/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Vedr. rengøring med klorin
Fra : susanna1974
Vist : 14548 gange
50 point
Dato : 30-03-09 14:42

Skal man hvis man bruger vand blandet med klorin til rengøring af fliser, vask, toilet mv. på badeværelset komme vand på overfladerne inden påføring af vand med klorin og efterskylle med vand? Jeg har fået af vide at eddikke kan skade fugerne på fliser, hvis man ikke kommer vand på inden rengøring, måske er det det samme, der gør sig gældende med klorin. Er der nogen, der har erfaring med klorin på armaturer? nogle siger at de kan blive matte af klorinvand? Er der nogen der kan hjælpe? kh Sanne

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 50 point
Dato : 30-03-09 16:37

For det første har klorin overhovedet ingen rengøringseffekt, det er kun bakteriedræbende over for visse bakterier.

Dernæst kan det blege, og især hvis det påføres ting i et ujævnt lag vil en blegning være meget synlig, derfor bør man aldrig bruge ufortyndet klorin, men vaske tingene af i en blanding ud fra den foreskrevne blandingsforhold.

Vigtigere end at gøre eks. fliserne våde først, er dog at efterskylle med rigelige mængder vand. Fordi klorin er ret giftigt.

Det gør ikke bare armaturerne matte (hvis du med armaturer mener vandhaner, bruser o.s.v), men klorin har en ætsende effekt på rustfrit stål, som armaturerne jo er fremstillet af

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 30-03-09 17:18

Hvis du skal gøre badeværelse rent, så bruger jeg en hjemmelavet blanding med salmiak i vand og 5 dråber opvaskemiddel. Det rengører grundigt vinduer, døre, vægge, badeværelser, men det renser ikke kalk af. Det må du gøre med et indkøbt rengøringsmiddel der kan klare kalk..

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 30-03-09 17:50

Men HUSK!

Aldrig blande salmiak og klorin!!!

Danner giftige dampe!

Hanne

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 30-03-09 19:06

Klorin virker affedtende om ikke andet, men fedt er jo ikke det der samler sig mest af på et badeværelse.

Desuden er Klorin temmeligt skadeligt for naturen og lugter ikke godt, så brug hellere et af de andre råd eller køb et universelt bad-rengøringsmiddel.

Vil Du blot "sterilisere" lidt så brug Rodalon.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-03-09 19:22

Klorin er godt til at dræbe og blege sorte pletter af skimmel.
Det duer derimod ikke til at fjerne kalk.

Jeg synes det er forkert at påstå at klorin er giftigt.

Alt er jo skadeligt i de forkerte mængder og ingen rengørigsmidler( andet end rent vand) er godt at indtage.

Klorin er såmænd kke mere giftig end salmiakker. Der menes formentlig ammoniakvand, som i gamle dage blev kaldt salmiakspiritus. Rigtig salmiak er et fast hvidt stof, som mest er kendt fordi det blandes i lakrids.

Det er i øvrigt noget sludder art set skulle være farligt at blande klorin ( natriumhypoklorit) med salmiakspiritus, De er begge stærkt alkaliske og reagerer næppe .
De er begge alkaliske og

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 30-03-09 20:04

Det er skam afprøvet...

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 30-03-09 20:16

Det er syre og klor der blandet bliver temmeligt giftigt.

En lille led syfilisbefængt østrigst korporal skød sig da han i 1945 fik regningen for storindkøb af omtalte ingredienser.

Som altid, luft ud når der bliver brugt krasse rengøringsmidler.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 30-03-09 21:29

Øv Dova, armaturene er ikke fremstillet af rustfrit stål, men messing der er forkromet.
Hold stærke rengoringsmidler væk fra armaturene.
Klorin er fint til at friske op på fugerne i badeværelset, (lige meget af vand og klorin),
skrub med en stiv børste og skyl efter med det samme.
Ellers har klorin ingen rengøringseffekt på klinkerne, brug almindelige badeværelses-rengøringsmidler, hvis de er blevet matte.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 30-03-09 21:30

LuffeA

det var da kedeligt at han ikke selv afprøvede effekten tidligere ca 10 år heil.

per

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 30-03-09 22:51

Eller gør som vi gør her i huset: vi bruger microfiberklude og damprensere, ingen gitige kemikalier her tak!

Man anbefaler ikke at blande klorin med andre rengøringsmidler genereelt, så er man på den sikre side

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 31-03-09 09:20

Rolig - ingen grund til panik!!!!

Eddike skader ikke fugerne som sådan - ihvertfald ikke mere end al andet rengøringsmiddel, som du sikkert allerede har stiftet bekendskab med. MEN jeg ANBEFALER - og det gælder for AL afkalkningsmiddel/rengøringsmiddel der skal fjerne kalk, at du kommer vand på fugerne først idet det FORLÆNGER levetiden/mindsker slidtagen.

Glem alt om at bruge klorin til rengøring medmindre du skal desinficere.

Mvh. ampere

Kommentar
Fra : susanna1974

Dato : 31-03-09 10:34

Hej Keldd du skriver at man skal holde stærke rengøringsmidler væk fra armaturer alstå brusehoveder, vandhaner mv. Hvad tænker du på mht. stærke rengøringsmidler? gælder det også ajax, froggy rengøringsmiddel?

Kommentar
Fra : susanna1974

Dato : 31-03-09 10:36

Hvad gør I vandhaner og brusehoveder rene i? en skriver her at man ikke må bruge stærke rengøringsmidler på armaturer. kh Sanne

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 31-03-09 11:46

Når jeg gør håndvasken ren, bruger jeg skurecreme, armaturet får samme behandling.

Bruger en blød børste og skyller godt efter, tørrer af tilsidst.

Toiletrens. Af og til står toilettet i "blød" med klorin. Herefter ingen Ajax før næste reng.

Fuger er lavet af bl.a. kalk, så deet....

Badeværelset generelt får en mild Ajax-klud, når kalken ikke skal jagtes, og en tør eengangs fiberklud (Liddl) (på en vægvasker) til daglig.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 31-03-09 16:31

Susanne74:
Når jeg skriver STÆRKE rengøringsmidler, mener jeg dem man bruger til toilettet,
de kan på kort tid også fjerne kromen på et bl.batteri.
Selv bruger jeg Ajax på en sprayflaske, der står kalkfjerner udenpå.
Den er meget hurtig,og får også køkkenvasken til at se ud som ny, så foruden kalk, fjerner den også fedtet.
Det meget omtalte Chilli bang bang, eller hvad pokker det hedder, kommer ikke i nærheden af Ajax, og nej, jeg har ikke aktier i Ajax, men jeg har et stort bruserum med glasdøre og "guld"
kanter, der prøvede jeg begge to, og Ajax var klart nr.1.
Hilsen Keldd...............VVS....Blik og Rør.

Godkendelse af svar
Fra : susanna1974

Dato : 01-04-09 11:29

Tak for svaret dova. Kærlig hilsen Sanne