/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Afrunding i Excel
Fra : kondivand
Vist : 4430 gange
50 point
Dato : 31-03-09 12:26

Når jeg afrunder i Excel bruger jeg normalt følgende, hvis jeg f.eks. skal afrunde til nærmese 100:
=afrund(tal/100;0)*100

Jeg synes blot det ville være nemmere, hvis jeg kunne definere nogle celler, så de automatisk gør det. Dog har jeg ikke rigtigt forstået mekanismerne med at bruge ##.##0,ller hvordan det nu skal se ud.

Er der nogen der kan vise mig, hvordan jeg skal gøre, hvis jeg gerne vil have en celle defineret til f.eks. at afrunde til nærmeste 10, 100, 1000 osv.

På forhånd tak.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-03-09 12:40

Det har du jo selv givet svaret på.....

=afrund(CELLEREFERENCE/100;0)*100

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-03-09 12:41

Altså 51 i A1 vil give 100 i B1 med følgende formel =afrund(A1/100;0)*100 i B1

49 vil give 0

Kommentar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 31-03-09 13:06

Hej

Som jeg forstår det, så ønsker du hjælp til at FORMATERE en celle, så den af sig selv afrunder til nærmeste hele 100.

Jeg har kikket på "formater celle" og det du nævner med #.##0,00 o.s.v. det har (så vidt jeg har hørt) noget med afrunding at gøre, men noget med opstilling af tallet.

Dvs. hvis resultatet af cellens formel er 99,997 så vil et format som #.##0,00 give visningen 100,00 men det er altså kun i sidste ciffer der afrundes - så du kan altså ikke efrunde til hele 100 og få vist 00,00 i "slutningen".

Hvis nogen har en FORMATERINGS løsning, så glæder jeg mig til at se den - for den vil jeg også kunne bruge.

Hilsen

Leo Lund

Kommentar
Fra : kondivand

Dato : 31-03-09 13:08

Det jeg gerne vil have er, at jeg slet ikke skal arbejde med formler, men tvært i mod definere at alt hvad derindtastes i en given celle automatisk afrundes. Ellers skal jeg i princippet køre med dobbelte celler - en med værdien og en med den afrundede værdi.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-03-09 13:12

Citat
Ellers skal jeg i princippet køre med dobbelte celler - en med værdien og en med den afrundede værdi.

Det bliver du desværre nødt til

Du kan IKKE både have en formel og samtidig SKRIVE i cellen....

Afrundinger (i formaterede celler) kan kun foretages i forhold til decimaler

Kommentar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 31-03-09 13:14

Hej Kondivand

Vil det sige at du direkte i cellen indtaster (eller indkopiere) nogle værdier som så skal vises afrundet?

F.eks. kopieret fra andet program:
1.011,11 skal vises som 1.000,00
99.999,99 skal vises som 100.000,00
50,00 skal vises som 0,00

er det korrekt forstået.

For hvis det er en formel, så kan du jo blot "udenom" formlen i samme celle skrive

+afrund(BEREGNING;-2)

(lidt kortere formel end den du hidtil har brugt) hvorved der afrundes til "minus 2" decimaler, og dermed er i hele et hundrede.

Hilsen

Leo Lund

Kommentar
Fra : kondivand

Dato : 31-03-09 14:36

Hvis jeg skriver 147 i et felt, så skal den af sig selv rette det til 100.

Alternativt ved, at jeg markerer de relevante celler, og dernæst går i formater, celler og vælger den brugerformaterede formel, som herefter automatisk retter 147 til 100, hvis det er afrunding til nærmeste 100 jeg ønsker.

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 25 point
Dato : 01-04-09 12:21

Citat
Hvis jeg skriver 147 i et felt, så skal den af sig selv rette det til 100.

DET kan du ikke - du overskriver jo den eventuelle formel....

Og formatering alene kan ikke gøre det....

Godkendelse af svar
Fra : kondivand

Dato : 01-04-09 14:50

Tak for svaret refi.

Kommentar
Fra : winetaster

Dato : 20-05-09 12:58

Der kan køre en aktiv vba i baggrunden, der afrunder, når du forlader cellen

Mvh W.