/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Strøm til ovn
Fra : SoMoney
Vist : 1184 gange
75 point
Dato : 29-03-09 22:43

Hej

Jeg står og er ved at skulle bestille et nyt komfur, men bliver i tvivl om hvorvidt den vil gå til den strøm jeg har. Det er denne her:

http://www.gorenje.dk/gastronomi/komfurer?c=164925

Vil den virke til helt alm. 220 V?

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 29-03-09 22:48

Spørger du om et gaskomfur vil virke til 220 v ?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 29-03-09 22:49

Det kan den, men den æder en hel gruppe selv!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 29-03-09 22:50

Den har elektrisk tænding og elektrisk ovn, derfor skal den have strøm!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 29-03-09 22:51

Dvs selve grillen i ovnen er el!

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 29-03-09 22:56

Jeg tier

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 29-03-09 23:01

Du behøver ikke være så flov Thomas, jeg har gaskomfur i kolonihaven og jeg anede ikke at man kan gå gaskomfur med el-ovn.

Accepteret svar
Fra : finnostervig

Modtaget 75 point
Dato : 30-03-09 00:29

Hej

Når jeg lige checker dit link - og læser PDF'en så :

Tilslutningsspændingen (230 V til N) skal kontrolleres af en
elektriker ved hjælp af en polsøger.
Tilslutningsbroerne skal anbringes, så de passer til
forholdene på installationsstedet!

Svaret må så være JA det kan den

Mvh Finn

Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-03-09 01:34

Ja det går lige. Men strømforbruget er så stort at du næsten ikke kan have anden belastning på den gruppe før en almindelig 10 A sikring ikke kan klare det mere.
Så hvis det er samme gruppe som lyset i køkkenet, må du øve dig i at lave mad i mørke.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-03-09 01:43

Godt gentaget Transor!

Kommentar
Fra : SoMoney

Dato : 30-03-09 02:26

Og nu smider jeg så lige det dumme spørgsmål på: Kan man så ikke fikse det ved at smide en lidt kraftigere sikring i?

Jeg ved selvfølgelig godt, at det ikke er måden at gøre det på. Men når jeg spørger alligevel, så er det fordi at mit nuværende komfur får relæet til at slå fra, når det når en vis temperatur. Det har det ikke altid gjort. Det har virket fint i flere år, inden det begyndte på det nummer.

Jeg havde egentlig konkluderet at komfuret var defekt, men nu tænker jeg det muligvis er et spørgsmål om at gruppen er overbelastet - og at forskellen mellem da det virkede og nu, muligvis er, at jeg har sat en anden, og mindre kraftig, sikring i?

Hvis ikke komfuret er defekt, så ender jeg jo i samme situation med et nyt komfur anyway - og det er der jo ikke noget ved

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-03-09 02:38

Er det HFI'en der kobler fra? Det lugter af overgang til J. Bare at skifte sikring kan/bør du ikke.

Kører komfuret idag på en lysgruppe? Eller har det sin egen?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-03-09 02:40

Har du automat sikringer kan de selvfølgelig hoppe. Men en større løser det ikke tilfredsstillende (og er heller ikke tilrådeligt).

Kommentar
Fra : SoMoney

Dato : 30-03-09 02:49

Det er HFI relæet der hopper fra.

Jeg kan bare ikke lure hvorfor det virkede tidligere, men ikke længere (med mindre komfuret selvfølgelig er defekt)

Der er kun en gruppe til hele køkkenet.

Hvor tror du der er en overgang, sagde du?

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 30-03-09 05:38

ja den kan sættes til en stikkontakt 230V 10A = 2300W - 2,3 KW det er det der stå i manuelen
den bliver med stor garanti leveret med en stikprop 230V lige til at sætte i stikkontakten

husk det er en vvs'er (gas) der skal tilslutte gassen

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 30-03-09 09:13

Med det forbrug af strøm tror jeg ikke den kan tilsluttes en almindelig 220v stikkontakt. Der er stor chance for at sikringen går.

hawaii7

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 30-03-09 16:35

en alm. stikkontakt er godkendt til et forbrug på 2300W så stikkontakten er ikke nået problem
men vil altid anbefale at have en seperat gruppe/sikring til en ovn.
men nu er det jo også kun hvis ALT er tændt i ovnen på en gang at forbruget er 2300W

Kommentar
Fra : fussy85

Dato : 30-03-09 21:43

Hvis HFI/HPFI relæet kobler fra bør du få en elektrikker til at megge installationen og finde en mulig overgang til jord.

-fussy

Kommentar
Fra : fussy85

Dato : 30-03-09 21:44

Ham kunne du eventuelt også spørge ang. mulighederne for at få en ekstra 16A gruppe til dit komfur.

Godkendelse af svar
Fra : SoMoney

Dato : 30-03-09 22:39

Tak for svaret finnostervig.