/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
maling af køkkenvindue
Fra : SoMoney
Vist : 1574 gange
62 point
Dato : 13-04-09 18:32

Hej

Jeg er gået i gang med at male mit køkkenvindue, og har fået et problem. Malingen dækker simpelthen ikke - eller dvs. der træder en misfarvning igennem, uanset hvor meget jeg maler dem.

Situationen er, at dette vindue har stået ubehandlet i, ihvertfald 15 år, og er selvfølgelig blevet udsat for en masse fedt og os, og selvom jeg har vasket dem ned med grundrens inden jeg begyndte at male, tror jeg ikke det er blevet gjort godt nok.

Hvad gør jeg nu? Kan man få et eller andet man kan smøre på, som effektivt lukker for denne misfarvning?

Råb endelig op hvis det er uklart formuleret, så skal jeg nok prøve at forklare bedre.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-04-09 18:34

Vent til malingen tørrer, du kan ikke se om malingen dækker før det er tørret, mal så en gang mere i morgen, så burde du kunne dække næsten hvad som helst

Kommentar
Fra : SoMoney

Dato : 13-04-09 18:40

Problemet er, at der er en ramme omkring vinduerne der går imod vindueskarmen (Det man ikke kan se, når vinduet er lukket). Den bliver fin hvid, mens resten bliver noget gulligt. Så jeg kan ret nemt se at det ikke dækker.

Men prøver at lade det tørre til i morgen, og giver det igen. Jeg håber da du har ret

Accepteret svar
Fra : bentjuul

Modtaget 62 point
Dato : 13-04-09 19:35

Enten skal du bruge en spærre først som f.eks. http://www.dyrup.dk/Goer_det_selv/Indendoers/Grundere/DYRUP_Spaerregrunder.aspx eller også skal du bruge en indendørs oliemaling.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 13-04-09 20:17

Jeg tror, du bruger en acrylemalje eller acrylmaling. Hvis træet ikke er grundet, vil en lille smule af farven slå igennem acrylen. Sidst jeg oplevede det var ved en "afsyret" dør, som nu skulle se civiliseret ud igen. Blev fugtet og tørret og slebet. Og så skulle den have acrylemalje på begge sider. Det tog 7 eller 8 (tynde!) lag, før den var dækket. Den skulle have været grundet med olie- eller alkydgrunder, men fruen sagde, at det går jo så hurtigt med plastmaling, kunne ikke svare sig at grunde. Jo, godmorgen! Næste gang bestemmer jeg rækkefølgen, eller også kan hun male sine døre selv!
mvh
pbp

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 13-04-09 20:53

Mine venduer har haft samme problem. Maleren foreslog at jeg slab overfladen let og derefter malede med Olie maling. Det har jeg gjort, og der er ingen udsivninger mere. Det lugter, men det er mega effektivt.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 13-04-09 21:09

Undskyld slåfejl, jeg håber du forstår hvad jeg skriver.

Kommentar
Fra : SoMoney

Dato : 13-04-09 23:41

Umiddelbart virker det jo nemmest at give det en gang med det der Dyrup-halløj, og så male den et par timer senere.

Kan man give det der spærre-noget, når man allerede har givet det et par gange - eller er jeg nødt til at blive ved med at male det indtil det dækker?

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 13-04-09 23:44

Før du begyndte at male vinduet husket du at vaske det af i grundrens/slibe og give det vandbaseret grundingsolie, for derefter at male vinduet med slutmalingen 2 gange....

Husk det en anden gang.....

Nu til løsningen hvad du kan gøre.... der er 2 måder du kan løse dit problem på....

Slib vinduet ned igen (let slibning korn 100/120)
Du kan give hele vinduet knaslak eller der hvor det slår igennem 2-3 gange (det lukker alt inden så der ikke komme gennemslag) Herefter lakere du vinduet 2 gange igen... DET VIRKER 100%

Du kan også købe en spærrende grundmaling fra "Sigma" - Renova Træprimer (grunder) den er god mod gennemslag..... Grund vinduet indtil der ingen gennemslag er men husk at for hver gang du maller med denne grunder skal du vente med at give det anden gang først næste dag... herefter 2 gange lak

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-04-09 23:46

Du har helt glemt at fortælle os, hvilken maling du bruger, her kan komme mange teorier om hvad du kan gøre, men ingen fact når vi ikke ved hvad du har brugt, er det vandbaseret eller oliebaseret maling ?

Kommentar
Fra : SoMoney

Dato : 13-04-09 23:48

Sorry - jeg maler med vandbaseret maling.

Forsøgte mig en gang med oliebaseret, og besluttede at det gad jeg ikke igen.

Mine maler-skills er simpelthen ikke til det

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-04-09 23:50

Firmaet hvor jeg arbejder, bruger vanbaseret maling, det gøt jeg så også (køber billig gennem firmaet), på mine vinduer dækker 2 gange maling 100% også ved farveskift, indvendig var vinduerne malet med oliemaling, det blev slebet ned og malet 2 gange med den nye vandbaserede maling, fuld dække evne også i køkkenet

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 14-04-09 09:56

Og mine vinduer er malet med vandbaseret maling. Men for 5 år siden hvor de hvide vinduer var brune fordi en tidligere beboer har haft sorte vinduer, da malede jeg med oliemaling, fordi den spærrer ligesom en spærring til plastmaling. Og vinduerne st hvide, ingen misfarvninger, men jeg sleb vinduerne den gang inden jeg malede. Og oliemalingen for 5 år siden er effeltiv.

Jeg har lige set prisen på 1 l hvid oliemaling i Hjem og Fix, omkring 75 kr.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 14-04-09 11:27

Citat
Forsøgte mig en gang med oliebaseret, og besluttede at det gad jeg ikke igen.
Så har du kun mulighed for at give det en spærre inden du slutmaler kig på tidligere link.
Men jeg forstår ikke, at du ikke vil bruge en oliemaling, det er da langt nemmere.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-04-09 00:45

Hvordan går det med maleriet ? Dækker farven nu ?

Kommentar
Fra : SoMoney

Dato : 15-04-09 08:43

Så langt er jeg ikke kommet. Jeg har købt spærregrunderen og skal til at male den nu. Jeg ville lige se hvordan det gik, inden jeg uddelte point.

Men mange tak til alle der har givet deres besyv med.

Godkendelse af svar
Fra : SoMoney

Dato : 15-04-09 18:46

Tak for svaret bentjuul.