/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
Hvad er nøjsomhed?
Fra : GormDenGamle
Vist : 6381 gange
45 point
Dato : 01-04-09 08:20

Er der en der kan forklare på almindeligt sprog hvad nøjsomhed betyder?

Det er fra denne sammenhæg:

Det lå i sagens natur at man kun kunne være i stand til en sådan usædvanlig anspændelse hvis man var nøjsom med med alle andre beskæftigelser som ikke stod i direkte forbindelse med den slags forudbestemte handlinger.

Helst ikke et link til betydningen af det, da jeg har prøvet det uden at fatte en brik.
Så hvis der er en der kan skære det ud i pap i stedet for

Der ryger 20 point mere på til midnat, hvor jeg lukker.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 01-04-09 08:45

Nøjsomhed er det samme som sparsommelig

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 55 point
Dato : 01-04-09 08:51

Nøjsomhed er tilbageholdenhed med forbrug. Ofte er det synonymt med fattigdom, men en rig mand kan ogs vælge at leve nøjsomt. Han spiser simpel kost,bruge ikke penge på tøj osv.

I din tekst er ordt brugt i en overført betydning.
Citat
man var nøjsom med med alle andre beskæftigelser
Det betyder at man stort set ikke beskæftiger sig med andet.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 01-04-09 08:59

- Jeg er nøjsom med at rose andre ...
- Jeg er nøjsom med indkøb ...
- Jeg er nøjsom med min rengøring ...
- Jeg er nøjsom med mit vandforbrug ...
- Jeg er nøjsom med mit varmeforbrug ...
- Jeg er nøjsom med mit elforbrug ...
- Jeg er nøjsom osv ....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-04-09 09:22

Nøjsom = nøjes med = minimum forbrug = kan klare sig med lidt.
Nøjsom er en personlig sparsommelighed.
En nøjsom person kan godt være gavmild, overfor andre end sig selv.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 01-04-09 12:52

Vi havde, i Aarhus, engang en gammel posedame, som vandrede rundt i byen med sine mange poser (hele hendes ejendom).

Hendes frakke var snørret sammen af alverdens snor, da den havde mange år på bagen.

Hun blev tilbudt en ny frakke af stormagasinet Salling, men hun sagde fornærmet nejtak.

Dét kan man kalde "nøjsomhed".

Hanne

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 01-04-09 12:53

Jeg vil egentlig sidestille ordet "nøjsomhed" med "beskedenhed".

Er man nøjsom, er man ikke grådig.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-04-09 14:16

Og jeg vil gerne nøjes med de rigelige 25 point som er udlovet.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 01-04-09 19:24

Jeg behøver ingen poængser, bare lad Eyvind få dem alle

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-04-09 19:37

Der er rigelig med påænger, så moster kan da få halvdelen.
10 point er såmænd også rigeligt til mig.
Jeg tilhører nemlig en nøjsom generation.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 01-04-09 20:59

Det gør jeg tildels også, Eyvind.

Er mere taknemmelig for de små ting, end jeg oplever, mange er det i dag...

Tager ikke tingene som en selvfølge..

Godkendelse af svar
Fra : GormDenGamle

Dato : 02-04-09 11:17

Tak for hjælpen allesammen.