/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Hvor kan jeg søge?
Fra : ponda
Vist : 1723 gange
385 point
Dato : 11-04-09 12:42

Hej.

Min mor blev adopteret da hun var 8 dage gammel, hun kender deres navne, men ikke hvornår de er født eller andet.
Er der nogle steder på nettet hvor jeg kan gå ind og søge på dem eller deres efterkommere?
Jeg er ikke helt inde i det, men min mor må først vide noget når hun bliver 75 år, er der andre steder man kan søge eller efterlyse personer, så de kan kontakte en?
Kan man betale sig til at andre finder ud af noget og hvad koster det?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-04-09 12:53

Du kan jo starte med denne side

http://www.adoption.dk/

http://www.adoption.dk/hovedsider/index_adopteret.htm

Der kan du sikkert få hjælp.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-04-09 12:58

Citat
Hvis en adopteret ønsker at se sin adoptionssag, kan en ansøgning indgives til den myndighed, der har udfærdiget adoptionsbevillingen. Man skal da vedlægge en kopi af sin dåbsattest. Sagen kan dog indeholde oplysninger, som man ikke kan få lov at se.

Det kræver jo så at du får fat i din mors dåbsattest

http://www.familiestyrelsen.dk/adoption/1/

Kommentar
Fra : ponda

Dato : 11-04-09 13:01

Da min "mormor" døde fik min mor alle papirene så dem har hun, men der står kun deres navne og ikke hvor de boede eller var født...

Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-04-09 13:23

Citat
Sådan kan man selv skaffe oplysninger om biologiske forældre
Det er vigtigt at være opmærksom på, at man som adopteret selv kan skaffe sig de fleste oplysninger på følgende måde:

Alle kan rette henvendelse til kordegnen/sognepræsten på sit fødested og bede om en udskrift af ministerialbogen. Man skal huske at vedlægge en kopi af sin dåbsattest. Det vil fremgå af udskriften, hvem der er ens biologiske forældre, og hvornår forældrene er født. Ofte vil forældrenes adresser på fødselstidspunktet også fremgå.

Det vil også fremgå, om man er adopteret.

http://www.familiestyrelsen.dk/adoption/1/

Det skulle være muligt at finde frem til din mors biologiske forældre, me spørgsmålet er om du kan gøre det.

Det er da et forsøg værd at rette henvendelse til kordegnen.

Citat
men der står kun deres navne og ikke hvor de boede eller var født...

Det er oplysninger, som står i ministerialbogen.

Kommentar
Fra : ponda

Dato : 11-04-09 13:43

Hun blev født på rigshospitalet i københavn hvor skal jeg finde kordegnen, er det der hun er døbt, hun blev jo først døbt efter hun blev adopteret.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-04-09 14:03

Ja der, hvor hun er døbt.

I papirerne vil det fremgå at din mor er adopteret.

Citat
Da min "mormor" døde fik min mor alle papirene så dem har hun, men der står kun deres navne og ikke hvor de boede eller var født...

Hvis du kan låne de papirer af din mor, så tag dem med, men det bliver måske ikke så let.

Men det er jo også dine "rødder" du leder efter.

Held og lykke med søgningen og god påske

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-04-09 16:52

Citat
men min mor må først vide noget når hun bliver 75 år
... hvor har du det fra ??? - din mor kan til enhver tid henvende sig til kordegnekontoret på rigshospitalet og få deres fulde navne - derfra er det så op til dem der har bortadopteret om de ønsker kontakt !

Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-04-09 17:23

miritdk

Jeg tror nu at ponda ville overraske sin mor med en gave "her er dine aner" på hendes 75 års fødselsdag, men det kan jo være mig, der har misforstået det.

Men uanset om det er det ene eller det andet, så starter søgningen hos kordegnen

Kommentar
Fra : ponda

Dato : 11-04-09 20:10

Min mor er ikke 75 år
Min mor har selv prøvet at søge og fik den besked at hun først kunne få de oplysninger som hun ville have når hun bliver 75 år.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-04-09 20:14

Personfølsomme oplysninger er tilgængelige efter 75 år.

Det gælder ikke oplysninger om en selv.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-04-09 09:05

http://www.familiestyrelsen.dk/adoption/1/

læs ovenstående link - det giver dig et godt udgangspunkt

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-04-09 10:04

Citat
Min mor har selv prøvet at søge og fik den besked at hun først kunne få de oplysninger som hun ville have når hun bliver 75 år.

Hvor har din mor søgt ???

Men som udgangspunkt skal hun gøre, som jeg skrev den 11.04.09 kl. 13:23

Start med kordegnen.

Kommentar
Fra : ponda

Dato : 12-04-09 11:37

Mine 2 andre søskne har også prøvet, men de siger begge at sagen er lukket indtil hun bliver 75 år af hensyn til de biologiske forældre.

Jeg ved ikke hvad vej de er gået.
Men nu prøver jeg min/jeres måde

Jeg har skrevet til kordegnen på rigshospitalet og venter på svar og hvis det er hos ham dåbsatesten skal sendes til, venter jeg bare på at få en udskrift af ministerialbogen, men kan den sendes til mig, eller kommer den til min mor?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-04-09 11:59

Din mor har jo sin dåbsattest, så jeg vil mene det er der, hvor hun er blevet døbt/navngivet hun skal søge.

Kan din mor ikke selv søge ?

Nu ved jeg ikke om du og din mor stadig bor i København, men du kunne jo sammen med hende tage til den kirke, hvor hun er blevet døbt (jeg ved godt at hun på det tidspunkt var adopteret, men oplysningerne kan findes der)

Hvis det ikke lykkedes, så ret henvendelse til

http://www.familiestyrelsen.dk/adoption/1/

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-04-09 21:42

Citat
Mine 2 andre søskne har også prøvet, men de siger begge at sagen er lukket indtil hun bliver 75 år af hensyn til de biologiske forældre.
... det viser med al tydelighed at den biologiske mor ikke ønskede kontakt - måske begge forældre. (de har regnet med at til den tid levede ingen af dem)

Kommentar
Fra : ponda

Dato : 25-04-09 10:11

Så kom vi så langt, vi fik en udskrift af ministerialbogen og ud af den kunne man læse at de havde 1 barn i forvejen.
Jeg gik vidre til folkeregistret med alle oplysningerne.
Han er død og man kan ikke se at han havde nogle børn og hun findes ikke i det system.
Der var kun 1 i det system der hed Birthe, men hun hed noget andet til mellemnavn.
Jeg ringede til hendes søn og snakkede med ham, men det var ikke hende.

Hvor kan jeg søge nu for at få oplysninger om hende???
På de oplysninger som jeg har fået fra ministerialbogen står der ikke de 4 sidste i deres cpr.nr kan jeg få dem et sted?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 25-04-09 10:33

Alle personer der fra og med den 2. april 1968 var tilmeldt et dansk folkeregister eller er blevet tilmeldt et dansk folkeregister efter denne dato er registreret med et personnummer.

Personer bosiddende på Grønland tildeles et personnummer, der fra og med den 1. maj 1972 er tilmeldt et dansk folkeregister eller er blevet tilmeldt et dansk folkeregister efter denne dato.

Derudover tildeles personer, der er bosat udenfor Danmark, men er medlem af ATP eller er skattepligtig efter skattekontrolloven, et personnummer.

Det bemærkes ATP-personnumre og kildeskattepersonnumre er rigtige personnumre. Personer med disse personnumre vil beholde personnumrene i tilfælde af, at disse senere bliver tilmeldt et dansk folkeregister.

http://www.cpr.dk/cpr/site.aspx?p=132&ArticleTypeID=52&t=ForsideVisartikel&Articleid=4257

Kommentar
Fra : ans

Dato : 25-04-09 10:40

Var det hos kordegnen du fik udskrift fra ministerialbogen ?

Men som jeg tidligere har skrevet så søg hjælp her med de oplysninger du nu har

http://www.familiestyrelsen.dk/adoption/1/

Jeg tror ikke du kan få oplyst et cpr.nr

Men prøv nu Familiestyrelsen.

Kommentar
Fra : ponda

Dato : 25-04-09 11:04

Teil jeg forstår ikke helt hvor du vil hen... jeg vil gerne vide hvor jeg kan få de sidste 4 oplyst?

Kommentar
Fra : ponda

Dato : 25-04-09 11:05

ans nej ikke fra dem, jeg fik en anden adresse som jeg sendte det til.

Kommentar
Fra : ponda

Dato : 25-04-09 11:09

ans jeg har prøvet alt det der står på den side du henviser til, jeg vil gerne vide hvor jeg kan gå hen efter der...

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 25-04-09 11:11

Citat
Teil jeg forstår ikke helt hvor du vil hen... jeg vil gerne vide hvor jeg kan få de sidste 4 oplyst?

Dem kan du ikke bruge til ret meget.

Før 1968 havde vi ikke de fire sidste cifre.
Og de bliver IKKE noteret i ministerialbogen.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 25-04-09 11:13

ponda

Har du kontaktet Familiestyrelsen ?

De sidste fire cifre kan du ikke få oplyst.

Kommentar
Fra : ponda

Dato : 25-04-09 11:15

Teil jo jeg kan netop bruge dem, da hun ikke findes i deres system på sin fødselsdato ville det jo værer en del nemmere med de sidste 4, hvis hun evt har fået navneforandring...

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 25-04-09 11:15

En gang til for Prins K...
Døde personer før 1968 fik ikke et cpr nr. med de fire sidste cifre

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 25-04-09 11:17

Ministerialbogen for afdøde er tilgængelig 10 år efter dødsfald.

Hvis det kan hjælpe.

Kommentar
Fra : ponda

Dato : 25-04-09 11:23

Men kan jeg få den, "når jeg ikke er i familie med hende", jeg kan vel ikke få den hvis jeg siger at jeg er hendes biologiske barnebarn, de oplysninger står jo ingen steder.

Hendes far som de fandt på folkeregistret... der fik jeg de sidste 4.
Så de må jo have fået dem på et tidspunkt og han er født 16 år tidligere end hendes mor.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 25-04-09 11:27

Hvis hun kender til hvornår de døde og hvilket sogn.

Så er næste skridt, find dødsannoncen i avisen,
der kan du måske se navne på de efterladte.
Se også efter en nekrolog, den kan også give oplysninger.

Kommentar
Fra : ponda

Dato : 25-04-09 11:33

Ja jeg har oplysningerne om hendes far, men hendes mor kunne lige så godt være i live, hun er født i 1926, hun var kun 19 år da hun fik min mor.
Og problemet er jo at jeg ikke har andet på hendes mor andet end en fødselsdato og en adresse som hun havde i 1945.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 25-04-09 11:34

ponda

Hvorfor lader du ikke din mor søge ???

Hun vil have større mulighed for at komme videre.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 25-04-09 11:36

Citat
Hvis hun kender til hvornår de døde og hvilket sogn.

Så er næste skridt, find dødsannoncen i avisen,
der kan du måske se navne på de efterladte.
Se også efter en nekrolog, den kan også give oplysninger.

Èn gang til for Prins K...

Kommentar
Fra : ponda

Dato : 25-04-09 12:28

ans jeg har fået fuldmagt i sagen, så vi kommer lige langt.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 25-04-09 16:42

Hvis du ikke har kontaktet Familiestyrelsen, så gør det.

De er så de eneste, der kan hjælpe dig, med at komme videre.

Kommentar
Fra : Finn_Kyhn

Dato : 27-05-09 20:44

For 52 kr. kan du i folkeregistre betale dig fra at få en adresse (eller kirkegård) anno 2009, på hvor din mormor er i dag, udfra den adresse du har fra 1945.