/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Mellem uddannelser / Spørgsmål
10  erling_l 510
Fysik - Gaussriffel
Fra : martin89
Vist : 1305 gange
53 point
Dato : 11-04-09 13:50

Hej folkens, jeg er ved at skrive projekt om en gaussriffel.

Der er kun en ting jeg ikke helt forstår, når det siges at en gauss-riffel er en lineær accelerator, hvordan beviser man så det?

Ind til videre, har jeg plottet mine punkter ind i en tid/strækniing kurve, hvilket ved aflæsning ligner en lineær funktion rimelig godt.

Men er det bare det, eller hvordan skal jeg bevise det?

Når jeg plotter det ind på denne måde, er det jo forholdet mellem tid og strækning, jeg tager udgangspunkt i, er det rigtigt eller er det noget med tilførte kræfter o.lign, som man skal tage udgangspunkt i?

Håber det er til at forstå.

På forhånd tak, og hold jer ikke tilbage med at svare

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-04-09 15:13
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-04-09 15:23

Og fortsæt her:

http://www.fysikbasen.dk/index.php?page=Vis&id=98

Især den sidste viser jo udmærket hvad der sker...

Kommentar
Fra : martin89

Dato : 11-04-09 16:49

Tak for de hurtige svar.

Jeg har dog forstået en del af teorien(jeg har blandt andet brugt fysikbasen.dk), men jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg skal bevise det.

Ved ikke rigtig hvordan jeg skal forklare det, men altså hvordan beviser man, at det er en lineær accelerator?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-04-09 17:05

Du kan jo prøve at bevise hver del for sig:

Lineær, fordi kuglerne tvinges til at bevæge sig i en lineær rille...

Accellerator, fordi hver udskudt kugle bevæger sig hurtigere end forgængeren...