/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
tilslutning af forstærker?
Fra : lyhne1
Vist : 569 gange
100 point
Dato : 09-04-09 20:18

Hejsa

Ja, spørgsmålet er nok dumt, men here goes
Kan man tilslutte en forstærker på en højttalerudgang?
sagen er at jeg har en afspiller, med direkte tilsluttede højttalere. Jeg kunne gdt tænke mig a tilslutte en forstærker, for at få flere højttalerudgange. Er dette en umulig opgave?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 09-04-09 20:20

Citat
forstærker på en højttalerudgang?

Brug line out

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 09-04-09 20:21

Citat
afspiller, med direkte tilsluttede højttalere.

Mellem afspilleren og ht ligger der en forstærker, ellers får du ikke
ret meget lyd.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-04-09 20:37

Citat
Ja, spørgsmålet er nok dumt

Hvor har du ret

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-04-09 20:58

Sagtens, men du skal indskyde en spændingsdeler.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 09-04-09 21:17

Hvis du kun har den mulighed, så kan du indskyde en 5,1 kohm i serie på den varme leder, for hver kanal, og en 150 ohm på tværs, på den side af den anden modstand, som sidder ind imod udgangsforstærkerens højttalerudgang.
Så skal du bare tilpasse udgangsniveauet på den forstærker du tapper lyden fra, så den ikke bliver overstyret.

Det var den måde man gjorde i mine unge dage, da der ikke var så mange tilslutninger at vælge imellem.

Kommentar
Fra : lyhne1

Dato : 09-04-09 21:48

Tak for de hurtige kommentarer

Teil-> 1, Der er ingen Line Out. 2, Det er klart.
Refi-> Tja
3773+Severino-> Det giver jo godt nok mening, da man selvfølgelig vil få dobbelt-forstærkning. Jeg drømte bare om at det ville være nemt

Kommentar
Fra : severino

Dato : 09-04-09 22:16

Citat
Jeg drømte bare om at det ville være nemt

Så svært er det da heller ikke, hvis du kan bruge en loddekolbe uden at svide hele huset af!
Jeg har selv tidligere lavet sådanne tilpasninger, hvor alle fire modstande var lagt ind i datidens stiktype 5 benet din med 180 grader benstilling.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 09-04-09 23:24

ja men belastningsmodstanden på 150 OHm skal om på den anden side for at danne en spændingsdeler.

altså
højtaler udgang Forstærker indgang
Varm------------------5,1 kOhm---------------------------------------
|
150 Ohm
|
-kold leder ---------------------------------------|-------------------------

Hvis det dæmper for meget mindskes 5,1 kOhm

Kommentar
Fra : transor

Dato : 09-04-09 23:25

Desværre blev min tegning noget ødelagt ved en automatisk linielængde ændring efter afsendelsen.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 10-04-09 11:11

Hvis man nu skal lodde og montere modstande,
så vil jeg da lave et line out stik, arbejdet er ikke
mere indviklet.
Og du slipper for den afhængighed af lystyrken
når du tar signalet på ht udgang.
Find en elektronikmand hvis du ikke selv klarer det.
Operationen er ganske enkel.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 10-04-09 11:12

lystyrken = lydstyrken

Kommentar
Fra : lyhne1

Dato : 10-04-09 11:52

Super. Og hvis jeg får lavet en line out, er det så bare et Jack->Phono-kabel

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 10-04-09 12:27

Netop