/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Tørretumblers el-installation
Fra : Mike87
Vist : 1519 gange
10 point
Dato : 29-03-09 23:39

Hej.

Vi har købt en brugt AEG Laveterm 36600 tørretumbler, og skal have den installeret ovenpå vaskemaskinen. Der er strømudtag til formålet, men kom i tanker om tørretumbleren bruger 380v? og hvis den gør, og der er ikke er kraftstik i badeværelset, er der så noget at gøre?

På forhånd tak.

Mvh Mike.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 29-03-09 23:43

Hej.
Ja et 380 w stik kan laves om til 230.
Den vil så bare være lidt længere om at tørre tøjet.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 29-03-09 23:56

Øhhhh, du har ikke 400V og tumbleren skal bruge 400 V. Den går ikke. Du skal have en trikker på og have trukket et kabel og sat et stik op. Men alt afhænger af hvordan og hvorledes. Skal tumbleren have 2 eller 3 faser. Skal den have N. Hvis den skal have N'en med, er blæseren muligvis 230V og en til kobling kunne måske fuskes med stærkt forlænget tørretid til følge. Men der er mange ubekendte. Et diagram ville gøre underværker. Men som udgangspunkt - tilkobling er IKKE gør det selv - hvis der skal hekses noget.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-03-09 00:03

Har i andre installationer funder 400 V motorer (altså to faset) Ved ikke om de kunne finde på at putte den salgs i tørretumblere. Afvent hellere en hvidevarespecialist eller prøv at finde et data sheet på apparatet.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-03-09 00:13

Fandt en engelsk vejledning. Og i den snakker vi 1x230V forsikret med min 13A. Kig lige hvad der står på mærkepladen bagpå, inden vi kloger os alt for meget!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-03-09 00:14

Og 230V kan du godt hekse ud af et 400V stik, men det er ej GDS.

Accepteret svar
Fra : finnostervig

Modtaget 20 point
Dato : 30-03-09 00:38

Hej

Hvis du har et 400V stik til rådighed og skal bruge 230V :

1 ledning (blå)
1 ledning (brun -eller sort eller grå)
1 ledning (gul/grøn)

(forbehold for ældre installation, andre farver end nævnte)

Hvis du har et 400V stik til rådighed og skal bruge 400V :

1 ledning (brun -eller sort eller grå)
1 ledning (gul/grøn)

(forbehold for ældre installation, andre farver end nævnte)

Hvis du ser andre farver end nævnte, så oplys lige hvilke...

Mvh Finn

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-03-09 00:41

Hvis man ej er kyndig og/eller har et multimeter er GDS i den henseende ikke anbefalelsesværdigt Finn. Ejheller lovligt.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-03-09 00:44

Jeg er nu overbevist om, at den tøttetumbler bruger 220 volt,
På de tørretumblere jeg har haft, har der været et stik som passer i en ganske almindelig stikkontakt til 220 volt

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-03-09 00:44

Eksempel:

Her i huset fandtes blå jordledninger (det gjorde man dengang). Sådanne kedeligheder gør det til en lidt halvfarlig affære hvis man ikke ved hvad man roder med. Og et hug med fuldt drøn mellem to hænder passerer lige ind forbi pumpen. Det risikerer man at dø af.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-03-09 00:46

Citat
tøttetumbler

self. tøRRetumbler

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-03-09 00:47

Umiddelbart tror jeg du har ret Dova. Men Mike skriver den er til 400V. Som nævnte har vi flere gange set to fasede 400V motorer. Om sådan noget åndsvagt noget puttes i tumblere ved jeg ærligt talt ikke. Men normalt vil en nyere tumbler kræve 1 x 230V + J 13Amp. Derfor skal Mike lige lure på mærkeskiltet.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-03-09 00:48

øhmmm Dova.....Er den til at "tøtte" tøj med?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-03-09 01:26

Praktisk taget alle tørretumblere til almindelig husholdningsbrug skal kun have 220 V.

Men husk beskuyttelsesledningen ( jordledning i elektrikkerslang) skal være forbundet.

Hvis tumbleren har schuko- eller universalstik , bliver den ikke forbundet i en normal dandk stikkontakt, som er beregnet til tre ben.
Det tåbelige er at praktisk talt alle husholdningsmaskiner sælges med universalstikprop. Salget er lovligt, men det er tilslutning i et badeværelse ikke , med mindre man får anden stikprop eller en ovegangsdims.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-03-09 01:29

Og så lige en advarsel.
Man kan ikke basere en eltilslutning på farverne af vledningerne. Der bruges i praksis så mange vildt forskellige ustandardiserede farver at man risikerer både ulykker og afbrændte maskiner, hvis man tror på farverne.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-03-09 01:44

Igen godt gentaget Transor!

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 30-03-09 05:57

http://www.electrolux-ui.com:8080/1998/245/216935da.pdf

du skal have ny installation såfremt du ikke har 400V bruger i følge bruganvisningen 3,2kw
men kig på mærkepladen på maskinen og se hvad der stå
har du ikke 400v i din lejelighed / gruppetavle så er det billiger at købe en hel ny maskine

Godkendelse af svar
Fra : Mike87

Dato : 30-03-09 08:48

Tak for svaret finnostervig.

Kommentar
Fra : viggolars

Dato : 31-03-09 22:11

til 3773 det har Aldrig været tilladt med blå jordladning din installation er hamrende ulovlig