/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Gulvvarme eller radiator?
Fra : Hefru
Vist : 3071 gange
20 point
Dato : 28-03-09 10:18

Vi er i færd med, at købe nyt hus (1971), og er i den forbindelse ved lave aftale med entreprenør om renovering af stueetagen.

Vi skal i stueetagen have væltet en del vægge, og derfor skal der lægges nyt klinkegulv, hvilket vil sige i stue, køkken, grovkøkken og bryggerset. (Ca. 90 kvm)

Vi havde besluttet, at vi ville have gulvvarme over det hele, men vi har hørt, at det er dyrere, at opvarme med gulvvarme end med radiatorer, kan det virkelig passe?

Er er nogen af jer der ar negative erfaringer med gulvvarme?

Håber i kan hjælpe, for vi kan ikke beslutte os for om vi skal beholde de eksisterende radiatorer, eller om vi skal have gulvvarme.

På forhånd tak for hjælpen

Helle

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 28-03-09 10:26
Kommentar
Fra : Hefru

Dato : 28-03-09 10:36

Jeg har læst den tidligere, men i deres terminologi er ældre huse fra før 1950, og vores er fra 1971 hmmm....
Det er også mere varmeregningen efter man har fået gulvvarme, jeg eftersøger

Men ellers tak for linket...

Helle

Accepteret svar
Fra : Keldd

Modtaget 30 point
Dato : 28-03-09 10:54

Behold dine radiatorer.
Jeg bor selv i et ældre hus, hvor der er gulvvarme i halvdelen.
Det er der stadigvæk, men gulvvarmen er lukket ned for længst, og der er sat radiatorer op.
Måske i et splinternyt hus det kunne betale sig med gulvvarme, men jeg ville ikke overveje gulvvarme i dit hus.
Jeg er selv VVS'er, og ved en smule om det du overvejer,så kig dine radiatorer efter, og thermostat
ventilerne, samt om dit fyr er up to date.
Du skulle også have lavet en del i huset skriver du, pas på, der er ifølge fjernsynet mange afsindige eksempler på at alt går galt, betal ikke før arbejdet er færdigt.
Held og lykke med huset.
Hilsen Keldd

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 28-03-09 11:06

Citat
Er er nogen af jer der ar negative erfaringer med gulvvarme

Ja vi er meget glade for vores ....så mon ikke det er forskelligt hvad folk mener

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-03-09 11:19

Der er flere fing som er afgørende for succes med gulvvarme.
Det er jo ikke nok at driftsprisen er i orden. Der skal jo også være en rimelig comfort.

for at det slal være rart er det vigtigt at gulvet kun opvarmes svagt ( lav varmegrad) men til gengæld ligeligt over det hele.
Hvis man ikke dimensionere og udfører det rigtigt endr man med for vart gul i den ene ende og for koldt iden anden.
Alene for at få en ordentlig fordeling skal gulvarmedelen have sin egen lavtemperaturkreds med egen pumpe og temperaturstyring. Man skal også have et vist minimum af radiatorer( i virkeligheden konvektorer) for at få den luftcirkulatind , der skal til for ikke at opleve koldt nedfald fra vinduer og ydervægge.

Økonomisk skal man medregne strømforbruget til ekstra cirkulationspumpe. Den øgede gulvtemperatur vil i stueetagen også give øget varmetab via soklen. Her er dit 71 hus sikker ikke så godt isoleret.
endelig tæller det at gulvvarme er et sløvt system , længe om at blive varmt, og meget "eftervarme". Derfor er det ikke så økonomisk som andre systemer hvis man vil udnytte nattesænkning og sænkning fravær om dagen,
Det reagere heller ikke hurtigt nok til at udnytte diverse "gratisvarme" ved sol om dagen om vinteren.
Eneste driftsøkonomiske fordel kan være ved gasfyr hvor lavtemperatursystemet måske kan være bedre til at udnytte kondesationskedlernes højere virkningsgrad. Det er dog ikke noget som tæller ret meget.

Konklusion: Rigtigt udført er det en behagelighed, men ender let som en pestillens hvis de er efter vvs erens fornemmelse .
Driftsøkonomisk i bedste fald ikke dyrere end radiatorsystemet. Aldrig billigere.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-03-09 12:03

Har gulvvarme i halvdelen af huset og vil da allerhelst have det i hele huset. Ingen trælse radiatorer der sidder i vejen og samler nullermænd. Jeg kunne aldrig finde på at gå tilbage til radiatorer igen.
Men for at økonomien skal være i orden, skal der jo bare isoleres efter reglerne under gulvet. Det vil ikke kunne betale sig at spare på netop det punkt. Men hvis det så til gengæld er udført efter alle kunstens regler så vil jeg påstå at der er penge at spare.

Mit næste projekt er at lave stuen om med gulvvarme. Jeg har allerede forberedt med pumpe o.lign, så nu er det kun tegnebogen der skal fyldes for at jeg kan komme igang.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-03-09 12:07

Vi har gulvvarme i bryggers, toilet , køkken og badeværelse.
Vi kan cirkulere med en lav temp (36 gr.) og have det dejligt varmt i huset.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-03-09 12:20

Nøjagtig samme temperatur cirkulerer vi gulvvarmen. Det hele styres af en minishunt arrangement med thermostat. Det kan placeres et andet sted end lige i rummet, måske i bryggerset. Hvis du vil havde det lidt fancy, kan du købe trådløse termostater der placeres i de respektive rum og styrer temperaturen seperat i de forskellige rum. Det koster lidt men det virker

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-03-09 12:32

Fx et sæt som dette

http://saninetto.dk/group.asp?group=123

Nu ved jeg ikke hvor mange rum der skal varme i, men det kan du vælge her iblandt.

Placer der i fx bryggerset i et skab eller lignende og træk pexrør til alle rum og ud til blandeventilerne. På den måde får du ingen ventiler og lignende at kigge på i nogen af rummene

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-03-09 12:44

Jep behageligt, når det laves rigtigt. Men jeg nægter at tro på, at det er besparende.

Fijala må forklare ,hvor de penge er at spare.
Det er heller ikke nok at isolere under gulvet . Hele renden ud mod soklen er også vigtig . Den e sværere i praksis.

Godkendelse af svar
Fra : Hefru

Dato : 28-03-09 13:14

Tak for svaret Keldd.

Du har nok ret! Var det et nyt hus, ville det også være nemmere at få lavet med det sammen, men jeg kunne frygte at det ville være for dyrt at få lavet, når der også skal isoleres....

Desuden er det helt ude ved vestkysten, hvor det i forvejen er dyrt at varme op! Så vi kunne jo spare pengene ved at lade de eksistrende radiatorer sidde, som alligevel ikke sidder steder, som er genrende for husets indretning.

-og det ville i sidste ende være træls at få lavet, hvis vi alligevel ender med at slukke for det

Kommentar
Fra : Hefru

Dato : 28-03-09 13:18

Ja og tak til jer andre også!

Men i sidste ende er det jo nok individuelt om man er glad for det eller ej, så jeg tror at vi overvejer at droppe det!

Men dejligt at så mange gad at svare...

Helle

Kommentar
Fra : popper

Dato : 28-03-09 13:29

Vi bor til leje i et forholdvis nyt byggeri og har gulvvarme over det hele, i bryggerset og på toilettet samt entreen hvor der er klinke gulv er det rigtig behaligt men i resten af huset hvor der er parket gulv er det elendigt

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 28-03-09 17:43

Selvtak Hefru.
Ok, gulvvarme er behageligt, ingen tvivl om det, men nok ikke hvis det skal laves i et ældre hus,
jo jo, det er det nok, men det koster for meget.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 28-03-09 21:10

Hmm fORSTÅR IKKE LIGE HVORFOR DET SKULLE VÆRE SÅ BESVÆRLIGT AT LAVE I ET ÆLDRE HUS????

Når nu at gulvene skal op alligevel, så sal de jo isoleres alligevel og så er det jo sådan set "kun" slangerne der skal mere til...

Personligt ville jeg lave gulvvarme og beholde radioatorene