/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Driver opdatering
Fra : ferik
Vist : 897 gange
500 point
Dato : 13-04-09 12:30

Jeg hjælper en del pensionister med deres gamle computerer, bl. a. formatering, opdatering mm
desværre er der mange af dem, der ikke har nogen driver CD
jeg har søgt en del på netet, efter programmer, hvormed jeg kan finde drivere,
det kan muligvis komme på tale med købe et program, men da det er hjælpe arbejde uden betaling,
var det jo bedst med et fri program
jeg har hørt lidt om et købe program, der hedder Driver Magic, kender det ikke
jeg håber på nogle gode forslag
de gamle computere kører ofte med Win 98, Win ME, Win XP

Kommentar
Fra : me67

Dato : 13-04-09 12:34

Jamen for at finde driver til disse pc er du jo ligesom nød til at vide
hvilken hardware der sidder i dem - ellers er det da næsten en umulig
opgave du er ude i

Kommentar
Fra : me67

Dato : 13-04-09 12:36

Prøv evt. at kigge her - der er en med samme prob. som du (og læs svaret)
http://www.spywarefri.dk/forum/topic.asp?TOPIC_ID=44957

Kommentar
Fra : Botnatten

Dato : 13-04-09 13:57

Hej Ferik
Jeg ved ikke om dette program virker på programmer som er tidligere versioner end Windows XP, jeg bruger XP og har installeret et program der hedder Secunia, det er et super godt gratis program som automatisk opdaterer langt de fleste programmer der er installeret i computeren

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 13-04-09 14:05

jeg tænker på noget i retning af dette
http://www.drivermax.com/
på siden Ludvig`s hjørne er der noget om en ældre Drivermax

jeg kender godt Secunia,
det kan ikke bruges her

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 13-04-09 14:11

Hved ikke om du kan bruge disse links/programmer,siden bliver opdateret snart,links til chipset og bund/grafikkort producenter.
http://manse9933.dk/sub/html/driver_downloade.htm
Kræver lidt arbejde.

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 13-04-09 14:33

til
Manse 9933
det var godt nok en ordenlig samling du har
det kan vist godt blive svært at finde ud af, hvordan de mange link bruges
i sidste uge havde jeg en gl. bærbar, hvor jeg ikke kunne finde lyd driver til
og jeg måtte låne ham mit ekstra USB lydkort,
men det skulle jeg jo gerne have tilbage

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 13-04-09 14:42

Tanken er at man bruger hardware informations programmer til at finde navn og version på ens hardware(kan kopieres ud af programmerne) og så går ind på producenternes downloade sektioner og søger,for det meste kan man hente de fleste drivere hos chipset producenterne nVIDIA/ATI/SIS/VIA o.s.v(de nyeste)
Eller navnet på bundkortet og så ind på producentens side og søg/dropdown menu på navnet.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 13-04-09 14:49

På denne pc jeg sidder hved lige nu henter jeg bundkort driver hos nVIDIA,Lan driver hos Marvell,driver til lydkort 1 hos Kx project og lydkort 2 hos Realtek,det eneste jeg henter hos bundkort producenten er BIOS opdateringer(Asus)hos bundkort producenterne er de meget langsomme med at opdaterer deres sider til de nyeste driver nogle gange op til flere år eller slet ikke.

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 13-04-09 15:02

kan man evt finde hardtype eks. lydkort med SIW

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 13-04-09 15:08

under>>Hardware>>PCI

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 13-04-09 15:15

Eller>>Devices>>enheder til lyd,video og spil

Det er det samme som du ser i computeradministration><enhedshåndtering i systemet

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 13-04-09 15:17

Køb et program til 10 computere - omkring 200,- og lad pensionisterne spæde lidt til...

http://driveragent.com/?q=driveragent.com&PHPSESSID=oeiv126ci6683tte3du8krfq91

mvh.
axelbjarne

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 13-04-09 15:18

eller
http://manse9933.dk/sub/html/screenshot/everest_20.htm

eller til lidt ældre pc'er
(EVEREST Home Edition v1.51 System Informationer)
meget ældre pc'er
(Aida32 Enterprise System Information 3.93)
Det er muligt at finde links i disse

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-04-09 22:33

Husk lige, at hvis du køber et program som kan opdatere drivere, så virker det kun på den computer det er installeret på, du kan ikke bruge det på alle de computere du hjælper med at opdatere, med mærkevare computere, er det da ikke noget problem at finde drivere på producentens hjemmeside, det er kun et problem hvis det er en hjemme strikket computer model, og dem er der sikkert langt imellem med dit klientel

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 13-04-09 22:48

de fleste af dem jeg kommer til, har en halvgammel computer, som de har fået af børn/børnebørn
og derfor har de næsten aldrig driver skiver

Kommentar
Fra : old_dane

Dato : 14-04-09 10:34

brug en bootdiskette til win 98

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 14-04-09 10:54

old_dane
Win 98 diskette
det forstår jeg ikke rigtig, vil du forklare det lidt nærmere

Kommentar
Fra : old_dane

Dato : 14-04-09 11:04

hej Ferik : på en boot diskette til win 98 er der forskelleige driver til cdrom drev og du skal blot vælge boot med cd support eller noget ligende har du ingen diskette kan du nok finde den ved at søge på google. i yderste nød kan jeg sende en til dig. hvis jeg da kan finde den det er jo længe siden med win 98 hvh Erik

Kommentar
Fra : Botnatten

Dato : 14-04-09 11:53

Hej Ferik
Du kan finde en boot til Win98 på dette link: http://www.fromsej.dk/html/fdisk.html

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 14-04-09 12:17

jeg har orginale CD
til Win 95, Win 98 og ME
og også startdisketter til de samme
jeg syntes nu ikke, at kunne huske, at der er ret mange drivere med Windows,
det var som regel ekstra skiver med dengang
tak for hjælp og tilbud

Accepteret svar
Fra : PandaD

Modtaget 500 point
Dato : 09-05-09 09:56

Hej..

Jeg bruger selv et program der hedder driver detective.
Det er et købe program, men det virker perfekt. Jeg har ingen problemer haft med det, og jeg hjælper en del med deres computere på min efterskole. driver detective husk det :)

Håber det kan hjælpe,

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-05-09 20:33

Når jeg har lagt win 98 ind, startes med disketten (win 98 start) og der vælges start med CD.
Nu lægges der en midlertidig driver som kan bruges til at installere win 98.
Andre drivere til CD læser har jeg ikke brugt.

Men til brændere (liteon) har der været en CD med Nero som fik det hele til at køre.

Nu er det jo så heldigt med win 98 at den bare kan rulles ind over den gamle uden at der mistes programmer eller data. Og så kommer driveren måske med.

Godkendelse af svar
Fra : ferik

Dato : 11-05-09 19:07

Tak for svaret PandaD.