/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Søm eller skruer??
Fra : yesboss
Vist : 7702 gange
100 point
Dato : 02-04-09 12:27

Skal til at sætte klinkbeklædning (gran- 150x 3,2) fast på min carport, hvad er bedst at bruge!? Søm eller Skruer

mvh jesper

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 02-04-09 12:39

Søm eller Skruer
Ja! begge dele kan jo slåes i med en hammer, men skruerne er der jo kærv i så de kan skrues ud igen

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 02-04-09 12:54

Ja det kommer helt an på om du en dag vil have dem af igen for ellers er søm fine, hvis du har en sømpistol letter det selvfølgelig livet en hel del ;)

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 02-04-09 13:26

I gamle dage sømmede man næsten altid.
Sømning har den fordel frem for skruning at man med søm kan trække matrialerne sammen, det kan man ikke med skruer, hvis ikke der er boret glathul i det man skruer fast.
Når man bruger søm trækker sømmene matrialerne sammen.
bublebee mener at det er lettere at skille noget ad der er skruet. Det er jeg ikke enig i. Når skruer har siddet nogle år kan de være meget svære at skrue ud igen, især fordi der er så mange kærvtyper.
Vælger man den forkerte kærv, er skruerne meget svære at få ud og nogle kærve blive også ødelagt når skruen er skruet bund og skruetrækkeren køre rundt.
Brug søm, det hurtigere, bedre og billigere.

Bjørn

Kommentar
Fra : vvdriver

Dato : 02-04-09 14:16

Og husk at bruge varm galvaniseret søm
vvdriver

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-04-09 14:33

Søm er langt det nemmeste, og holder ( rigtigt dimensioneret ) lige så godt.

Vigtigt er det at vende træet, så det ikke med fugt og varmebevægelsen trækker sømmene ud .

Den gamle regel er at den dide , som har vendt indad i træet, skal vende udad på bygningen.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 02-04-09 18:36

Du bruger galvaniserede dykkere, og så dykker du de der ellers ville være synlige.
Og en regel er, at din dykkerlængde, skal være tre gange tykkelsen på den materialetykkelse du vil sømme fast..

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 02-04-09 21:18

stilkene har vist misforstået noget. man bruger ikke dykkere til beklædningsbrædder. det skal være søm med hoved.

tømreren

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 02-04-09 21:42

trimare46

stilkene misforstår alt altid.

per

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 02-04-09 22:01

Man ødelægger ikke skruer når man bruger de rigtige bits.

Men ellers er jeg enig, søm er sgu nemmest, billigst og holder fint

Kommentar
Fra : yesboss

Dato : 02-04-09 22:13

hvad med længden på sømmene?

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 02-04-09 22:24

Tja, ikke så lange at de stikker ud på den anden side.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 03-04-09 05:47

Kan du få noget ud af denne side, og stadig vil jeg bruge dykkere, for jeg regner med at det er trykimprægneret beklædning du taler om, hvis det er andre ædle træsorter du regner med, er det andre ting vi taler om:
http://www.trae.dk/index.asp?page=/Dokumenter/Dokument.asp%3FDokumentID%3D88
Og så overhører jeg klamphuggernes kommentarer.
Og ang. længden, kan du stadig stole på mit indlæg.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 03-04-09 17:56

længden på sømmene bestemmes af træets dimension. de skal være 3 x træets tykkelse som minimum og så skal de være varmgalvaniseret.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 03-04-09 20:02

Jeg ved ikke om det er mig der hentydes til som klamphugger, har fået den beskyldning før..
Men at sømmene ikke må være så lange at de stikker ud på den anden side er da rigtigt, så er de sgu da for lange.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-04-09 20:39

Alle håndværkere slår skruer i med en hammer.

Det siges at kruer, som er sømmet i, er bedre end søm, som er skruet i.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 03-04-09 22:34

Ta`det roligt taunusanden.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 03-04-09 23:20

Jeg er helt rolig