstille til DM i gør-det-selv-vandskur!!!

Kommentar
Fra : mango

Dato : 04-04-03 14:44

Hmm, næ ka godt være du har ret..havde jeg ikke lige tænkt på. Men spørger min mand når han kommer hjem, han er murer..han må sgu da vide det
Et eller andet må man da kunne gøre...sidder hun og funderer..men jeg kommer stærkt tilbage
Mango

Kommentar
Fra : rcn

Dato : 04-04-03 15:19

Lige en kommentar. Blank mur er ikke en betegnelse for glaserede sten - men for en sikkerheds skyld bør du PJ_tarup nok lige uddybe.
Go' weekend

Kommentar
Fra : PJ_tarup

Dato : 04-04-03 15:52

Med "blank mur" menes en mur, hvor stenen står med sin naturlige overflade, som i det her tilfælde er en rød - til mørkebrun let flammet overflade. Stenen har en børstning med kraftige skråtgående striber. IKKE glaseret eller glaserede områder

Kommentar
Fra : AZerikrc

Dato : 05-04-03 00:27

Nogen gange kan man friske en mur op med en lettere saltsyreopløsnig. Ligesom når murer afsyrer en væg efter den er fuget, for at fjerne kalkmørtel. Men lad være med at spilde noget på gulve, vægge og lofter, det kan være katastrofalt idet der vil opstå pletter og skjolder. Afdæk det hele med plastik.
lav et forsøg med en lille del af muren først for at se resultatet. der skal her bare bruges en kalkbørste med nylonhår, en sand og saltsyreopløsnig som murer bruger bland det med vand i forholdet 1:10.(10 dele vand til 1 del HCl).

Med venlig hilsen
AZerikrc

Kommentar
Fra : mango

Dato : 05-04-03 22:29

Vil lige dementere det forrige forslag...saltsyre brugt indvendig, vil give dampe i omtrendt 14 dage efter brur...Og vil ødelægge alle el-installationer.. Saltsyre er til at tage kalkaflejringer med!! Aldrig brug saltsyre indendørs det giver disse dampe som virker ødelæggende!!
Der kan godt vanskures på disse sten.
Soda kan bruges til at friske væggen op, da den fjerner alle fedt og nikotinspor.
Hvis der skal vandskures, så bed lige om fremgangsmåden!!!
Venligst Mango
Som har fået rådet fra sin mand som er murer!!

Accepteret svar
Fra : AZerikrc

Modtaget 100 point
Dato : 05-04-03 23:28

Det er da noget om mango, fint .

Hilsen
AZerikrc

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 06-04-03 12:01

Min mor malede sin hvide murstensvæg i en flot, rød "murstensagtig" farve.. det var måske en mulighed? Ellers ville jeg sværge til vandskuring eller en decideret oppudsning...
Mvh Christina

Godkendelse af svar
Fra : PJ_tarup

Dato : 06-04-03 20:33

Tak for svaret AZerikrc.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 06-04-03 20:36

øh undskyld... men hvorfor har Azerikrc fået points for et forslag, der ikke kan bruges??? (Jvf. mango.. alle elinstallationer bliver ødelagt) ja, ikke for at blande mig men... jo, det var det vel egentlig, undrer mig bare!!!
Christina

Kommentar
Fra : PJ_tarup

Dato : 06-04-03 20:39

Jeg takker for alle forslag til, hvordan jeg kan friske min mur i stuen op. Jeg har forsøgt mig i et hjørne med soda i godt varmt vand, hvormed jeg har børstet murstenene. Efter optørringen er de behandlede sten mere klare i farven en der, hvor jeg endnu ikke har arbejdet. Så det vil være den metode, jeg bruger på resten af muren. Endnu engang tak til alle, - også til Mango og hendes "murermand". Jeg er glad for, at jeg ikke gik ombord i at prøve med saltsyre.
Mvh PJ_Tarup