/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
gasbetonvæg og ophængt gasfyr
Fra : emikkel
Vist : 2479 gange
20 point
Dato : 31-03-09 22:04

har en 10cm gasbetonvæg bæreevne til et 110 l vægophængt gasfyr?

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 31-03-09 22:26

Med de rigtige rawlplugs og skruer kan du hænge tunge skabe og reoler op på en væg af gasbeton. Du skal bare sørge for, at der bliver brugt et tilstrækkeligt stort antal skruer, da skruerne relativt nemt trækkes ud af en væg af gasbeton. Forhandleren burde kunne fortælle dig, hvor mange skruer du skal bruge, og hvordan de skal sidde.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 31-03-09 22:29

...og vær så lige OBS på at pumpestøj i nogen tilfælde kan rende gennem væggen til det bagved liggende rum.

Og det er træls at høre på. En pumpe du ikke kan høre ret forfra, kan generere lavfrekvente lyde ala' en storebæltsfærge på den anden side af væggen. Så aldrig skrue noget op på en væg mod et soverum.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 31-03-09 22:49

Har en 160l VVB hængende på en 10cm gasbetonvæg - men jeg turde ikke stole på rawlplugs, så det blev til nogle gedigne gennemgående bolte og nogle ditto store skiver på den anden side af væggen.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 31-03-09 22:51

Klogt

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 31-03-09 23:03

ville anbefale det som berpox skriver

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 31-03-09 23:06

Endnu bedre, hvis det ikke er passende (feks på en væg i et værelse) ville et bette stativ de hviler på gulvet klart være at foretrække.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-04-09 00:08

En plade på den anden side af væggen og bolte igennem den er det sikre.

Men så er der det med støjen.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 01-04-09 02:09

ecko ecko ecko ecko..............

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 01-04-09 05:11

Nu er der jo forskel på om det er gasbetonelementer eller blokke på 20 cm, sidstnævnte meget anvendt i tressernes parcelbyggeri, dog mest som ydermure men også bærende indervægge.

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 01-04-09 07:44

med hensyn til støjen er det klogt at hænge den den på en ydervæg , ikke nødvendigt med gennemgående bolte , brug franske skruer evtl. ekspansionsskruer.

Accepteret svar
Fra : Gasmanden2

Modtaget 20 point
Dato : 01-04-09 17:21

110L væghængt gasfyr???

Menes der ikke 110L varmtvandsbeholder?

Hvis ja, så skal beslaget som VVBH hænger på have lidt flere huller, end de to der normalt er fra fabrikke. Bor to eller gerne tre nye huller, så du kan bore 4 eller 5 skruer i vægen.
Under normale forhold vil det ikke være et problem at bære 110 L i 4 eller 5 skruer.
Trækket vil være nedaf og ikke udaf i skruerne.
Hvis du er det mindste i tvivl, kan du sætte et vinkelbeslag, eller et brædt/lægte i bunden af VVBH, der er fastgjort i vægen, for ydligere aflastning. Dette kan ikke ses til dagligt.
Vil du gå med "livrem og seler" kan du samtidig sætte et ½" jernrør med flange foran på VVBH, ned til gulvet.

Held og lykke

Gasmanden2

Godkendelse af svar
Fra : emikkel

Dato : 01-04-09 18:19

Tak for svaret Gasmanden2.

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 01-04-09 18:26

Velbekommen...