/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Vedr. rengøring med klorin
Fra : susanna1974
Vist : 3716 gange
20 point
Dato : 30-03-09 11:19

Hejsa er der nogen, der ved, om man kan bruge vand med klorin til armaturer og til aftørring af køkkenbord, hvis jeg efterskyller med rent vand. Jeg er i tvivl om Klorinvand kan blege køkkenbord, da mit køkkenbord er grånistet linolium. Samt om klorinvand kan misfarve armaturer. Tusind tak for hjælpen. Kh Sanne

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 30-03-09 11:20

jeg turde nok ikke bruge det på køkkenbordet, for klorin er jo som sagt et afblegende middel

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 30-03-09 11:22

Det lyder mystisk at du har linoleum på køkken bordet, er det rigtigt vil jeg ikke bruge klorin, det bleger.

Kommentar
Fra : susanna1974

Dato : 30-03-09 11:46

Jeg har kun en lejebolig, og så bruger man jo ikke vildt dyre materialer. Det er bare en standard bordplade, jeg har. Det er jo en træplade, og jeg mener da, at det hedder linolium, det man beklæder sådan en bordplade med som standard

Kommentar
Fra : susanna1974

Dato : 30-03-09 11:47

Nogen der ved om klorinvand kan misfarve armaturer og om man skal efterskylle med rent vand?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 30-03-09 11:51

Linoleum er fremragende til et køkkenbord, men meget dyrt, da jeg købte til mit køkkenbord for 6-7 år siden lå det på 400 kr m2, det billigste sted jeg kunne finde.

Så mon ikke det er formica eller plastlaminat du har? Linoleum er lidt mat i overfladen og blødt, du kan sætte et mærke med en negl, men mærket forsvinder igen, de andre overflader er hårde og blanke.

Kommentar
Fra : susanna1974

Dato : 30-03-09 12:05

Hej Vagnr jo så er det nok formica eller plastlaminat, mit køkkenbord er belagt med s. Kan det tåle klorinvand ved du det?

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 30-03-09 12:11

du kan sagtens vaske armatur osv af i det - ved nu ikke rigtig med den bordplade. Men armatur skal også skylles efter til sidst.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 30-03-09 12:30

Hej Susanna1974

Jeg bruger aldrig Klorin til alm rengøring, det er på mange måder noget skidt rent miljømæssigt, se

http://www.miljoeogsundhed.dk/default.aspx?node=3504

Så jeg tør ikke sige om det kan skade. Jeg bruger næsten altid alm opvaskemiddel og vand, eller universalrengøringsmiddel, og det klarer næsten alt.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 20 point
Dato : 30-03-09 12:43

Jeg har også en køkkenbordplade af laminat.
Formica er også laminat, men en bestemt fabrik har eneret på det navn, så de andre kalder det bare laminat.
Brugsanvisningen anbefaler klorin til rengøring. Det skader hverken laminat eller tilstødende lyse trælister. blegeeffekten tager farvede pletter efter vin , rødbedesaft og lignende.

Klorin er stærkt alkalisk og bør derfor ikke bruges til ægte linoleun eller malede overflader.

Dine armaturer er formentlig malede og vil i længden blive matte af korin. Alkaliet vil efterhånden "ætse" malingen. Det er som med afsyring af malet træværk, hvor man bruger stærkt alkali til det.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 30-03-09 12:46

Hvorfor klorin???

Hvis det er for at "desinficere" er det meget bedre at bruge Rodalon (den blå). Det bleger ikke, men skal naturligvis også skylles efter.

Hvad er der i vejen med "Ajax"? Almindeligt universalmiddel er absolut at foretrække til almindelig daglig rengøring. Ved specielle lejligheder kan Rodalonen bruges (husk at den ikke må blandes med andre rengøringsmidler - så virker den ikke).

Hanne

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 30-03-09 12:47

Og husk handsker

Godkendelse af svar
Fra : susanna1974

Dato : 30-03-09 14:31

Tak for svaret transor.

Mange tak for dit svaret, meget grundigt og udførligt. Kh Sanne