/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Rustbeskyttelse
Fra : Anco
Vist : 616 gange
100 point
Dato : 03-04-03 12:15

Hvad består de mest brugte former for rustbeskyttelse egentligt af, og hvordan virker de??
Hvad med forurening?? forurener de ikke en del??

Andreas

Accepteret svar
Fra : skingur

Modtaget 110 point
Dato : 03-04-03 12:20
Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-04-03 12:24

Stort set al rustbeskyttelse er olie og/eller voksbaserede.

Og næh, hvorfor skulle det forurene. Skidtet er jo noget sejt stads der er inde i bilens hulrum og klistret fast under vognen. Prøv at tørre sådan noget af, og du vil se hvor svært det er at fjerne. Derfor kører bilerne ikke rundt og drypper her og der.

De virksomheder der håndterer den slags, er uden tvivl underlagt kontrol og en masse miljøkrav fra myndighederne, således at man må antage at de har rimelig meget styr på deres spildevand osv.

Og sluttelig! God ide med undervognsbehandling. Du køber nemlig en bil i DK og betaler for tre. Derfor er det i saqens natur rarest at bilen er noget værd når vi vil sælge den igen, alternativt kan hold i mange år. Min bette potte er underlagt 15 års rustgaranti og har nu efter snart 10 år ikke en eneste rustplet. Og på en eller anden måde er det da skønnest at synsmanden ikke står og banker som en sindssyg op i skærmkanter og paneler.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-04-03 12:26

Glemte lige funktionen.

Jern/stål ruster hvis det kommer i forbindelse med ilt. Rust er "jern-ilte". Kan man forhindre denne proces, i dette tilfælde ved at forhindre ilten i at komme til simpelthen ved at have en hinde af olie/voks, sker der ingen korrosion.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 03-04-03 12:27

Branchevejledning og checkliste
... dampe og aerosoler. Autolakering. Rustbeskyttelse. Specialopgaver herunder kølerreparation og asbestarbejder ... Det gælder enhver forurening, der har sammenhæng med en arbejdsproces, ...
www.i-bar.dk/Branchevejledninger/Luftforurening/Branchevejledning/indh...

Eller prøv denne her!
Christina

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 03-04-03 12:35

Tænk+Test - 1998
Her er en oversigt over alle artikler i Tænk 1998. Vi har ikke mere om de enkelte artikler på hjemmesiden. Du kan bestille enkeltnumre af det trykte blad i vores internet-butik. ... Affaldsproblemer og genbrug. 8. 17. Børn og forurening. 2. 14 ... 4/5. 31. Rustbeskyttelse farligt for børn. 2. 11 ...
www.taenk.dk/tt/1998

Der var lige en til, men du skal bladre ret meget for at finde artiklen...

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 03-04-03 13:41

3773 ferrooxid ogggg det er al'tid bedre at forebygge end helbrede - selvfølgelig forurener det, det er derfor man har lavet såkaldte 'centre' hvor man under kontrollerede forhold kan fedtte rundt med diverse rustpreventive substanser. Hvilket der er bedst... 'det kan vi al'tid diskutere - men det bliver en llaanngg og sej diskussion

Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 03-04-03 13:45

så'n lige for at blande mig igen... den oliebaserede er mere penetrerende, hvor den voksbaserede er mere dækkende, men de kan sagtens begge være på oliebasis - det er ikke bivoks

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 03-04-03 13:48

penetrerende = gennemtrængelig!!!

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 03-04-03 13:53

og det kommer fra en kvinde med influenza... 'det er derfor de hedder 'det stærke køn' *GG *
(Ku' ikke dy' mig - sorry)

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 03-04-03 13:55

Har det ikke bedre, men sjovere!!!!!

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 03-04-03 13:56

Har lige kigget lidt på det hele, det er godt alt sammen... Christina kom først, så hvis min mening tæller noget, så af med points til hende

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 03-04-03 13:57

takker clan
desværre bliver de spørgsmål, jeg besvarer, aldrig lukket...

Godkendelse af svar
Fra : Anco

Dato : 03-04-03 13:58

Tak for svaret skingur.
Skulle bruge svaret til en teknologirapport, så nu er jeg sporet ind på det rigtige spor.

Anco

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 03-04-03 13:59

jubiii og tak og undskyld det, jeg skrev før!!!!!

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 03-04-03 14:02

ogggg så er der kun tilbage for Anco at bevæge musen hen over skingur (til højre for kommentar) og acceptere svaret