/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
køb af kamera
Fra : bovbasse
Vist : 807 gange
100 point
Dato : 13-04-09 19:08

hej
jeg vil gerne købe et kamera, hvor jeg kan tage billeder af mine børn når de dyrker deres sport.
forstået sådan at jeg tager billeder når de er i løb og dermed for nogle gode billeder.

har ik en skid forstand på det, men tror at det har i herinde.

mvh
jan

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 13-04-09 19:17

På langt de felste kameraer i dag, findes der en række faste programmer, og bl.a. et til idræt, som jo som regel kræver en hurtig lukketid og en masse lys for ikek at blive rystede og slørede.

Det andet du skal tage højde for er, om du skal kunne tage billeder på længere afstande og derfor har brug for noget zoom, men det kommer jo også an på dit budget?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-04-09 19:34

Det kunne være rart at kende dit budget og ligeledes hvor meget fototeknisk viden du har.

Umiddelbart vil jeg mene at du skal over i spejlrefleksafdelingen, og et godt og lysstærkt, langtrækkende objektiv, men det er så i den dyre ende og kræver lidt viden udover det man bruger på et "point & shoot-kamera".

Kommentar
Fra : bovbasse

Dato : 13-04-09 19:39

budgetomkring 5000

forstand ingen ting

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 13-04-09 19:50

Casio har lavet et pocket kamera som dækker dine behov hvis du ikke skal tage billeder for langt væk (hvilket under alle omstændigheder er vanvittigt svært når det går stærkt

Det hedder Casio Exilim EX-FC100 og koster 2499

En rigtig lækker feature er, at det kan tage op til 30 billederi sekundet, så du har virkelig mulighed for at fange det bedste splitsekund i saksesparket.

5 X Zoom burde være rigeligt

En anden mulighed kunne være Nikon Coolpix P90 til 3395
Det har op til 24 X Zoom og tager op til 15 billeder i sekundet i op til 3 sekunder

Der er lidt forskel på opløsningen (megapixel) men glem det, de er begge rigeligt gode i opløsningen til udskrifter i stort format.

Det først nævnte fylder mindst, men det sidste har nok flere muligheder også på længere sigt.

Du får med dem begge en hastighed og billedkvalitet der sagtens kan konkurrere med spejlrefleks (faktisk meget hurtigere end spejlrefleks)

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 13-04-09 19:55

ps.. De kan begge fungere fuldautoamtisk , det vil sige "Point and shoot"

Kommentar
Fra : bovbasse

Dato : 13-04-09 20:04

glemte lige at skrive at de skal være fri for rystelser, har hørt lidt om det.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 13-04-09 20:09

Fri for rystelser kræver bare at du holder stille

Kommentar
Fra : bovbasse

Dato : 13-04-09 20:10

tusind tak for svaret

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 13-04-09 20:14

God stil er det, at klikke på godkend svaret udfor det du har fået mest ud af, og på den måde lukke spørgsmålet

Kommentar
Fra : bovbasse

Dato : 13-04-09 20:18

det ved jeg godt, men jeg håber at der vil komme lidt flere alternativer, så ledes at jeg kan danne mig et rifgtigt godt billede af hvad det er ejg skal købe for et kamera, tror at de typer du foreslog er rigtig gode.

mvh
jan

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 13-04-09 21:01

Mit råd til dig er at gå ind til en helt gammeldags fotohandler og få råd og vejledning der.

Du kan så eventuelt senere vælge at købe via nettet når du har bestemt dig eller vælge at betale merprisen og være med til at bevare special butikkerne.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-04-09 21:19

Tænk heller ikke i stort megapix, 10 er lidt overkill medmindre man skal udskrive billeder i avisformat med en god opløsning, langt de fleste får flotte billeder i 20 x 25 cm med 8 megapix.

Jeg kan heller ikke udpege et bestemt da der ikke er sat nogen pris.

Når Du har købt et med mange indstillinger så prøv Dig frem med "idiot" indstillingerne først, og tag de samme billeder hvor Du har leget med knapperne, og sammenlign så når de er lagt ind på computeren, med et digitalkamera er det jo bare at knipse løs.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-04-09 22:25

5000 - min kostede langt mindre og kan meget mere end det du kræver:
http://www.mobiludsalg.dk/pi/Sony_Cybershot_DSC_H10S_silver_9115_2523.aspx
Der er blandt meget andet, indstilling specielt til sports optagelser = hurtige motiver, den kan også optage film med lyd, ikke kun nogle få minutter, men indtil hukommelsen er fuld hvis du vil det, den har dansk menu, alt i alt en utroligt godt kamera, også selv om de fleste her på Kandu vil anbefale dig et Canon kamera
Jeg købte et 2GB hukommelses kort til den, den kan indeholde 700-800 billeder af højeste kvalitet og koster kun 125 kroner:
http://www.mobiludsalg.dk/pi/Sandisk_Memorystick_Pro_Duo_2GB_2305_2523.aspx
her en beskrivelse på Sonys side:
http://www.sony.dk/product/dsc-h-series/dsc-h10

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-04-09 22:28

Glemte helt at fortælle at mit kamera har 10X zoom virkelige nærbilleder selv om motivet er over 100 meter væk

Kommentar
Fra : akle

Dato : 13-04-09 23:16

Så har du da penge til et spejlrefleks kamera. Selv sværmer jeg for Canon, der er både atomatisk og manuelle indstillinger, tage billeder i bevægelse samt antiryst mmm.
http://www.mobiludsalg.dk/pl/Foto_Digital_kameraer_Canon_2433.aspx
MVH Akle

Accepteret svar
Fra : EA_HS

Modtaget 100 point
Dato : 14-04-09 02:03

stort set alle kameraer,.. (større end et éngangskamera) har et ’utal’ af programmer,
naturligvis også til sport / hurtig bevægelser,
dertil kommer at videooptagelser er muligt med næsten alle moderne kameraer (incl. Lyd)
og alle har ’slot’ for SD card,.. 1 – 2 – 4 – 8 GB osv.

de fleste har også billedestabilisering,.. = modvirker rystelser, især når ’zoomes ind’

optisk zoom er = ægte zoom,
digital zoom er ikke værd at betale for, (det er det samme du gør / kan gøre på din PC)
skal du tage fotos med mere end 2 – 3 X zoom,.. kræves et stativ

vidvinkel-objektiv, : (gør at du får det hele med,.. også i en lille stue)

5 - 6 megapixel, er mere end rigeligt,.. medmindre du vil lave store plakater
http://www.taenk.dk/test/digitalkameraer/fotoskole/megapixels/

Carl zeiss – og Leica Optik, giver noget af det bedste optagelser / fotos

de proff. foretrækker et spejlreflex kamera,.. det er dog klodset, og uhandy
til mere alm. brug, det bliver man hurtig træt af at slæbe rundt med,

for øvrigt er mobilens kamera, så småt ved at overhale de ”rigtige”

Her er et par gode bud :
http://www.pricerunner.dk/pi/29-1082890/Digitalkameraer/Canon-Digital-IXUS-90-IS-Silver-Produkt-Info

http://www.nettorvet.dk/show_product.aspx?dept_id=1041&pf_id=6072019

http://www.kelkoo.dk/p-digital-kameraer-124901/panasonic-lumix-dmcfx37-19554619#selectedTab=specs

Godkendelse af svar
Fra : bovbasse

Dato : 15-04-09 17:58

Tak for svaret EA_HS.

Kommentar
Fra : ThomasT1976

Dato : 16-05-09 22:41

Med det budget vil jeg budget ville jeg helt sikkert se efter et Panasonic DMC-TZ5 eller TZ7 (til henholdsvis 2000,- og 2700,-). Det fåes ikke bedre til netop det du skal bruge det til. Alternativt er der lige kommet et Canon SX200IS, som skulle gi' de andre kamp til stregen. Fordelen ved de forslåede kamera'er er bla. at de også kan optage film i HD-kvalitet, samt selvfølgelig tager fantastiske billeder, selv for en nybegynder.

Prøv f.eks. at skrive "TZ7 review" på youtube og se nogle af anmeldelses-klippene.