/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
polo
Fra : allano33
Vist : 1801 gange
165 point
Dato : 27-03-09 09:57

Hej.
Igen har jeg problemer med min polo, den går meget ujævnt i motoren er der nogen der ved om det kunne det være benzin filter eller benzin pumpen eller er det noget helt andet.
Allano33

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-03-09 12:33

Med den beskrivelse kan det være hvad som helst.
Årgang ?
motortype ?

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 27-03-09 12:55

Vand i benzinen ?
Det kan du finde ud af ved at bruge karburatorsprit.
1L til en tankfuld.
Hvis det hjælper lidt på problemet, har du med garanti vand i benzinen.

Kommentar
Fra : allano33

Dato : 27-03-09 15:38

Ja.
bilen er fra 1997 det er en 1.6 motor,
sjovt nok har der været lidt problemer på et andet tidspunkt, da kom jeg osse kaburatorsprit på og det hjalp så troede jeg at det var ordnet, men nu er det tilbage bare meget værre.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 27-03-09 18:12

Hvis det er periodisk og det er værst når vejret er fugtigt er det tid til eftersyn af tændingen. Det er mit gæt.

Kontroller om der er brændspor i fordeler dækselet.
Kontroller om der er et "lysshow" omkring dine tændrørskabler når motoren er igang.

Kommentar
Fra : pømske

Dato : 27-03-09 19:07

Har du checket tændrørerne ??
pømske ,

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 28-03-09 00:08

Citat
sjovt nok har der været lidt problemer på et andet tidspunkt, da kom jeg osse kaburatorsprit på og det hjalp så troede jeg at det var ordnet, men nu er det tilbage bare meget værre.

Vandet i benzinen skyldes, at når du bruger benzinen, så suges der luft ind i tanken. Den luft indeholder mere ellere mindre vand (du ved: Fugtigt og tørt vejr) Nooget tyder på, at du skal følge Beestones råd, hver gang det er lidt fugtigt i vejret

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 28-03-09 13:09

Hvor gamle er tændrørene ? Tændkablerne ? Hvordan har rotoren det ? Og sidst men ikke mindst fordelerdækslet ? Har haft det samme problem med en magen til, og udover en knækket rotor måtte jeg desværre konstatere, at knasten var slidt. Med kold motor gik den meget ujævnt, og kunne ikke fastholdes på f.eks. 2000 rpm. Det føltes grangiveligt som om den kørte på tre cylindre.

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 28-03-09 13:55

tag tomgangsdysen ud og pust den ren, i de fleste tilfælde er det snavs i den der skyldes dårlig
motorgang. Mvh. K.

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 28-03-09 17:25

Vand og benzin vil ikke blande sig, og derfor kommer der rene vanddråber frem til indsprøjtnings dysen, HVIS du har vand i benzinen.
Pga. af den konstante afkøling fra den indsugede luft, vil vanddråberne øjeblikkeligt fryse til is og dermed give udsættere under kørslen.

Vand i benzinen kommer du ikke af med ved at bruge karburatorsprit.
Det sænker kun vandets frysetemperatur med ca. 15grdr, så sandsynligheden for isdannelse næsten forvsvinder, i alt fald med den nuværende luft temperatur.
derfor opnår du en forbeding ve at bruge karburator sprit, da der ikke dannes ispropper.

Men vandet vil da istedet kræve større volumen tilførsel i benzinen, da vandet IKKE kan forbrænde, uanset det er tilsat sprit.
Vand vil bare ikke brænde i en motor, desværre ...
Derfor får du stadig en dårlig motorgang.

Du kan kontrollere for vand i benzinen, ved at lade benzin slangen føre ned i en i en klar gennemsigtig flaske eller dunk, mens du sætter tænding til/fra et par gange.
Du skal ikke tørne motoren med starteren.
Hver gang du sætter tændingen til, vil benzinpumpen køre et par sekunder for at lade trykket op i spjældhuset.
Benzinpumpen kører derefter kun når starteren tørner motoren (eller når motoren er i gang selvfølgelig).

Benzinen i din dunk eller flaske er MEGET nem at undesøge for vand :
Det lægger sig ALTID på bunden af benzinen som en doven gelé klump, og er tydeligvis af en anden klar farve end den gullige benzin.

Har du dermed påvist vand i benzinen, bliver du nødt til at foretage dig 3 ting :

1) Find utætheden i din påfyldningsstuds. Det kan være dårlig/manglende gummipakning, eller tæret påfyldningsrør

2) tøm benzin tanken fuldstændigt, og det skal være helt i bund, da vandet jo præcis lægger sig på bunden, uanset det er tilsat karburator sprit. Desværre er det ikek almindeligt med en drænprop i bunden af benzin tanken, så du skal have adgang oppefra, hvor benzin slanger og tankmåler er monteret. Det er til gengæld ret almindeligt med et plastlåg under bagsædet, så man komme til hér.

3) I enden af sugerøret til tanken, sidder der et meget fint og skørt filter. Når først det har fået vand, sætetr der sig alt muligt fedtet skidt i de fine masker og lukker filteret. Det skal renses af, meget forsigtigt med en blød børste i meget varmt opvaskevand.
derefetr skal det skylles i benzin

Under hele processen er det MEGET vigtigt at forstå, at benzin og dampe er MEGET brandfarlige.
Alt brug af og roderi med benzin SKAL foregå udendørs.
Dertil skal du have gummihandsker af den rigtige type, da benzin optages direkte gennem huden og er meget giftigt ...