/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Køb af hus - Uden udbetaling
Fra : michael_30
Vist : 5029 gange
300 point
Dato : 28-03-09 22:45

Hej

Ville lige se om der er nogen der kan give nogle gode råd?

Vi skal flytte i den nærmeste fremtid, da boligforeningen skal renovere samtlige blokke. Vi skal så finde noget andet at bo i. Vi vil meget gerne købe hus, men har ikke til udbetalingen
Kan man købe hus uden den udbetaling? Hvis ja, hvor er det bedst at låne pengene?

Mvh. Michael

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 28-03-09 22:55

Snak med din bank, men det kan blive svært hvis i ingen opsparing har. Men måske skulle i satse på en andelsbolig? De er ikke nær så dyre og slet ikke nu.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-03-09 22:59

For bare et år siden kunne man låne pengene i banken, bare de kunne se, at i kunne klare jer

Nu er der kommet andre tider, og der er ejerboliger i hobetal, mange falder flere mill

Hvis i finder drømmehuset, så snak med ejeren af huset, mange er forhandlingsvillige, bare de kan få solgt

Accepteret svar
Fra : bentjuul

Modtaget 310 point
Dato : 28-03-09 23:24

Alt afhænger af jeres økonomi - så de eneste der kan give jer svaret er banken.

Men når du skriver
Citat
Vi skal flytte i den nærmeste fremtid, da boligforeningen skal renovere samtlige blokke. Vi skal så finde noget andet at bo i.
Det er vel boligselskabet der skal genhuse jer i renoveringsperioden ?

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 29-03-09 00:06

Prøv at høre hvad jeres bank vil være med til. Det er ikke nødvendigt at have til udbetaling hvis bare jeres økonomi er tilstrækkelig god i forhold til udgifterne til et eventuelt hus.

Andelsboliger er ikke lettere at få finansieret tværtimod.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 29-03-09 08:57

du skal forvente, at banken forlanger et rådighedsbeløb på mindst 7500kr pr md når alle fast udgifter er betalt. og hvis i har børn skal beløbet være væsentligt større. ellers kan det blive meget cær at låne til at købe hus for.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-03-09 11:32

Som husejer med lån til huset, skal man løbende præstere en opsparing. Den består i at man afdrager sin gæld og derved stadig øger sin egen andel af huset.
Hvis man ikke forud har kunnet præstere en opsparing, er der ikke megen tiltro til at man kan bagefter. Derfor skal der en god forklaring til for at overbevise banken om at man kan være husejer, når man ikke har til en udbetaling.

Rimelige forklaringer kan være at man hidtil har betalt en meget høj husleje, som man nu slipper for, eller man har afdraget store lån, som man nu er ude af.

Det er ikke lykken at købe hus og så måtte leve af havregrød og ikke have råd til en busbillet, hvis man før har haft bil , ferierejser og et dagligt vellevned.

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 29-03-09 14:11

Citat
Det er vel boligselskabet der skal genhuse jer i renoveringsperioden ?

Jo, det er planen. Det betyder bare at vi skal flytte inden renoveringsperioden. Og efter et ½ år kan vi flytte tilbage.
Det vil jeg ikke byde mine børn.
Og boligforeningen ved ikke om huslejen skal stige bagefter. Det ved de først efter renoveringen

Vi betaler pt. 8400kr i husleje for 114m2 incl. aconto varme og el. Regnede med at vi godt kunne sidde i et hus til omkring det samme.
Vores rådighedsbeløb ligger på ca. 11500 - 12000. Har 3 børn

Kommentar
Fra : alka

Dato : 30-03-09 07:22

Til 8400 kr. om måneden for at sidde i hus, skal i finde et hus til max 1.000.000 kr. hertil skal i tillægge forsikring øget vandforbrug og el, udgifter til have, vedligeholdelse, øget varmeudgifter. Hvis I regner med ca. 2.000 kr. oven i de 8400 kr. om måneden til det, er det ikke helt galt.

Skal i låne 20% til udbetaling/pantebrev, skal i forrente et lån på fx 200.000 kr. oven i, så I skal nok regne med ca. 5.000 kr. oven i de 8.400 kr., så i sidder for13.800 kr. om måneden.

Desværre får I ikke - selv i dag - meget hus for 1.000.000 kr.

Men det er prisværdigt af Jer, at i vil gøre det på denne måde.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 30-03-09 09:52

Hvor meget hus du kan købe afhænger naturligvis af lånetype, vil du have afdragsfrihed, flexlån med uden rente loft eller fastrente.

Hvis jeg var dig ville jeg seriøst overveje et hus i provinsen. Huset kan let være en million billigere for samme hus og selv om i får lidt ekstra transport tid ja så kan i jo betragte det som en slags arbejdtid for at tjene den million eller mere som jeres hus koster mindre.

Derudover er der en lang række fordele for børnefamilier. Der er ingen skoleklasser hvor mange børn ikke kan snakke ordentligt dansk, ingen bandevold, i det hele taget kan man give sine børn en tryghed de ikke får andre steder.

Flyt til Møn, Der er skov, sandstrand, fantastisk natur og de butikker i skal bruge og husene er til at komme til.

De her har de største udvalg
http://www.kraneled.dk/

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 30-03-09 20:12

Hej

Hvis I ikke har til udbetalingen - eller bare noget af udbetalingen, vil jeg råde jer til at finde en lejebolig og spare op istedet. Boligmarkedet er stadig på vej ned, og I risikerer at blive bundet til huset hvis I køber nu.

Mvh. ampere

Godkendelse af svar
Fra : michael_30

Dato : 30-05-09 07:01

Citat
Alt afhænger af jeres økonomi - så de eneste der kan give jer svaret er banken

Det gjorder vi, og samtidig fandt vi et passende hus til vores økonomi. Nu mangler vi kun papirarbejdet

Tak for svaret bentjuul.