|
| Kommentar Fra : morten_m |
Dato : 08-04-09 19:28 |
|
Vi har lige fundet ud af at tændingsrørene ikke laver gnist når man holder dem på motorblokken.
Hvad er der galt?
| |
| Kommentar Fra : Beestone |
Dato : 08-04-09 19:51 |
|
Man tjekker ikke gnist ved at pille et tændrør ud.
man plukker én af tændrørs hætterne af, sætter en rund skruetrækker ind, og med en tør klud justerer man sådan ca. til 1cm (10mm) afstand fra klinge til stel.
Et fungerende tændings system SKAL uden problem overhovedet, sagtens kunne give en knaldende fed blå gnist på 10mm i fri luft.
Endda meget mere -
Men 10mm er absolut minimum, da det som en bred tommel regel svarer til 10kV, og normalt afgiver tændings systemet mindst 20kV højspænding i gnisten.
Kan man kun få en lille genert og bange rødlig gnist på et par mm, så er der noget galt med tændspolen, eller tændmodulet, eller der mangler en ordentlig 12V til tændmodul eller tændspole.
| |
|
Jeg har selv haft et par Escort'er, herlig bil
Hvor gammel er den?
Mit GÆT er at det er rotor/fordeler.
Jeg har til dato aldrig været ude for en defekt tændspole på en bil.
| |
| Kommentar Fra : transor |
Dato : 08-04-09 19:57 |
|
Hvis det er en moderne motor med regulering ud fra iltsonde i udstødningen, går det jo helt bananas, når den ikke er forbundet . sonden måler ilt og der sprøjtes alt for meget brændstof ind.
I skulle holde jer fra sådan noget.Det støjer , forurener og ødelægger motoren.
| |
| Kommentar Fra : Cortina01 |
Dato : 08-04-09 23:14 |
|
Er du hundrede på, at det er starteren der gnistrer ? Isåfald er det nok fordi i har brændt den af.
Hvis udstødningen ikke har gået gennem katalysatoren og dermed også har passeret lambdasonden, er der garanteret gået totalt kaos i computerstyringen. Bilen har en dobbelt tændspole, der enten tænder på et og fire, eller to og tre samtidigt. Da den ene cylinder altid vil være i udblæsningsfasen, har det ikke nogen praktisk betydning, andet end en "spildt" gnist. Følerne sidder ved den ene knastaksel og på blokken ind mod svinghjulet. De SKAL spille sammen for, at få korrekt tændingstidspunkt. Jeg tror, at i er bedst tjent med, at få den bil til mekaniker.
Hele møllen skal times korrekt, tændspolerne fungere optimalt, og selvfølgelig skal starteren kunne tørne motoren. Ellers hjælper det ikke meget, vel ?
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Dette spørgsmål er blevet annulleret, det er derfor ikke muligt for at tilføje flere kommentarer.
| |
|
|