/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
hjælp til udskiftning af tag
Fra : ljtma
Vist : 830 gange
40 point
Dato : 02-04-09 11:20

Hej. Jeg pillede loftet ned i mit havehus for der var kun 2,20 til loftet - ville bare have åbent til brædderne under tagpladerne. Taget har ca 30graders hældning. Huset er 3,20m bredt og 6,30m langt. Det gik ikke så godt, for spærrene er næsten rådnet væk.

Nu har jeg tænkt mig at fjerne tagplader, undertagsbrædder og spær og sætte nye spær op.
Oppe under tagkippen ligger en slags "kip-bjælke" på højkant ca. 10x3cm igennem fra gavl til gavl.
Den vil jeg lade ligge, og bruge den til at rette de nye spær ind efter. - og så med ca 90cm mellemrum - lægge 2½x4" spær (halvdel) fra overremmen og "støtte" det af på den der eksisterende "kip". Så spær-del op i modsatte side - og skrue de to spærender sammen.
Når der er lagt et fag mere op, kan de jo "støtte" sig til hinanden - og når så spærrene ligger der har jeg tænkt mig at sømme nogle brædder med not og fer fast på spærrene. Evt det der rustik som bruges indendøre.

Mon jeg ikke kan undvære de der lægter på langs, og bare skrue eternittagpladerne fast på spær og brædder??
X fingre for det går godt, og gi mig evt et par gode råd ... Hilsen

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 02-04-09 12:14

Ja her er hjælp: Læg tagpap det holder næsten evigt. Eternit er det værste lort du kan komme i nærheden af. Meget kort levetid, og for det ikke skal være løgn, har de lige ændret 'bølgen' på de nye plader så det ikke er muligt at skifte en plade fra din ældre konstruktiond

Kommentar
Fra : ljtma

Dato : 02-04-09 13:35

hej Line99 - tak for dit svar, men... Ja, tagpap det ville jeg også helst ha lagt på, MEN bygningsmyndighederne kræver det er brandhæmmende - sagt til mig, at det skal være samme slags tag som nuværende = eternit. Det er noget med brandsikkerhed ved for kort afstand til nabobebyggelse.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 02-04-09 19:26

du bliver altså nødt til at ofre en gang lægter til dine tagplader. det andet duer ikke.
tømreren

Kommentar
Fra : TDKE72

Dato : 03-04-09 17:57

Helt enig med trimare46, lægter skal du lægge på. Det er et dumt sted at spare.