/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
jævnstrømsmotor-shunt.
Fra : futze
Vist : 1018 gange
50 point
Dato : 02-04-09 20:29

Hvilke indvirkning har en modstand i serie med ankeret på en shuntmotor.
Hilsen
futze

Kommentar
Fra : fussy85

Dato : 02-04-09 20:39

Uden at være sikker ville jeg mener at det ville sætte motorens omdrejninger ned. Kunne du eventuelt skrive lidt mere om din problemstilling?

mvh fussy

Kommentar
Fra : futze

Dato : 02-04-09 20:53

Jeg har et projekt hvor der er monteret en kstern modstand på 0,3 ohm i serie med ankeret på en jævnstrømmotor på 15 kw.Den trækker i en bevægelse på en maskine i 4 Q, det vil sige at den bremser energien tilbage på det 3 fasede net.
Men hvilke virkning har modstnden.

Kommentar
Fra : fussy85

Dato : 02-04-09 21:22

Som sagt er jeg ikke helt sikker. men jeg vil tro at modstanden bremser motoren... men du skal nok vente på svar fra en der ved mere om dc motore end mig...

mvh fussy

Kommentar
Fra : futze

Dato : 02-04-09 21:42

Ja spændingsfallet over modstanden redusere jo for den samlede spænding til motorens anker hvilket jo må redusere hastigheden.
Så er spørgsmålet bare hvorfor.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 02-04-09 21:44

Er du sikker på reducering af hastigheden.

Jeg vil mene at du får mindre effekt ud af motoren.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-04-09 21:47

Ankerviklingen har jo i sig selv en modstad . En 0,3 Ohm modstan vil driftsmæssigt virke ligesådan.

Den duer ikke til at bremse med . Tværtimod. Bedst bremse får man ved at sætte en modstand parallelt over ankeret. Ag den skal have en større værdi, for at virke rimeligt.

Jeg tror nærmere der har været et regulerings eller målesystem involveret. Så har modstanden været brugt til at måle ankerstrømmen som et spændingsfald over modstanden.

Accepteret svar
Fra : fussy85

Modtaget 50 point
Dato : 02-04-09 22:01

Det lyder fornuftigt transor.

Godkendelse af svar
Fra : futze

Dato : 03-04-09 21:52

Tak for svaret fussy85.