Vand og benzin vil ikke blande sig, og derfor kommer der rene vanddråber frem til indsprøjtnings dysen, HVIS du har vand i benzinen.
Pga. af den konstante afkøling fra den indsugede luft, vil vanddråberne øjeblikkeligt fryse til is og dermed give udsættere under kørslen.
Vand i benzinen kommer du ikke af med ved at bruge karburatorsprit.
Det sænker kun vandets frysetemperatur med ca. 15grdr, så sandsynligheden for isdannelse næsten forvsvinder, i alt fald med den nuværende luft temperatur.
derfor opnår du en forbeding ve at bruge karburator sprit, da der ikke dannes ispropper.
Men vandet vil da istedet kræve større volumen tilførsel i benzinen, da vandet IKKE kan forbrænde, uanset det er tilsat sprit.
Vand vil bare ikke brænde i en motor, desværre ...
Derfor får du stadig en dårlig motorgang.
Du kan kontrollere for vand i benzinen, ved at lade benzin slangen føre ned i en i en klar gennemsigtig flaske eller dunk, mens du sætter tænding til/fra et par gange.
Du skal ikke tørne motoren med starteren.
Hver gang du sætter tændingen til, vil benzinpumpen køre et par sekunder for at lade trykket op i spjældhuset.
Benzinpumpen kører derefter kun når starteren tørner motoren (eller når motoren er i gang selvfølgelig).
Benzinen i din dunk eller flaske er MEGET nem at undesøge for vand :
Det lægger sig ALTID på bunden af benzinen som en doven gelé klump, og er tydeligvis af en anden klar farve end den gullige benzin.
Har du dermed påvist vand i benzinen, bliver du nødt til at foretage dig 3 ting :
1) Find utætheden i din påfyldningsstuds. Det kan være dårlig/manglende gummipakning, eller tæret påfyldningsrør
2) tøm benzin tanken fuldstændigt, og det skal være helt i bund, da vandet jo præcis lægger sig på bunden, uanset det er tilsat karburator sprit. Desværre er det ikek almindeligt med en drænprop i bunden af benzin tanken, så du skal have adgang oppefra, hvor benzin slanger og tankmåler er monteret. Det er til gengæld ret almindeligt med et plastlåg under bagsædet, så man komme til hér.
3) I enden af sugerøret til tanken, sidder der et meget fint og skørt filter. Når først det har fået vand, sætetr der sig alt muligt fedtet skidt i de fine masker og lukker filteret. Det skal renses af, meget forsigtigt med en blød børste i meget varmt opvaskevand.
derefetr skal det skylles i benzin
Under hele processen er det MEGET vigtigt at forstå, at benzin og dampe er MEGET brandfarlige.
Alt brug af og roderi med benzin SKAL foregå udendørs.
Dertil skal du have gummihandsker af den rigtige type, da benzin optages direkte gennem huden og er meget giftigt ...