/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Mappe /filer LÅSE ??
Fra : Line99
Vist : 581 gange
70 point
Dato : 29-03-09 14:52

I windows ( og office 2003 ) gemmer man sine data i filer der ligger i mapper.

Hvordan låser (og låser op) jeg en mappe med alle de filer der ligger i, sådanne at der ikke kan skrives og gemmes ( der må gerne kunne læses og hentes ) ??

Håber at I kan hjælpe

(spørg gerne hvis jeg skal forklare nærmere)

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 29-03-09 14:57

Gå ind i stifinder og højreklikpå den mappe du vil sikre. Derefter vælges egenskaber. Nu kommer der en boks op og der har du et utal af muligheder. Men husk hvad du gør, så du kan finde ud af at fortryde hvis noget går galt.

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 29-03-09 15:27

Hej granner

det ser ud til at der i ''deling'' kan laves en ''privat'' men det er knyttet til den bruger der locket på, det er ikke nok så vidt jeg kan se - jeg vil kunne låse mappen - om man så må sige fra mig selv. Det er mig der ikke må komme til at skrive og gemme yderligere. Det kan man måske slet ikke

Findes der mon andre muligheder ??

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 29-03-09 15:31

Jeg kigger ind lidt senere

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-03-09 15:32

Det er i selve programmet som har oprettet filen, der kan du skrivebeskytte din fil og sætte kodeord på. som skal indtastes før du kan skrive i filen igen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-03-09 15:32

Hvis du LÅSER mappen er der heller ikke andre der kan se dem eller åbne dem...

Du skal skrivebeskytte hver enkelt fil...

Så kan de åbnes af alle men kun skrives i af dig...

Det gør du ved at "gemme som"

I det vindue der så kommer går du op i "funktioner" - "sikkerhedsindstillinger"

Læg KUN password på redigering - ellers kan andre ikke åbne dem...

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 29-03-09 16:42

Hvis jeg har noget liggende på cd er det jo så nemt, fordi de ikke kan skrives på med mindre det er cd-rw, og det ligger i brænderen, eller hvis det er en floppy så findes der en lille ''skubber'' så der ikke kan skrives på - det er noget i den stil jeg søger til en mappe med dens filer.

'' Du skal skrivebeskytte hver enkelt fil... '' hvis det er eneste mulighed tror jeg at det får lov til at ligge på cd'en; men tænk engang, at det ikke er noget man standard lige kan lave, jeg kan da ikke være den eneste, der gerne vil undgå at skrive til gammelt skrammel

Foreløbig tak for jeres indlæg

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 29-03-09 16:47

Højreklik på mappe med Dokumenter og vælg Egenskaber, der kan du vælge Skrivebeskyt
tryk ok, så spørges der om det skal gælde alle filer og mapper, ja, Ok

mvh klaudi

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-03-09 17:07

jeg kan stadig skrive og gemme i mit dokument efter den behandling Klaudi, så den virker ikke der er ingen vej uden om den office som har oprettet dokumentet, og der skrivebeskytte

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-03-09 17:07

Hvis det KUN er dig selv der har problemet er det DIG der skal skrivebeskyttes

Print filerne ud på papir og smid alle kuglepenne væk - så sker der ikke noget

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 29-03-09 17:10

refi vi skrivebeskytter lige ovn

Ovn har du husket at trykke : Anvend

men altså foreløbig har det virket for mig.

Klaudi det gør den sq det var lige det der skulle til

Jeg lavede en lille tester - og jeg får kun lov til at gemme en redigeret fil under et nyt navn - så hvis man gemmer nye filer skal der sættes hak for hver nye fil, men det er jo også ok.

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 29-03-09 17:12

ovn, hos mig står der et lille skygge hak, så klikker jeg et par gange til det er rigtigt sort farvet, trykker på anvend, og så funker det

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-03-09 17:13

ALLE regler og beskyttelser kan jo omgåes hvis det er det man vil

Bare spørg på Kandu

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 29-03-09 17:14

retter: selvfølgelig : anvend og ok

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 29-03-09 17:16

ovn kommer du ikke snart og skriver noget (jeg har hævet skrivebeskyttelsen igen )

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-03-09 17:16

Citat
retter: selvfølgelig : anvend og ok

Hvis du først har trykket anvend er OK ligegyldigt...

Hvis du derimod KUN trykker OK risikerer du det ikke virker...

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-03-09 17:22

Citat
ovn kommer du ikke snart og skriver noget
hvad skal jeg skrive at den metode ikke virker på min XP, jeg har skrivebeskyttet mappen med dokumenter og sat markering ved at det skal gælde undermapper og dokumenter, dokumenterne i mappen bliver IKKE skrive beskyttede, når jeg klikker på Egenskaber for hver dokument så er markeringen tom ud for skrivebeskyttelse når jeg så skrivebeskytter hver enkelt, så kan jeg åbne og skive i den, men skal gemme under et andet navn, når jeg afslutter office programmet, så jo den er på en måde skrive beskyttet, men den med at kunne skrive beskytte undermapper og filer i et hug, den funker altså ikke her

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-03-09 17:23

Og har klikket på både Anvend og Ok

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 29-03-09 17:25

,,,,, og så er du i stand til at hente dit doc ind, tilføje noget og gemme det under samme navn ???
(det er her at min siger at der er skrivebeskyttelse, jeg kan saktens gemme hvis jeg bare giver nyt navn)

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 29-03-09 17:25

er det word elelr Open Office ??

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 29-03-09 17:29

Du kan jo os lave en lille .bat fil som så enten sætter skrivebeskyttelsen, eller fjerner den.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-03-09 17:33

Citat
er det word elelr Open Office ??
og det spørger DU om, du ved da at jeg ikke vil betale for office programmer, det er doc filer og odt filer og rtf filer jeg har i den mappe, ingen af dem blev slrive beskyttet ved at skrive beskytte mappen og vælge at det også gælder undermapper og filer, der kan stadig skrives i dem, men når jeg afslutter/lukker så bliver jeg spurgt om Gem som og der kan jeg uden videre overskrive den beskyttede fil, hvis jeg vil gemme under samme navn

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 29-03-09 17:39

ovn så er det måske bare noget med at win ikke får lov til at bestemme over OO, men det har man ossse set andre eksempler på.. jeg prøver lige hos mig

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 29-03-09 17:40

Klaudi hvordan laver man sådanne en

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 29-03-09 17:41

Åbn Notepad (tomt vindue)
Indsæt dette

@echo off
echo Fjerner Skrive-beskyttelses attributter
echo.
pause
attrib *.* -R
echo.
echo Saadan, alle fjernet
echo.
pause

Gem filen som Srivbeskyt_Fjern.bat

Så åbner du Notepad engang mere (tomt vindue)

Indsætter dette

@echo off
echo Saetter Skrive-beskyttelses attributter
echo.
pause
attrib *.* +R
echo.
echo Saadan, alle sat
echo.
pause

Gem filen som Skrivebeskyt_Sæt.bat

Læg dem i den Dokument mappe som du vil skrivebeskytte
dobbeltklik på Skrivebeskyt_Sæt.bat for at skrivebeskytte
dobbeltklik på Skrivebeskyt_Fjern.bat for at fjerne skrivebeskyttelse igen

Er det til at finde ud af?

mvh klaudi

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-03-09 17:45

Ja - DOS kan meget....

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 29-03-09 17:48

Hent det her
http://peecee.dk/upload/view/162708

og pak ud til mappe med Dokumenter

mvh klaudi

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 29-03-09 18:02

HAH det virker helt fint

,,,,,, det er jeg meget glad for

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 29-03-09 18:04

hvis jeg nu fjerner pause mon jeg så kan slippe for at trykke på vilkårlig tast ???

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 29-03-09 18:06

OVN nu har ejg også lavet en tester med OO, og jeg får kun lov til at kigge på filen som var det et billede.. med win får jeg lov til at skrive alt det jeg vil men IKKE lov til at gemme i samme navn.

jeg kører med win xp home, hvad går du ??

men altså der skal skrivebeskyttes for hver ny fil, det er ikke det som er i mappen til enhver tid der er beskyttet

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 70 point
Dato : 29-03-09 18:08

Ja fjern bare pause, den første er for at du kan fortryde, ellers har den ingen betydning

mvh klaudi

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 29-03-09 18:14

jeg ahr også lige fjernet pause - så suuuuuuuuuuuuuuuuuser den bare igennem

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 29-03-09 18:17

Jeg lader den stå lidt endnu og så lukker jeg til Klaudi

Tusinde tak for al hjælp
I gør det hele lidt sjovere når man kører fast

Godkendelse af svar
Fra : Line99

Dato : 30-03-09 08:06

Tak for svaret Klaudi.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 30-03-09 08:28

Velbekommen