/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
opvaskemaskinen
Fra : Rosalil
Vist : 649 gange
100 point
Dato : 03-04-09 08:11

Nu har jeg endelig fået orden sat min opvaksemaskine til efter at have ventet på det nogle år.

Men men men, jeg synes ikke opvasken bliver ren.

Der er ikke mange i huset efter børnene er flyttet, så det tager nogle dage at fylde den op. Men det er også det jeg stiller ind i maskinen samme dag der ikke bliver rent.

Er der nogen som kan give nogle forslag til hvad jeg kan have af problemer?

Rosalil

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 03-04-09 08:19

Det er formentligt noget med den valgte temperatur.

Hvis du har valgt økoprogram på f.eks. 50 grader, siger erfaringen, at det er nødvendigt med en indledende afskylning for at fjerne det værste "snavs".
Hvis du ikke "gider" det, så vælg opvaskemaskinens højeste temperatur f.eks. 75 grader (bruger mere energi).

Brug gerne tabs af god kvalitet.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 03-04-09 08:23

Jeg går ud fra du har checket/renset åbningerne i spulearmene, når min opper driller sidder der som regel et eller andet i et eller flere af hullerne.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 03-04-09 08:36

Det er rigtigt Vagn - men jeg forstod, at det er en ny maskine, der blot ikke var blevet tilsluttet før nu.
Selvfølgeligt er det vigtigt at køre afkalkning/rensning med jævne mellemrum.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 03-04-09 10:38

Hej. Jeg har haft min opvaskemaskine i brug nu i flere år UDEN problemer af nogen som helst slags, - en Baucknecht, købt i 1995.
Også hos os er børnene flyttet hjemme fra, så jeg samler opvask over flere dage. Ingen problem med "snavset" her, da jeg altid blødgør det brugte service i køkkenvasken med lidt koldt vand, og børster resterne af, inden servicet stilles ind i maskinen. Derved er der ingen madrester der tørrer fast, dette gælder også bestik, så undgås "rustpletter" på bestikket. Til daglig bruges kun spareprogram, og kun enkelte gange en højere temperatur/program. Opsamlings-sien behøves sjælden at renses, da der ingen madrester er. Bruger almindelig maskin vaske pulver.
Opvasken bliver altid skindende ren. Det eneste jeg har behøvet at regulere er, afspændings dysen, og den fungerer bedst på "laveste blus".
Alle større køkkengrej, så som gryder, køkkenknive mm. ryger ikke ind i maskinen, men bliver altid vasket for hånd.
MVH Akle

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 03-04-09 14:14

Og hvis du ikke bruger Neophos så skal der salt på maskinen. I et kammer der sidder nede i bunden.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-04-09 15:02

Der skal salt i alle opvaskere også selv om de bruger et bestemt mærke tabs eller pulver.
Det andet er salgsgøgl.

det burde også være overflødigt skylle opvasken inden man sætter den ind. Hos os er spareprogrammet normalt nok til daglig opvask . Kun fastbrænte ting i gryde og lignende kræver højere temperatur og længere tid.

Afkalkning af en opvaker eller særligt rengøring er inderligt overflødigt den bruger blødgjort vand og kalker ikke til ( når man husker salt) . Den bliver også vasket hver dag med skarp lud .

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 03-04-09 18:13

Tak for de mange svar.

Det er ganske rigtigt at maskinen ikke har været brugt nogle år, og den er ikke ny.

Nej jeg har ikke renset/tjekket spulearmene, hvor sidder de? - Hvordan kan jeg se om de trænger til at blive renset.

Jeg har hørt fra flere at det ikke skulle være nødvendigt at skylle servicet før man sætter det i opvasken, man bruger også for meget energi og vand. Men det kan være det skal gøres alligevel, det er jo ikke meningen at der skal sidde madsnavs i drikkeglasset efter opvask.

Og måske er det temperaturen der er for lav, det vil jeg prøve næste gang.

Jeg kan ikke huske hvad forskellen er på fint og groft salt i maskinen.

Rosalil

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 03-04-09 20:45

Der sidder et plastik låg i bunden af maskinen til salt påfyldning, groft eller fint, begge dele fungerer. Fyld på til du kan nå ned til det med dine fingre, sådan ca..

Spule armene er de to ting der kan køre rundt inde i maskinen til at plaske vandet rundt

Hvilket mærke / model snakker vi om?
Skifter den vandet, eller kører den i det samme beskidte vand?
For ellers er det nok på tide at kontrollere afløbet.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 03-04-09 21:15

Når du har fundet spulearmene, den ene sidder i bunden under den nederste kurs, den anden under den øverste kurv, så kig efter om hullerne i dem er stoppet, prik evt. snask ud med en kødnål el. lign. Hvis du ikke kan fådet ud kan de skrues af og rystes rene, eller skylles rene under en hane.

Og du har helt ret, det er spild af vand mv. at gøre andet end at skrabe madrester af og sætte tallerkner mv. ind i maskinen hurtigt efter det er brugt og lukke maksinen, så snavset ikke tørrer ind. Jeg har kun gryder/pander der kan gå i opperen, så den bliver normalt fyldt dagligt, men hveranden dag virker også fint.

Der sidder også et filter i bunden af maskinen, som skal renses engang imellem, kan nemt tages ud og spules under vandhanen

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 03-04-09 22:55

Det er en Baukneckt. Jeg forstår ikke lige hvad du mener med om den skifer vand, det går jeg stærkt ud fra, der er ikke noget vand i maskinen. Er det ikke kun på industrimaskiner at man bruger vandet igen og igen?
Og hvad har afløbet lige med det at gøre? Vandet ud af afløbet ikke ind.....? eller er der noget jeg har misforstået?

Hvad bruges saltet egentlig til?

Vagnr
er det filteret som sidder er under nettet til tallerkernerne? Der hvor madrester holdes tilbage? Det renser jeg jævnligt.

Men jeg har aldrig renset spulearmene....Det må jeg se på.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 03-04-09 23:32

Nogle opvaskere genbruger det sidste hold skyllevand til det første skyl.
Du skal ikke tænke på det med afløbet, det var kun vis den ikke skiftede vandet.

Saltet er forklaret længere oppe

Men ja, kontroller spulearmene.

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 100 point
Dato : 04-04-09 09:56

Ja, rosalil, det var det filter under tallerknerne, men det er sjældent det store problem.

Og når du kigger på hullerne i spulearmen skal du være opmrærksom på, at den øverste har huller både opad og nedad, mens den nederste kun har opad. Den nederste plejer man bare at kunne løfte op for at få af, den øverste er skruet fast, typisk sidder den i et plastrør der går op til toppen af maskinen, og i toppen sidder der er par hak, som du kan låse med en kniv el. lign., mens du drejer spulearmen. Og når du er i gang skal du selvfølgelig også checke om armene kan dreje rundt, ellers hjælper det ikke så meget.

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 04-04-09 10:57

Vagnr

Jeg skulle bare dreje på armene, og så var de løse. Nu er det renset, der var nu ikke meget skidt der, men lidt har også en betydning..

Jeg mangler kun at prøve den med temperaturen, så regner jeg med at kunne leve i Harmoni med min opvasker......måske en ide til næste års kursus for mænd og kvinder?

Jeg siger jer alle tak for kurset: "Lær' din opvasker at kende" og fortsættelsen: "lev bedre med din opvasker" håber ikke jeg behøver næste kursus "Hvordan du finder kærligheden til din opvasker igen"

Rosalil

Godkendelse af svar
Fra : Rosalil

Dato : 04-04-09 10:58

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 04-04-09 11:40

Selv tak, rosalil.

Jeg siger altid, at opperen er min bedste køkkenmaskine (det er mig der laver alt køkkenarbejdet)