/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
hemsetrappe
Fra : doni2
Vist : 2692 gange
60 point
Dato : 26-03-09 17:50

hej alle.. nogen der kan hjælpe, jeg skal lave en hems, og hertil skal jeg have en trappe, den placering jeg havde tænkt mig er en smule trang, loft højde 240cm, udladning max 122cm, kan dette lade sig gøre?

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 26-03-09 18:02

Ja alt kan lade sig gøre:
http://www.timberman.dk/Produkter/Trapper/tabid/58/language/da-DK/Default.aspx
Der er lidt til inspiration, 0g Googler du på "Hems trappe", kan du få masser af valgmuligheder, og der er Timberman`s katalog i PDF med mange flere løsninger.

Accepteret svar
Fra : BjornJ

Modtaget 60 point
Dato : 26-03-09 21:54

Det er rigtigt som stilken skriver, at alt kan lade sig gøre.

Alle trapper har en stigning, din er på 240, og alle trapper har en grund, du skriver at du har 122 cmtil rådighed.
Jo mindre grunden er jo større bliver stigningen.
Der en gammel regel der siger at summen af to stigninger og en grund skal være ca. 63 cm.
Dette giver "en god gang" som man siger.
I dit tilfælde kan man ikke snakke om gang men kravl.
Jeg har regnet lidt på din trappe:
Hvis du laver den med 9 stigninger, altså dividere 240 med 9, bliver dine stigninger 26,7.
En trappe med 9 stigninger har 8 grunde, så 122 skal dividees med 8, det grunde på 15,25.
To stigninger a. 26,7 + en grund 15,25 bliver 68,65. Ikke så dårligt.
Du kan også vælge at labe 8 stigninger så kommer regnestykket til at således ud:
240 divideret med 10, = 24, altså 10 stigninger på 24 cm.
10 stigninger giver 9 grunde. 122 divideret med 9, = 13,55
2 stigninger a. 24 + 1 grund 13,55 bliver 61,55 heller ikke langt fra de 63 cmom er idealet.
Valgt er dit, men jeg ville nok vælge den med 9 stigninger hvis det er til voksen og den med 10 stigninger hvis det er til børn.

Bjørn

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 27-03-09 08:25

Du kan også vælge at labe 8 stigninger så kommer regnestykket til at således ud:

Det var en smutter! Der skal stå:
Du kan også vælge at lave 10 stigniinger så kommer regnestykket til at se sålede ud:

Bjørn

Godkendelse af svar
Fra : doni2

Dato : 27-03-09 14:01

Tak for svaret BjornJ.

så kan jeg jo selv lave trappen med de beregninger. mange tak

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 27-03-09 14:29

Ja det skulle kunne lade sig gøre. Hvis du har nogen spærgsmål er de velkommen til at skrive.

Bjørn