/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Gotisk fra 1814
Fra : kaj-e-s
Vist : 666 gange
200 point
Dato : 26-03-09 23:52

Hej allesammen!
Jeg har brug for hjælp til læsning/tydning af gotisk skrift om min tip2oldefar:

Kirkebogen for Mygdal sogn, Vennebjerg herred, Hjørring Amt, 1814-39, opslag 1
No. 2
1814 26. Juni Født et uægte Barn i Müygdahl Bye og Sogn
Christen Jensen
Udlagt Barnefader Jens Nielsen ??????? i Rougtved i Asdal Sogn; ?????? Anne Larsdatter Kiel ??? ?????????? ??? ????? ???? ??? ??? ?????? i Mygdahl Sogn ??? ??? ?????? Soldat. –
Den 26. juni døbt i Kirken den 3. Juli.
???? Marie ?????dattter i Tversted Sogn, Maren Nielsdatter i Mygdahl Christen ???????? ??? Christen Nielsen ??? ?????? og Niels Nielsen i Dalsgaard i Mygdahl Sogn ?????????
??????????
Introduceret,

Den næste No. 3 i kirkebogen heddder også Christen Jensen - men Kiel går mig sikker på at det er No. 2, fordi det også er kaldenavn for hans søn.

Tak hvis I vil prøve at tyde noget af det jeg ikke kan!
Venlige hilsener
kaj-e-s

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-03-09 07:27

Nej det er næsten ulæseligt...

Patron betyder vist arbejder, kan faderen være patrone: tjenende (karl)
Kan moderen være Matrasse, senere skældsord...

Står der soldat? står der også Lands soldat.

Prøv også at se de latinske betegnelser i denne ordbog:
http://www.saack.dk/index_ordbog.htm

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-03-09 07:37

Her er et par folketællinger fra 1801 med mulige faddere:
"
Hjørring, Vennebjerg, Mygdal, Mygdahl Bye, , 11, FT-1801
Christen Nielsen 55 Gift Mand Huusmand med Jord
Helle Christensdatter 56 Gift Hans Koene
Ingeborg Christensdatter 15 Ugift Deres Datter
Niels Christensen 4 Ugift Et Plejebarn

Hjørring, Vennebjerg, Mygdal, Mygdahl Bye, , 20, FT-1801
Christen Frandsen 46 Gift Mand Huusmand med Jord
Anne Nielsdatter 46 Gift Hans Koene
"
Sikkert nært beslægtede...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-03-09 11:40

Mormonerne bekræfter kun det vi ved:
"
CHRISTEN JENSEN Birth: 26 JUN 1814

Christening: 26 JUN 1814 Mygdal, Hjorring, Denmark

Parents:
Father: JENS NIELSEN Family
Mother: ANNE LARSDR
"
Og allerede fejl ved dåb...

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 27-03-09 19:02

Jeg synes det er en noget rodet side. Er det ikke fadderne til nr. 1 du har taget?

Kommentar
Fra : kaj-e-s

Dato : 28-03-09 00:14

Karen D - tak for svaret!
Det er faktisk en lidt rodet side. Godt set. Det kunne godt se ud, som om du har ret, og det er fadderne til No.1, jeg fejlagtigt har satset på, men hvad står der så ved No.2?
Det ender nok med, at jeg må studere hovedministerialbogen i Viborg.
Venlig hilsen
kaj-e-s

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 29-03-09 15:20

Fadderne:

Ingeborg Christensdatter i Mygdahl Bye og sogn
Kirsten Kristensdatter i Odden, Christen Frantzen
i Mygdahl, Jens Christian Pedersen i Odden,
Christen Byrgasen i Odden, alle af (Bondestand?)

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-03-09 16:27

Ja Karen,

jeg så også fadderne under nr. 2 og har derfor angivet bud på et par af dem:
Ingeborg og Christen Frantzen...

Kommentar
Fra : kaj-e-s

Dato : 02-04-09 23:32

Tak for alle svarene!
Det er vist en umådelig svær opgave. Kirkebogen er noget uklar. Jeg tror at fadderne hører med til den øverste på siden Jørgen Andersen, som KarenD gjorde opmærksom på. Hvis det er tilfældet er der tilsyneladende ingen faddere til Christen Jensen, altså ham det drejer sig om, født 26. juni.
Svends gæt på patron er nok ikke rigtigt, fordi patron betyder beskytter (kunne tænkes om herremanden). Ordet matrasse blev næppe brugt i kirkebøger.
Folketællingerne fra 1801 kan være slægtninge, men det kan jeg ikke konstatere med min nuværende viden.
Altså ikke rigtig nogen gevinst - jeg må til Landsarkivet i Viborg, og til de relevnte lokalhistoriske arkiver.
Men jeg var dog glad for jeres gode forsøg - tak.
Bedste hilsener kaj-e-s