/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
antennebidrag
Fra : assies
Vist : 968 gange
100 point
Dato : 03-04-09 20:01

Jeg bor i et klubværelse, og da jeg ikke har Tv vil jeg gerne vide om der er mulighed for ikke at skulle betale antennebidrag. Jeg har snakket med bestyrelsen, og de siger det ikke er muligt.....fordi...... og så siger de ikke mere.
Er der nogen der ved om det passer og evt har en begrundelse.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-04-09 20:15

Du må jo vide, hvad du har skrevet under på, da du lejede klubværelset.

Citat
Jeg har snakket med bestyrelsen, og de siger det ikke er muligt.....fordi......

Så må du jo spørge dem igen og få en nærmere forklaring på "fordi"

Jeg tror ikke du kan slippe, da det formentlig står i lejekontrakten, at lejen er incl. antennebidrag, og det har du skrevet under på.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-04-09 21:16

Kan kun sige som Ans.....

Du har garanteret skrevet under på det....

Tænk hvis de ALLE solgte deres fjernsyn - så hang foreningen på regningen

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 04-04-09 02:48

Nej, det er ikke muligt, så ville gratister straks benytte sig af det og stadig sidde foran tossekassen.

Man kan heller ikke få nedsat vandbidraget ved at påstå at man kun tager bad en gang om året

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 04-04-09 03:11

Du kan jo også bruge dit antennesignal gennem din pc

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 04-04-09 16:12

Antenne bidraget kan du ikke slipe for, da det er en tilslutningsmulighed, uanset om du bruger den eller ej.

Lejoloven fra Retsinfo.dk

Kapitel VII A

Lejerens betaling til fællesantenne og adgang
til elektroniske kommunikationstjenester m.v.

§ 46 c. Er ejendommen forsynet med eget fællesantenneanlæg til radio- og fjernsynsmodtagelse, eller har ejendommen programforsyning udefra, kan udlejeren forlange de nødvendige og rimelige udgifter til etablering og forbedring, jf. stk. 2, og drift heraf refunderet, herunder udgifter til administration. Det samme gælder for ejendommens forsyning med adgang til elektroniske kommunikationstjenester. Udgifterne fordeles ligeligt på de lejemål i ejendommen, som ifølge aftale med lejeren er forpligtet til at bidrage til fællesantenneanlægget eller til den fælles forsyning med adgang til elektroniske kommunikationstjenester. I ejendomme, hvor lejeren har individuelt valg af programudbud eller elektroniske kommunikationstjenester, skal den enkelte lejer dog kun betale for de programmer eller de elektroniske kommunikationstjenester, lejeren har adgang til. Udgifterne kan ikke indeholdes i lejen.

Stk. 2. Har udlejeren efter aftale med lejeren etableret eller forbedret ejendommens programforsyning eller forsyning med adgang til elektroniske kommunikationstjenester, kan udlejeren forlange, at lejeren godtgør udlejeren de etablerings- og forbedringsudgifter, der med rimelighed er afholdt. Uden aftale kan udlejeren dog forlange godtgørelse for udgifter, der med rimelighed er afholdt til forbedringer, det påhviler udlejeren at udføre efter anden lovgivning. Udlejer kan forlange en passende forrentning og afskrivning af udgifterne. Udgifter til vedligeholdelse af fællesantenneanlæg eller fælles forsyning med adgang til elektroniske kommunikationstjenester kan ikke fradrages på ejendommens konti for udvendig vedligeholdelse, jf. §§ 18 og 18 b i lov om midlertidig regulering af boligforholdene. Der kan ikke beregnes lejeforhøjelse efter § 58 for etablering og forbedring af fællesantenner.

Stk. 3. Lejerens bidrag til udgifter efter stk. 1 er pligtig pengeydelse i lejeforholdet, jf. § 93, stk. 1, litra a.

§ 46 d. Leverer udlejeren fælles programsignaler eller fælles forsyning med adgang til elektroniske kommunikationstjenester i ejendommen, kan udlejeren uanset modstående aftale med 6 måneders varsel meddele lejeren, at udlejeren bringer leveringen af fælles programsignaler eller fælles forsyning med adgang til elektroniske kommunikationstjenester i ejendommen til ophør.

Stk. 2. Har udlejeren gjort sig skyldig i grov tilsidesættelse af sine forpligtelser vedrørende administration af fællesantenneanlægget eller den fælles forsyning med adgang til elektroniske kommunikationstjenester m.v., kan lejeren med virkning for fremtiden frigøre sig fra forpligtelsen til at modtage de programsignaler eller den fælles adgang til elektroniske kommunikationstjenester, som udlejeren foranstalter fordelt i ejendommen.

§ 46 e. Huslejenævnet afgør uenighed imellem lejeren og udlejeren vedrørende §§ 46 c og 46 d.

Stk. 2. Efter lejerens anmodning skal huslejenævnet afgøre, om udlejeren har opkrævet større beløb end tilladt efter § 46 c, stk. 1. Har udlejeren efter nævnets afgørelse opkrævet større beløb end tilladt, kan lejeren forlange det for meget betalte tilbage. § 6, stk. 3, 2. og 3. pkt., finder tilsvarende anvendelse.

§ 46 f. Bestemmelserne i § 46 c kan ikke fraviges til skade for lejeren. Bestemmelserne i §§ 46 d og 46 e kan ikke fraviges.