/ Forside/ Karriere / Offentlige / Andet offentlige / Spørgsmål
10  jakjoe 697
Jeg får ikke feriepenge?
Fra : GormDenGamle
Vist : 1613 gange
45 point
Dato : 27-03-09 13:12

Hejsa !

Jeg får ikke feriepenge her på mit arbejde.
En af mine venner siger at all uden undtagelse får en check fra det offentlige med feriepenge udbetalt.
Det kan da ikke passe?

Hvad kan den lovlige grund til at jeg ikke får det være? For jeg ved at mit firma jo overholder loven.

Det er vist noget med at vi SKAL holde 5 uger fri. Gør vi ikke det, så er det bare ærgeligt. Ingen penge udbetalt.

Nogen der kender reglerne?¨

P.s. jeg smider 20 point mere på efter midnat og lukker. Har ikke mere lige nu.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 27-03-09 13:26

Meld dig i fagforeningen.
Og desuden er der vist nogen der bilder dig noget ind.

Accepteret svar
Fra : stilkene

Modtaget 55 point
Dato : 27-03-09 13:30
Kommentar
Fra : ans

Dato : 27-03-09 13:36

Citat
En af mine venner siger at all uden undtagelse får en check fra det offentlige med feriepenge udbetalt.
Det kan da ikke passe?

Feriepengene kommer ikke fra det offentlige, men fra Feriekonto, hvor feriepengene bliver indbetalt til.

Citat
Det er vist noget med at vi SKAL holde 5 uger fri. Gør vi ikke det, så er det bare ærgeligt. Ingen penge udbetalt.

Normalt kan man kun få sine feriepenge udbetalt, hvis man holder ferie.

Der er dog undtagelser

http://www.adir.dk/sw28198.asp

Kommentar
Fra : ans

Dato : 27-03-09 13:37
Kommentar
Fra : Højris

Dato : 27-03-09 13:37

Den skal du ikke hoppe på!
Citat
For jeg ved at mit firma jo overholder loven.

Ja det gør firmaet vel, firmaet er forpligtiget til at indbetale 12½ % til systemet.
Så det er ikke op til firmaet, om de vil benytte en anden feriepengemodel.
Det offentlige har da aldrig udbetalt feriepenge til nogle som helst, med undtagelse af deres egne ansatte, og selv de indbetaler da også feriepengene til feriefonden.
Jeg tror du skal kontakte din faglige afdeling, det kan kun gå for langsomt.
og er du ikke i fagforeningen opsøger du bare en i nærheden af hvor du bor.
Når du så kommer med den historie fare de da helt op af stolen.
Pøj pøj ! Højris

Kommentar
Fra : myg

Dato : 27-03-09 14:02

Er du på månedsløn og får fuld løn alle 12 måneder om året, får du IKKE feriepenge, men i stedet noget der hedde særlig feriegodtgørelse (så vidt jeg husker er det 2 1/2 % eller deromkring) udbetalt inden din feries afholdelse.

Du SKAL holde 3 ugers ferie om året og er BERETTIGET TIL at holde 5 uger. De sidste 2 bestemmer du selv (og arbejdspladsen) om de skal holdes eller ej (det kommer typisk på tale, hvis man ikke er på fuld månedsløn). 3 af de 5 uger SKAL ligge i ferieperioden juni, juli, august - resten KAN ligge der eller på et andet tidspunkt af året f.eks. Jul/nytår.
Så er der 6. ferieuge eller feriefridage, som nogen stadig kalder dem. Der aftaler du med arbejdspladsen om den skal afholdes, eller udbetales. Den kan nogle steder afholdes som en reduktion i det ugentlige timetal.
Når du ikke får feriepenge lige nu kan det skyldes, at du ikke har optjent nogen.

Et OPTJENINGSÅR følger kalenderåret f.eks. 2008. Har du haft arbejde hele 2008 har du optjent til 6 ferieuger, der udbetales i det følgende FERIEÅR, og det er lige meget, om du rent faktisk holder ferie eller ej, eller slet ikke er på den arbejdsplads mere. Pengene udbetales i alle tilfælde.

Hold nu tungen lige i munden, for ferieåret går fra 1. maj til 30. april. og de penge du optjente i 2008 udbetales først når du holder ferie efter 1. maj 2009 !
Er du først startet på dit arbejde 1.januar 2009, er det korrekt, at du ingen feripenge får - for du har ingen optjent, da du ikke arbejdede i 2008. Dem du optjener i 2009 udbetales først efter 1. maj 2010!
Er du forvirret - det er ikke sært, for det er indviklet.

Endelig er der nogle former for ansættelse hvor feriepengene er indregnet i den udbetalte løn, men det er de færreste steder.

Håber det skabte klarhed - ellers spørg bare mere

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-03-09 15:37

Der findes to modeller:

A: Man får sin sædvanlige løn hele året og holder 5 ugers ferie, hvor man også får lsin dædvanlige løn. Dertil kommer em mindre feriegodtgørelse som arbejdsgiveren betaler , typisk en gang om året med maj lønnen.

B: Den anden model får man ikke løn når man holder ferie, men hæver i stedet af feriekontoen (ved et offentlig ordning) .Arbejdsgiveren betaler løbende til feriekontoen.

De to modeller skulle give lige meget, men i perioder med store årlige lønstigninger vil A give lidt mere, idet den er baseret på nuværende løn, medens B er baseret på sidste års løn.

I gamle dage var A en typisk funktionærordning medens B var timelønnede arbejdrs ordning. Det skel er ved at forsvinde.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-03-09 19:09

Citat
Jeg får ikke feriepenge her på mit arbejde.

Det gør jeg heller ikke

Og hvad værre er - der er ikke nogen at klage til

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 27-03-09 19:42

Jeg arbejder med lønninger til offentlig ansatte og har også med ferieafregninger at gøre og kan godt svare dig hvis du kommer med nogle flere oplysninger.

Er du ansat i en offentlig virksomhed ? Er det det du mener med det offentlige ?

Hvornår er du blevet ansat ? Er du stadig ansat samme sted ?

Er du månedslønnet eller timelønnet ?

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 27-03-09 20:16

Myg dette er noget værrer ævl

Citat
Du SKAL holde 3 ugers ferie om året og er BERETTIGET TIL at holde 5 uger. De sidste 2 bestemmer du selv (og arbejdspladsen) om de skal holdes eller ej (det kommer typisk på tale, hvis man ikke er på fuld månedsløn). 3 af de 5 uger SKAL ligge i ferieperioden juni, juli, august - resten KAN ligge der eller på et andet tidspunkt af året f.eks. Jul/nytår.

Afholdelse af ferie
Hvornår?
Du skal aftale med arbejdsgiveren, hvornår du kan holde ferie. Hvis der ikke kan opnåes enighed, er det arbejdsgiveren, der bestemmer, hvornår ferien skal holdes. Selv om arbejdsgiveren bestemmer, har du altid ret tilat få tre ugers ferie i sammenhæng (hovedferien) mellem 1. maj og 30. september (hovedferieperioden). De øvrige feriedage skal så vidt muligt holdes i sammenhæng, men kan også holdes som enkelte dage. Disse feriedage kan placeres når som helst i ferieåret. Hvis det er arbejdsgiveren, der bestemmer, hvornår ferien skal holdes, skal ferien varsles senest tre måneder, før hovedferien begynder. Den øvrige ferie skal meddeles senest en måned, før ferien begynder. Den ferie, du har optjent fx i optjeningsåret 2008, skal holdes, inden ferieåret slutter den 30. april 2010 ellers mister du retten til både ferie og feriepenge.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 27-03-09 23:58

Nå, nå Olesen - helt ude i skoven er det nu ikke, selv om hovedferieperioden er længere end jeg lige kunne huske. Men helt korrekt må jeg erkende, er det heller ikke. Det første punktum tilbagekalder jeg - der er vist noget, som jeg har fået blandet sammen.
Ellers er resten indeholdt i det du skriver og som står i de uddrag af ferieloven o.a. som jeg har indsat nedenfor. Lovgivningen blev opblødt noget i 2003, hvor den før den tid var mere stringent m.h.t. placering af ferien.

Men altså (klippet fra nettet):

En ansat vil altid have ret til at holde 6 ugers ferie i ferieåret, uanset om den pågældende har optjent ret til betalt ferie. Ret til ferie med løn forudsætter, at ferien er optjent efter bestemmelserne herom, se i øvrigt bemærkningerne til ferieaftalens kapitel 2.

Hovedferien skal ligge i den nævnte periode jfr. ferieloven (se §14 nedenfor) ! Fraviges det ved aftale er det jo med lønmodtagerens accept, og den er man ikke på nogen måde forpligtiget til at give!
Afholder du ikke samtlige 5 ugers ferie, får du alm. løn i.st. f. feriepenge. Der er særlige regler for 6. ferieuge.

Du kan altså vælge om du vil arbejde eller holde fri for ca. den samme udbetaling ! Det må da være et nemt valg ;-)

Uddrag af ferieloven:

§ 8. En lønmodtager har ret til 25 dages ferie om året, uanset om der er optjent ret til betalt ferie efter § 7.
Stk. 2. For en lønmodtager, der er omfattet af § 23, og som ikke har optjent ret til betalt ferie hos arbejdsgiveren efter § 7, fradrages 4,8 pct. af månedslønnen pr. dag, lønmodtageren holder ferie.

§ 14. Af ferien skal mindst 15 dage gives i sammenhæng (hovedferien). Hovedferien skal holdes i perioden 1. maj til 30. september (ferieperioden). Hvis lønmodtageren har optjent mindre end 15 dages ferie, er hele den optjente ferie hovedferie.

Stk. 3. Øvrige feriedage skal også gives i sammenhæng af mindst 5 dages varighed, men kan lægges uden for ferieperioden. Hvis de øvrige feriedage udgør mindre end 5 dage, skal disse dage gives i sammenhæng. Hvor driftsmæssige hensyn gør det ønskeligt, kan de øvrige feriedage dog gives som enkeltdage.

§ 21. § 14 kan fraviges ved aftale. Mindst 10 feriedage skal dog gives i sammenhæng, for så vidt angår § 14, stk. 1 og 2.

Godkendelse af svar
Fra : GormDenGamle

Dato : 29-03-09 00:18

Tak for alle svarene.
Ja det viser sig at jeg får fuld løn under ferie. Så det er jo fint nok. Plus 1% bla bla..