/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Vista tabt efter inst af Linux
Fra : keniel
Vist : 561 gange
300 point
Dato : 30-03-09 18:28

Jeg prøvede at installere Ubuntu via Wubi, og fik blod på tanden for at installere helt med dual-boot med Vista. Noget gik galt, og nu kommer der ikke en dual-boot skærm op, men Ubuntu forsøger at starte op og ender med: fejl 22.
Fra Ubuntu boot-disk kan jeg se at alle Windows-filerne er intakte, men jeg kan ikke starte op i Windows. Desværre er Vista pre-installeret, og alle forsøg på at "recovery" er endt forgæves.
PC'en er en HP Pavilion 7000.
Hvis nogen kan hjælpe mig, vil jeg være dybt taknemmelig.

Kommentar
Fra : bja2

Dato : 30-03-09 18:38

Har du startet med Vista installationen

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 300 point
Dato : 30-03-09 19:28

Du henvender dig til Microsoft og får en tilsvarende installationsskive til vista. Det vigtige og det der tæller er at du har licensnummeret , som står på maskinen. Som regel en lille mærkat bagpå.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-03-09 19:31

Det er muligt at du kan redde MasterBootRecord med en Win 98 diskette.................hvis du har diskettedrev.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 31-03-09 01:47

Det er næsten umulig at guide dig gennem en rettelse her på nettet, der gået noget galt under installationen af Ubuntu, selv om jeg aldrig har hørt den her før, så er bootloaderen ikke korrekt opsat, jeg vil foreslå dig at geninstallere Ubuntu, simpelhen formatere den partion som Ubuntu ligger på nu, det kan du gøre med live CDen den har Gparted partions program, når du så geninstallere, så vælg den manuelle metode, den nederste af mulighederne, PAS PÅ af du får valgt den rigtige partion, Windows partionen er lyseblå, Ubuntu er grå og hvis du har en recovery partion til Vista, så er den sikkert grøn, lyseblå og grønne skal du ikke røre ved, swap partionen bør du også lade være som den er (brun) men den grå som Ubuntu ligger på, den skal formateres, vælg ext3 som filformat, så er du klar til at geninstallere, spørg endelig om mere hjælp, hvis du er usikker og vælger at geninstallere, Vista ligger der jo, men kan ikke starte fordi Grub loaderen har overtaget, men den ikke korrekt opsat, og så kan hverken den ene eller anden styresystem starte.
Hvis du har en recovery CD/DVD til Vista, så kan du også starte helt forfra og først installere Vista, og hvis du stadig har mod på det, så Ubuntu bagefter, før du gør det så kan du hente kopier af dine data og dokumenter med live CDen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-03-09 09:25

Jeg mener stadig, at du kan forsøge med en genopretning af MasterBootRecord.
Enten via diskettedrev eller med en win 98 startCD

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 31-03-09 11:15

Testdisk er måske et forsøg værd? http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-03-09 11:46

Eller denne startdiskette på CD:
http://www.hirsenet.dk/win98.htm

Ps. Den kommer ikke til at ligge ret længe.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 31-03-09 12:00

Muligt at fdisk kan klare det Eyvind, men kræver det ikke det er en patadisk under 120 gb? Synes jeg kan mindes nogle begrænsninger der? alternativt kan man jo downloade Ultimate boot cd http://www.ultimatebootcd.com/ Den indeholder nogle kraftige harddisktools

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 31-03-09 13:27

Det behøver i ikke at koge mere suppe på, hvis det er den løsning spørger foretrækker, så står det her hvordan: http://support.microsoft.com/kb/927392

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-03-09 14:02

Fdisk /mbr
enter
Den arbejder lidt og har som regel rettet MasterBootRecord op så windows kan starte.
Den har reddet mig et par gange.

Jeg har kun en harddisk på over 120 GB med styresystem så det ved jeg ikke Tedd.

Nu hvor O.V.N. har vist løsningen - vil jeg hoppe af igen og slette den win98CD.

Godkendelse af svar
Fra : keniel

Dato : 31-03-09 16:59

Tak for svaret transor.

Jeg har prøvet alle jeres forslag, og takke jer alle for jeres hjælp, men desværre har det ikke lykkedes mig at få maskinen op at stå igen. Jeg kontakter Microsoft og forsøger at få en CD og installere det hele igen. Endnu en gang tak for jeres hjælp.