/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
ulovlig fremleje, boligstøtte
Fra : maldi
Vist : 2973 gange
30 point
Dato : 04-04-09 23:46

Min mand og jeg er for nylig flyttet ind i en fremlejet lejlighed i kbh. Kvinden som fremlejer andelen, er flyttet sammen med sin kæreste som også bor i kbh. Jeg har været inde på Lejernes LO, hvor jeg har læst at man ikke må fremleje sin bolig blot for at flytte sammen med kæresten (man kan kun fremeleje hvis man er på udlandsophold eller bor langt væk fra andelen). Jeg har skrevet under på en kontrakt, men kan se at andelsforeningens stempel og underskrift mangler. Desuden er min husleje på 6200 kr (uden regninger) for 71 m2, jeg synes selv det er ok deal, men på Lejernes LO står der, at jeg kun bør betale max 900 pr m2 årligt, så vidt jeg kan se betaler vi altså for meget. (kan det passe?)

Jeg er ret glad for lejligheden og er egentlig ikke interesseret i at melde sagen nogen steder.

Mit spørgsmål er;
jeg har tænkt mig at søge boligstøtte, da min mand og jeg begge er studerende, men er dette en dum ide, hvis jeg gerne vil beholde lejligheden (hun har jo reelt ikke ret til at fremleje den)?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 05-04-09 00:36

Det er de enkelte udlejere, private eller boligselskaber, der sætter reglerne for fremleje, men det er nok generelt udlandsophold som Du selv nævner der giver ret til fremleje, man kan f.eks ikke flytte og beholde lejligheden som "reserve".

I princippet er der fri prissætning hvad huslejens størrelse angår, men lejerens udgifter skal stå i forhold til ejendommens udgifter.

Boligstøtte kan altid søges, men der skal foreligge en lovlig lejekontrakt med udspeciferede udgifter, antennebidrag f.eks. vil blive fratrukket før støtten udregnes.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 05-04-09 06:17

i en andelboligforenig er der nøgle vedtægter som der sikkert står ang. fremleje. bestyrelsen SKAL med garanti godkende en evt. lejekontrakt og lejer samt størelsen af huslejen mm. udlejer kan også ved brud på vedtægterne føre til eksklution af foreningen og tvinge ham til salg

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 05-04-09 13:37

Det er jo ret tydligt at det ikke er helt efter bogen... Da du gerne vil blive er dine muligheder lig 0.

Du kan ikke melde det uden selv at blive ramt, du kan ikke få boligstøtte uden at melde det og så vidre.

Det eneste du har af muligheder er at snakke med din udlejer det kan være at hun vil sætte din husleje ned eller andet... Det kan også være at når hun finder ud af at du ved det ikke er efter bogen smider dig ud... Det ville jeg da gøre hvorfor havde tage chancen med at du holder mund når man kan finde en anden.