/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Eau de Toilette eller Cologne
Fra : love4all
Vist : 2012 gange
21 point
Dato : 02-04-09 19:41

Hej

Jeg ser så tit at de forskellige parfumemærker reklamere med produkter Eau de Toilette Spray og Eau de Cologne Spray.
Hvad er forskelln på de to produkter ?

Accepteret svar
Fra : Line99

Modtaget 31 point
Dato : 02-04-09 19:52

Og så er der også Eau de parfum, forskellen er styrken af parfume delen i forholdt til sprit. Cologne er med mest sprit = billigst; toilette lidt kraftigere og parfumen kraftigst = dyrest.

Læs lidt mere f.eks. her: Parfumer, Eau de Toilette, Eau de Cologne
Miljøstyrelsens kosmetikguide
http://www.mst.dk/Kemikalier/Forbrugerguide/Kosmetikguiden/V%C3%A6lg+et+produkt/02011200.htm

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-04-09 19:59

Citat
eau de cologne, (fr. 'vand fra Köln'), kølnervand, opløsning af vellugtende æteriske olier i alkohol, mere eller mindre fortyndet med vand. De fleste eau de cologner indeholder 2-4% olie mod parfumernes 15-18%. Eau de toilette er sædvanligvis noget stærkere end eau de cologne.

Eau de cologne var oprindelig navnet på en parfume, der indeholdt olier af citron, appelsin, bergamot, rosmarin og orangeblomst. Den blev formentlig introduceret ca. 1695 af italieneren Paolo Feminis (d. 1736), der havde en krydderiforretning i Köln. Giovanni Maria Farina (1685-1766) bragte i 1709 parfumen på markedet under navnet eau admirable, fra 1742 eau de Cologne. I 1792 grundlagde Wilhelm Mülhens (1762-1841) en eau de cologne- og parfumefabrik på Glockengasse 4711; No. 4711 blev siden et velkendt varemærke. Se også parfume.

http://www.denstoredanske.dk/Livsstil,_sport_og_fritid/Sk%C3%B8nhedspleje/Hudpleje,_kosmetik_og_parfume/Eau_de_cologne

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-04-09 20:05
Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-04-09 20:06

Til den fine redegørelse hører så den lille tilføjelse at 4711 ikke var et husnummer i den lille gade (Gasse) Franskmændene have ved deres besættelse af køln, nummerret alle husene fortløbende.
så det var hus nr. 4711 i Køln.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-04-09 20:19

Historien om 4711 kan læses her

http://da.wikipedia.org/wiki/4711

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 02-04-09 20:20

En anden målestok som mange mange kvinder bruger (tror jeg)

Cologne kommer man på flere gange om dagen, duften forsvinder rimeligt hurtigt.

Toilette kommes på om morgenen og om aftenen hvis man skal ud.

Parfume skal man passe på med, kun en enkelt lille ditte dråbe, det dufter længe længe.

Godkendelse af svar
Fra : love4all

Dato : 02-04-09 22:13

Tak for svaret Line99.Der var mange fine svar, men du var først.