/ Forside/ Interesser / Helbred / Handicap / Spørgsmål
10  valde. 300
Mén grad efter ulykke.
Fra : vedikkealt
Vist : 6064 gange
100 point
Dato : 10-04-09 21:19

I 2003 væltede vedkommende på knallert.

Ulykkesforsikringen anerkendte, at skaden var dækket.

Tidligt i 2006 vurderede forsikringsselskabetat skaden kunne give en erstatning, svarende til en mén grad på 12 %.

Senere sammen år, efter indsigelse, satte forsikringsselskabet mén graden op til 15 %.

Sidst i 2008 fik vedkommende tilkendt ""invalide"" pension, da knæet aldrig er kommet til at fungerer igen.

Så nu er spørgsmålet...

Kan det, at vedkommende nu er tilkendt invalide pension, være en sådan skærpende omstændighed i forhold til forsikrings selskabet, at sagen bør genoptages med henblik på at få tilkendt en større erstatning / mén grad.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 10-04-09 21:28

Jeg har selv får udbetalt erstatning fra min Ulykkesforsikring, og når men% er fastsat er det mega svært at ændre den til noget større. Min mengrad blev fastlagt at en læge som forsikringen valgte.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 10-04-09 21:37

# granner01

Det kan jeg godt forstå...så langt...at hvis du var færdigbehandlet da lægen fastsatte mén graden, så er det sådan.

Her var vedkommende under udredning / behandling da mén graden blev fastsat både første og anden gang.

Så spørgsmålet er nu...hvor der ikke kan gøres mere for vedkommende, om så sagen kan / skal tages op igen..??

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 10-04-09 21:39

invalidepension er en forældet betegnelse for det der i dag hedder førtidspension. Jeg har førtidspension efter de regler der gjaldt før 2003. da blev der sat en resterhvervsevne, der fx kunne være 1/3. Se efter i førtidspensionsbevillingen hvad der står. Hvis der er en resterhvervsevne på 1/3, skulle man tro at méngraden ville være 75%. Så må det være muligt at tage sagen op igen

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 10-04-09 21:56

Du kan bede personen om at ringe til forsikringen, det gjorde jeg da jeg efter 1½ år var færdigbehandlet (en behandling som forsikringen betalte) Jeg bad om en vurdering af min tilstand og så kom der brev om at jeg skulle møde hos den og den læge på det og det sygehus.

Forsikringen skal have at vide at nu er der ikke mere at gøre.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 10-04-09 21:57

# skytten49

Ja...selvfølgelig hedder det førtidspension i dag.

Og så kigger jeg lige efter hvad der står i førtidspensions bevillingen.

Tak for rådet...

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 10-04-09 21:59

Når det gælder førtidspension og en mengrad fra forsikringen, så er det to forskellige ting.

Procenten i førtidspensionen er en vurdering af hele personens arbejdsevne.

Mengraden fra en forsikring er er vurdering af en skades omfang med henblik på erstatning.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 10-04-09 22:05

# granner01

Her har forsikringen ikke betalt for behandlingerne...og det skyldes, at der her er tale om en fritids ulykkes forsikring.

Var ulykken sket på arbejde, havde arbejdsgiverens forsikring jo skulle holde på.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 10-04-09 22:07

Jeg fik udbetalt erstatning fra min fritidsulykkesforsikring, men da min læge søgte førtidspension, så talte min mengrad kun med i et større billede at heldredstilstanden. Den var ikke afgørende. Og jeg fik afslag på pension.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 10-04-09 22:10

# granner01

Joo jeg er nu godt klar over at mén graden ikke er 100 %, selv om førtidspensionen er 100 %.

Men en mén grad på 15 % lyder alligevel ikke af meget, når skaden er den direkte årsag til den direkte vej til førtidspensionen.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 10-04-09 22:14

Nej men en mengrad på 15 er uden betydning i et større billede. Det at det ene knæ ikke fungerer begrænser personen. Der er mange job som personen ikke kan. Det er en vurdering.

Og mengrader er helt faste, en hånd 8%, en albue 15%, en fod 8%, et knæ 15%. Jeg ved ikke om det er de nøjagtige %, men det er princippet. Forsikringen sætter lave % fordi en % udløser udbetaling af penge.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 10-04-09 22:17

# skytten49

Nu har jeg kigget efter...der står...

Begrundelse:

Begrundelsen er, at din arbejdsevne efter vores vurdering ikke kan forbedres ved aktiverings - revaliderings og behandlingsmæsssige eller andre foranstaltninger, der henvises til vurdering fra ((censur ))

Jeg opfatter det som en ren standart tekst.

Og kommunens indstilling er kommet i stand efter at vedkommende har været til ALT hvad kommunen kunne finde på i de forgangne 5 år, også at give vedkommende et nyt knæ.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 10-04-09 22:21

Men hvis ikke jeg husker fejl, gives pensionen ikke hvis ikke erhvervsevnen er forringet med 50% eller mere

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-04-09 22:29

Der er to slags erstatninger.... en for mén og en for erhvervsevnetab

Den sidste bliver udregnet efter hvor mange år du ville have kunne været på arbejdsmarkedet endnu, hvor meget du ville kunne have tjent osv

Mén erstatningen har helt faste beløb, og vil kunne blive udbetalt et år efter ulykken hvis mén er mere end 5%

Og så til dit spørgsmål.........ja sagen skal tages om, da det har ført til pension

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 10-04-09 22:32

Sagen kan ikke tages om uden at kontakte forsikringen. Så bed personen om at ringe til forsikringen og meddele at sagen er udredet.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 10-04-09 22:50

# granner01

Dine mén tabel skriverier førte mig ind på Arbejdsskadestyrelsens mén tabel...

og her står...

D.2.7.19. Ikke velfungerende kunstigt knæled - 12 - 25 %

Så helt sikkert skal forsikrings selskabet kontaktes igen...da hver mén grad her tæller 4000 kr.

Og da forsikrings selskabet kom til de 15 % var det undervejs i behandlingen....så der er stadig 10 x 4000 kr., at gå efter...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-04-09 22:53

Méngrads erstatningen er den mindste af de erstatninger, så husk også erhvervsevnetabserstatningen (selvfølgelig afhængig af den skadeslidtes alder)

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 10-04-09 23:10

# Nordsted1

Erhversevnetabserstatningen..??

Hvor kommer den egentligt fra...??

Mon den også er i fritids ulykkes forsikringen...skal undersøges..

Har du andre hint om hvor jeg skal hige og søge...

Da ulykken skete havde vedkommende vel 15 - 18 år tilbage på arbejdsmarkedet.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 10-04-09 23:22

Forsikringen tæller ikke fra hvornår skaden skete, den tæller fra hvornår det blev bevist at skaden var invaliderende.
Og der er ikke i min ulykkesforsikring erhvervstab includeret. Det gives der ikke erstatning for.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-04-09 00:17

Citat
Kan det, at vedkommende nu er tilkendt invalide pension, være en sådan skærpende omstændighed i forhold til forsikrings selskabet, at sagen bør genoptages med henblik på at få tilkendt en større erstatning / mén grad

Det tror jeg ikke du skal regne med.

Normalt er det sådan, at der i papirerne tages højde for, om graden af mén er på sit endelige stadie eller om den kan forværres, d.v.s. at såfremt mén efter en skade skønnes at kunne udvikle sig til det værre efter´erstatningen er udbetalt, vil det fremgå af papirerne fra forsikringen, at sagen kan tages op inden for eks. en 5 års periode.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-04-09 06:36

Citat
Erhversevnetabserstatningen..??

Arbejdsskadestyrelsen, laver udtalelsen, og forsikringen udbetaler pengene

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 11-04-09 07:31

# Nordsted1

TAK for denne oplysning Nordsted1...

Men jeg har åbenbart ikke stillet spørgsmålet helt klart.

Hvad er det for en forsikring...indbo...?...ulykkes...? fagforening...?...jeg er squ ette helt mæ Nordsted1...

Eller er det noget vores system udbetaler, alene fordi man har mistet arbejdsevnen.?

Fortsat god Påske...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-04-09 07:36

Det er den forsikring arbejdsgiveren har på sine ansatte............prøv at ringe til fagforeningen for at få råd og vejledning

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-04-09 07:41
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-04-09 07:43

Dette link beskriver bedre end det første link

http://www.advokat-rosendahl.dk/files/909-Erhvervsevnetabserstatning.pdf

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 11-04-09 08:13

Hej Nordsted1

Nu ved jeg ikke OM jeg har læst det du har linket til som fanden læser bibelen...

Men der står....

Citat
hvis din skade er omfattet af enten erstatningsansvarslovens
regler (ex. færdselsskade, patientskade, arbejdsgiveransvarsskade) – men ikke på din egen
tegnede ulykkesforsikring.

Og da der her er tale om en færdselsskade, ser den i min optik ikke ud til at være dækket.

Men advokaten bor kun en 60 km. herfra...så måske hun var et besøg værd...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-04-09 08:23

Du skal lige have starten af teksten med

Erhvervsevnetabet er den erstatningspost der vejer tungest i økonomisk henseende. Du kan få
erhvervsevnetabserstatning, hvis din skade er omfattet af enten erstatningsansvarslovens
regler (ex. færdselsskade, patientskade, arbejdsgiveransvarsskade) –
men ikke på din egen
tegnede ulykkesforsikring. For at få erhvervsevnetabserstatning er der dog en række
betingelser, der skal være opfyldt. Det er vigtigt, du er særdeles opmærksom på dine
rettigheder, ellers risikerer du at miste mange penge

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 11-04-09 08:30

Du har ret...Nordsted1...

Her er helt sikkert noget jeg skal have studeret nærmere for vedkommende.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-04-09 08:46

Sørgeligt at man skal skal finde rundt i den jungle

Men det er erhvervsevnetabsforsikringen der "gir'" mest, selvfølgelig skal din bekendte også have sin retmæssige erstatning for mén oveni

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-04-09 08:52

Citat
Erhvervsevnetabet er den erstatningspost der vejer tungest i økonomisk henseende. Du kan få
erhvervsevnetabserstatning, hvis din skade er omfattet af enten erstatningsansvarslovens
regler (ex. færdselsskade, patientskade, arbejdsgiveransvarsskade) –men ikke på din egen
tegnede ulykkesforsikring. For at få erhvervsevnetabserstatning er der dog en række
betingelser, der skal være opfyldt. Det er vigtigt, du er særdeles opmærksom på dine
rettigheder, ellers risikerer du at miste mange penge

Rolig nu......det er hvis det er en modpart der er skyld i skaden, at dennes fordikring udbetaler for evt. erhvervsevnetab.

Citat
Her har forsikringen ikke betalt for behandlingerne...og det skyldes, at der her er tale om en fritids ulykkes forsikring

Det forstår jeg, som at der er tale om et solouheld hvor personens egen fritidsulykkesforsikring har dækket erstatningen for mén....og der står det klart og tydeligt

Citat
Du kan få
erhvervsevnetabserstatning, hvis din skade er omfattet af enten erstatningsansvarslovens
regler (ex. færdselsskade, patientskade, arbejdsgiveransvarsskade)

MEN::

Citat
men ikke på din egen
tegnede ulykkesforsikring

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 11-04-09 08:57

# Nordsted1

JA...sørgeligt er ORDET..

INGEN på vejen igennem alverdens behandlinger fortæller hvad man også skal være opmærksom på.

Der skulle ligge en folder på alle biblioteker der hedder ... Kommer du til skade...er HER vigtig information.

Men det koster...

Men for mig personligt, der er så mærkeligt skruet sammen, at jeg som Bisidder synes det er en udfordring og spændende, at sidde og læse...og ikke mindst sætte mig ind i det..er jo en anden sag.

Nogle synes det er en mærkelig hobby...men dem om det.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 11-04-09 09:04

# dova

Tak for udredningen...

Jeg forstod bare ex...som ikke dækket af....det er jo lige omvendt...

Og JA...det var et solo uheld.

SÅ efter påske skal jeg have bestilt en audiens hos den Advokat som Nordsted1 linkede til.

Og til dem der hænger ved tråden her...vender jeg tilbage når dette møde er overstået...går jo som optimist ud fra...at i gerne vil høre noget...

Kommentar
Fra : alka

Dato : 11-04-09 10:42

Som Nordsted1 rigtigt skriver, så er der to skadesformer: Mén skade og erhvervsevnetab, og de har som sådan intet med hinanden at gøre, da der ertale om to forskellige dækninger, og som dækker forskelligt.

En ulykkesforsikring (fritid/heltid) dækker alene en mén skade. En mén skade kan fx være tab af syn på de ene øje, eller mistet en finger mv. En mén skade skal være på mindst 5% for at give erstatning.

Erhvervsevnetab har intet med en mén skade at gøre. Erhvervsevnetab starter på 15% og opefter.

Et erhvervsevnetab vil sige, at ens evne til at erhverve sig selv er nedsat, og så har man nogle standardtakster til de forskellige %-nedsættelser. Hvis et tab fx er opgjort til 40% og man skal bruge fx en benprotese, og protesen er velfungerende, kan %-satsen nedsættes. Hvis protesen er dårligt fungerende, kan %-satsen sættes op.

For at få tilkendt førtidspension i dag, skal alle muligheder være afprøvet. Pensionen kan tilkendes af sociale, fysiske eller psykiske årsager. Når man har været gennem denne "ydmygende mølle", og det viser sig, at man fx kan klare 15 timers - eller mere - ikke belastende og skånsomt arbejde kan der blive tale om fleksjob.

Kan man ikke klare op til 15 timers ikke belastende arbejde, kan der arbejdes hen imod en førtidspension, og for at få den tilkendt, skal man stort set ikke have en arbejdsevne tilbage.

At man får tilkendt førtidspension, har derfor ikke noget med ens méngrad at gøre.

Som udgangspunkt, så skal man altid klage til sit forsikringsselskab over den mén grad de tilkender én, da det som oftest ender med, at graden bliver større. Vil man klage til Arbejdsskadestyrelsen, koster det ca. 4.000 kr. som tilbagebetales helt- eller delvist, afhængig af, hvor meget medhold man får.

Det lyder "voldsomt", at vedkommende har fået tilkendt førtidspension pga. knæet alene, da pgl.s' erhvervsevne normalt ikke vil være varrigt nedsat med 100%, så der har formentlig været andre grunde som sociale eller psykologiske årsager, som har lagt til grund for kendelsen, men naturligvis kan der også være andre årsager, som der ikke er blevet oplyst om her.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 11-04-09 14:20

vedikkealt

Din bekendt er faldet på sin knallert og har beskadiget knæet. Det har gjort at han i dag har en mengrad på 15% hos hans egen forsikring og en tilkendt pension med 100%.

Jeg kan godt forstå din interesse i at hjælpe mennesker i nød, jeg har selv gjort det i stor udstrækning. Gør det dog ikke ret meget mere.

Er det korrekt at det er mandens egen fritidsulykkeforsikring som har dømt ham 15% skadet?
Er det det så er der ikke tab af erhvervsevne involveret. Det handler kun om at få erstatning for den skade man har fået. Den skalde kan du måske få forhøjet, men ikke uden at snakke med forsikringen, endnu bedre skrive til dem efter samtale.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 19-05-09 06:19

Sidste....

ALKA forsikring har udbedt sig yderlige...så sagen er ikke afvist i første hug...

Og til alka...

Jooo...pensionen skyldes alene knæet...i en special læge erklæring står der....der vurderes udfra pt. problemer med knæet, og selv med kommunale hjælpeforanstaltning vil pt. ikke kunne genoptage nogen form for lønarbejde igen...

Og i kommunens endelige profil af personen står der heller intet om at pensionen OGSÅ tildeles af sociale årsager.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-05-09 07:55

Det lyder da lovende

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 04-06-09 06:38

Sidste...

Alka har nu sat deres læge konsulent til at nærlæse en speciallæge erklæring fra en ortopæd kirurg.

Og det koster jo nok Alka flere tusinde kr....

De kunne da bare have sluppet en 10 kg, så var den sag ude af verden....

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 11-06-09 06:28

Og HER ventes stadig på ALKA forsikring...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-06-09 08:04

Alka er ikke nem at danse med.... tålmodighed er en dyd

Og hvis det hele trækker for meget ud, så dur speciallægeerklæringerne ikke mere, og alle undersøgelser skal gå om