/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
15 år gammel bøde
Fra : botage
Vist : 685 gange
200 point
Dato : 10-04-09 07:49

hej, en bekendt har fået en bøde tilsendt fra odense politi, bøden er 16 år gammel? og det er første gang han har hørt fra dem.
er det ikke lidt vel sent at sende en bøde?

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 10-04-09 07:55

Det må da være en forsinket aprilsnar

Mon ikke den er faldet for aldersgrænsen!

mvh klaudi

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 10-04-09 07:56

De har nok holdt øje med ham i årene, for at se om en gentagelse af forteelsen kunne udløse fængsel

Kommentar
Fra : Westwod9830

Dato : 10-04-09 08:43

Man skal jo ta sin straf uanset hvad, men 16 år er lang tid og vente på en bøde

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 10-04-09 08:44

Tilsyneladende er den forældet.

http://jm.schultzboghandel.dk/upload/microsites/jm/ebooks/bet1441/bet1441-7.htm

Medmindre politiet kan bevise, at de har adviseret ham jævnligt, såfremt de forsøger at inddrive bøden uden held, træder en ny 3/5 årig periode i kraft, således behøver de blot sende en reminder hvert 3/5 år for at holde liv i kravet

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-04-09 09:47

Du nægter bare at annerkende bøden, så skal politiet indbringe sagen for domstolen.

Jeg gad se den politidirektør , som tør komme i retten med en så gammel sag.

Så du kan tage det ganske roligt.
Svar at du intet kan huske at have gjort noget forkert, og derfor ikke vil acceptere bøden.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 10-04-09 09:53

Hvem af de mange fartsyndere kan iøvrigt huske at de har kørt 80% for stærkt en given dato for 15 år siden når farten sidder i blodet ?

Kommentar
Fra : botage

Dato : 10-04-09 10:10

min bekendte har været stofmisbruger men har ikke brugt stoffer i 15 år og har hele tiden betalt gammel gæld til det offentlige og nu troede han at det endelig var overstået, han er førtidspensionist pgr.af en hjerneblødning , bøden/kravet er betaling for et ophold i en arrest på 3 mndr. Da han ringede til politiet sagde de at de ville give ham ro til at komme sig, derfor det sene krav????de sagde at hvis de skulle inddrive gælden skulle han betale det af fire gange, men de ville overgive det til skattevæsenet.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 10-04-09 10:39

Kravet er forældet såfremt de ikke har gjort det gældene tidligere.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-04-09 10:52

Citat
og det er første gang han har hørt fra dem.

Citat
bøden/kravet er betaling for et ophold i en arrest på 3 mndr

Det er IKKE en bøde - det er gæld til det offentlige/staten for kost og logi....

Den forældes ALDRIG (nøjagtig som skyldig skat) - og er garanteret blevet opkrævet tidligere....

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 10-04-09 13:43

Hvis du søger om at slippe for bøden pga. at det er gået så lang tid, så får du nok slippe at betale den. Men har du gemt dig og ikke boet på den adresse du var tilmeldt så må du nok betale.Jeg ville prøve at søge om at slippe.
alimak

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 10-04-09 15:27

Njet, regningen for kost og logi bliver ikke forældet, iøvrigt noget der er blevet kritiseret flere gange.